Altan & Uteplats
blekarn: Såklart bör jag skriva ut min snözon...bor i övik , gränsar väll på snözon 3-3,5
Draven: Jag har led ute. Har fällt in spottar i takfoten med 230VAC spottar GU10 fattning, och köpt GU10 LED lampor till detta . Det är kanon brunnit i 3 år med skymningsrelä som startar dom. Ska du ha led till uteplatsen kan jag rekommendera att titta på www.elbutik,se jag köpte mycket där när jag byggde.
hahalj: Ja det låter ju klart enklast! Det får nog bli band från början, blir svårt att fixa det efteråt när undertaket sitter på plats. Tackar!
billy_baver: Äldre betong är ibland i ganska dåligt skick. I synnerhet under andravärldskriget och ransoneringen därefter var materialet så sekunda att det kan vara skäl att städa grundligt. Ett alternativ till att formgjuta är att bygga med prefab-element av lättbetong. Oavsett vilket ni väljer blir det bäst med ett samlat grepp och anpassning till husets ursprungliga formspråk. Därför
Hubbe2: De är väldigt känsliga i kallgrader. Satte glad ihågen upp nya skivor på det nybyggda taket i höstas över uteplatsen. Det tålde hela vinterns snömängd, men när det började tina och taket var tomt, så rasade ett litet block ner en våning från hustaket och det gick rätt igenom ett par skivor. då har vi ändå väldig låg lutning på taket ovanför så det hann inte få ngn fart
GladaSnickaren: Hej, Så här gjorde jag när jag hjälpte kusinen, är ca 30-40cm överhäng på den "lilla" delen och ca 30cm på den stora, men där kommer även stolparna till taket stå så därför ville jag inte ha för stort överhäng... Tycker det blev hur bra som helst med överhänget på den "lilla" delen, och ser inget problem i att du vill ha 50cm med 45*170 golvbjälkar. Skickar med en länk till
Decoy: hur har det gått för er, jag är nämligen i tankarna att glasa in vår altan!, jag funderar på solux eller willab (de verkar ligga ca 30% under Halle och santex) men är kvaliteten ok? willab har ju 5mm tjocklek på glasen mot 4mm som är vanligt!
KungAnka: Har du reglar istället för trall? Hmm, ja det kan man ju göra. Kan tänka mig att man får tänka sig för med ådring och sånt så att det inte slår sig? Borde ju göra att man kan ändra lite annorlunda golvbjälklag också. C-C 60 blir kanske onödigt tätt om nu inte avståndet mellan bärlinorna tvingar en till det. Roslagsolja, verkar vara samma blandning som folk i både Jämtland och
ptk: Vi planerar bygga däck på vår befintliga uteplats där vi nu har betongplattor. Avstånd från altandörrens underkant till betongens yta är som minst 70mm. För att få plats med golvreglar + trall räknar jag med 45x45 reglar och trall på 22mm. Avvägning görs med pallningsbrickor. Nu till frågan: finns det balkskor som passar till 45x45 reglar? De jag träffat på är högre än så
Mirka Karlsson: Hej! Tänkte höra om det finns någon som kan ge förslag på isolering av altangolv (trä).Har en altan med 3 väggar och tänkte sätta ditt en fjärde glasvägg, skjutdörrar och på trädäcket klinkers.Tänkte få ett varmare uterum men vet ej hur vi ska göra med isoleringen av golvet. Tacksam för svar.
SIESTA: Hejsan,ja som tråden lyder så tycker jag att skillnaden på priset mellan dom olika markistillverkarna är stor, t ex en bland dom billigaste, coop bygg 3,60x2,50, 1595kr till dom som ligger runt 7000-8000kr,är det väven eller är det själva hissanordningen som är bättre? Man får ju 4-5st av den billigare sorten jämfört med dom som ligger högst i pris.Har själv en från coop och är
hulingen: Jag håller på och river ett uterum och som golv där har det varit först en trall på golvbjälkar och ovanpå den någon sorts väldigt tjock ljusblå nålfiltmatta med anti-halk-baksida. Om man har fina möbler med dynor vilo man ju inte att möss o dyl ska kunna komma upp genom springorna i trallen. Vårt uterum är oisolerat och ungeför 15 år precis som ditt, och det finns inga
mazz: Hej Ska bygga en entré, 5 m bred och 2 m djup. Höjd ca 120 cm ovan mark, trappa ner 70 cm till ett altandäck . Denna entré ska ha ett tak och räcke. Vilka dimensioner använder jag för att bygga taket? Stolpar upp ska vara 90x90, tr.imp alt 100x100 vita. Är det en limbalk på 5m i framkant, balk i bakkant mot husvägg, sedan tvärbalkar på 45x145 c-c 60cm som gäller. Sist svallbrädor
verobar: Kul, har ni inrett övervåning också? Eller det kanske var enplans? Vad hade du för tankar runt farstukvist förresten?
thomasx: [citat] Ok, funkar om än lite långsammare än salt om jag förstår dig rätt. Det kan jag leva med. HUr tjock is var det som du fick bort? Jag får nog testa en hink jag med, inte helt bortkastade pengar verkar det som i alla fall.
