Byggahus.se

Vindskydd av Glas

1. S
    Medlem Nivå 4
    Har någon på forumet kunskap om glasväggar? Jag har en stor altan som ligger i nästan No/Sv läge. Det blåser "storm" nästan alltid. Vi har ett litet verandatak som går en bit ut på verandan. Nu skulle jag vilja installera en glasvägg som till en del är fast(ca 1,25 x 230 och en vikbar del 1,25 tex (som kan vikas 180 gr) åt ena hållet och fästas fast när det är fint väder. Glasväggen måste på ngt sätt vara slagfast (för barnbarnen) och inte vara av typ "inglasade verandor" utan regält fast glas med slipade kanter utan omramning, bara glas och gångjärn. Den fasta delen fästes på väggen och med en plint i framändan. Den andra vlar u´teslutande på sina respektive gångjärn.
    Var hos min glasmästare och han kunde inte lösa detta problem utan att det kostar 50.000:-
    Två gångjärn och två glasskivor kan väl inte kosta detta?
    Någon som kan?
    /S

2. B
    Medlem · Nivå 12
    Om du åker till skansen så ser du hur man gjort där...
    Det du behöver är någon som kan limma ihop glas med film mellan så att glaset blir tillräckligt starkt i sig självt.
    Att få så tunga saker rörliga kräver speciell teknik..det som gör det så svårt är ju att du ska ha bara glas.
    Prata med RYDS som annonserar på byggahus.

3. U
    Medlem Nivå 1

Akrylglas

Kör med plexiglas. Inga barn rår på det. Det finns ännu starkare plast men den är visst inte lika klar.
    Plasten är lättare än glas.