Milkshaken: [citat] hehehe... självklart ska ni ha det där....:) Skämt åsido så skojade jag lite med dig tidigare.... Klart det ska användas retro..... Leta vidare, men jag tror ni får kolla på annat håll för att se.... vore ju synd om ni bara såg just en modell (tillverkare) ... kolla hos möbelnasare, dom brukar ofta ha ett brett sortiment.... ska se om jag kommer ihåg namnet på en jag vet
JeRo: Tackar, tackar! Jag letade lite fort på deras sida men fann inget, har du någon direktlänk? Annars får jag ledare noggrannare.
currenthill: Min stomme till altanen på baksidan är byggd med dubbla 45x195. Känns robust om inte annat. :D
D09: Jag har lärt mig av egen erfarenhet att den tiden man "väljer" bort i samband med grundarbete får man betala tillbaka flera gånger om när man ska rätta till det man inte blundade för i början... Så mitt tips är att var så nogrann du bara kan, då har du gjort vad du kunnat iaf =)
mixt: Jag läste också om Flexi-tak och blev nyfiken. Jag har nämligen grävt ut under altanen. Det finns ett "innertak" av gammal korrugerad plåt. Tyvärr läcker taket i skarvarna och det blir lätt fuktigt i utrymmet inunder altanen. Jäkligt störigt så i sommar ska jag försöka fixa det. Flexi-tak såg ut som en snabb och enkel lösning på problemet, men att aluzink och tryckimpregnerat inte
Tobiasgrävare: Nej, man kan inte jämställa santex och skånska. helt riktigt. Jag väljer hellre skånska än willabs skit. Repiga dörrar och fönster som splittras... och så säger de att det kan ju varit en fågel som flugit in i rutan!?!? Jag har inte tänkt låta mitt barn leka i ett sådant uterum! Sen vägrar de ersätta rutan, efter 4 månader! Har hört från flera att deras leveranser är oftare
maran74: Vad kostar ett plexigals på, är det ett alternativ mot glastak. Samt kan man få det lite färgat?
maxxar: Vi går i funderingarna på att glasa in altanen.. Men vi har nu trall på altanen och funderar nu på vad som kan vara bäst att göra.. Att isolera trätrallen med Cellplast under lr att göra om altanen lite och gjuta en grund där vi ska glasa in. Vi har även tänkt att isolera taket åxo som går över altanen. Hur skulle ni göra? Såhär ser altanen ut nu
norrgårn: Byggnormen säger att man ska inte satta fast något i en byggnad som måste ta upp en belastning därimot kan man använda typ huset för stabilitetens skull.Sen såg jag att du inte hade ritat in dubbla golvreglar på gavlarna, det behöver du ha att skruva fast en typ fodertrall för att om du ska slippa se alla ändträn.
grymmeoffe: ska skriva in lite ändringar fick alla fönster till slut dock inga rabbatter på dom =/ men dom skickade en ny hängränna plus lite andra reservdelar som jag behöft med tiden dock så skulle dom hållt utlovade leverans tider satt hela våren utan sne fönster och besviken varje gång men ser den av skavda färgen men dom ska ju ha ett plus för service till och med något år efter man köpt
Enk Projektet: Är det mej du kallar Erik?? Har en kompis som byggde något liknade för några år sedan med 3-glas partier men med kanalplast tak av bästa sort, dom har svårt att klara 20 grader där inne när det är som kallast. Men om du redan har räknat ut energi behovet för rummet och vet hur mycket du får ut av golvvärmen är det väl bara att köra :)
knicklas: Jag gjöt ny trappa själv! Se denna tråd: http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/151104-tips-foer-att-gjuta-en-betongtrappa-oenskas-se-bilder.html Det var nog tveklöst det roligaste jag byggt/gjort hemma. Jag återanvände räcket efter att ha blästrat och lackat det. Ska dock försöka ge mig på att svetsa ett matchande balkongräcke till sommaren...