C
Cengiz: Vill stensätta en liten uteplats på 10m2. All hjälp välkomnas. Vänligen
2 svar · 1,4k läst
Lindgrenski
Lindgrenski: [citat] Självklart, dumt av mig att missa det.
2 svar · 2,4k läst
·
Veritas
Veritas: Om jag nu inte hade gett upp kolgrillandet (valt gasol för hela slanten) & sålt min Weber klotgrill så hade jag nog satsat på ett gjutjärnsgaller: http://www.grillhouse.se/grill-bbq-tillbehor/cig-gjutjarnsgaller-till-57cm-klotgrillar.html Kostar ju en slant men säkert väl värt priset. Ett nytt förnicklat galler till 57cm webern kostar ju ca 300kr & det gallret tycker jag inte var värt
4 svar · 5,4k läst
M
matte2k: [citat] Missade idetta inlägg. Har oxå gått i tanken att båtfärg måste det bli omdet ska målas. Dettaska kollas upp mer.
9 svar · 17,9k läst
·
W
woien: Vi har dubbelglas som är isolerat och 32mm i tak. Dessa 2 klarar att hålla värmen bra, men golv och diverse skrymslen är inte isolerade så riktigt bra håller det inte värmen. Vi skall försöka isolera golvet, antingen ute i gavlarna eller i själva golvet för att se om det blir bra. Men det viktigaste är inte att sitta där mitt i vintern, det blir för dyrt, men kunna njuta av det vår
9 svar · 8,3k läst
S
sled: Hej ! Ska bygga en altan. Altanen ligger ca 1,8 m över marknivå. Ska försöka fixa en snyggare skiss. Behöver hjälp med vilket typ av virke jag ska använda för bärlina / golvreglar, vilka avstånd ? De röda linjerna är bärlinor som jag tänkt bära upp med 95x95 mm stolpar monterade på 70 mm nedgrävda plintar. Eftersom jag kommer använda utrymmet under altanen som diverse
0 svar · 1,9k läst
·
klaskarlsson
klaskarlsson: Lite sent kanske men - jag skulle oljat med pigment - honungsfärgad/mahogny är snyggt tycker jag (alla har vi dock olika smak) Kolla dock så golvet inte är behandlat med ngt annat sedan innan , då funkar inte olja så bra... /K
1 svar · 3,5k läst
estwing
estwing: hejsan... detta virke hade jag ej tatt emot. köper jag en ny bil vill jag h en -11 ej en -10 ... nytt å färskt skall det vara.... mvh estwing
4 svar · 1,9k läst
M
mattzon: Jag skulle nog välja klinkers i en ljus nyans,borde inte bli så varmt.
9 svar · 6,4k läst
prototypen
prototypen: Min erfarenhet av vagnsbult är att det glappar efter några år med sväll och krymprörelse. Hålet måste vara grövre än bulten också. Det är ju Martin T som förespråkar VB med orden "Det blir stadigt och bra", nja Träskruv sitter i trät, inte mot. Protte
4 svar · 1,4k läst
P
ptk: Jag har ingen som helst erfarenhet i altanbygge men har följt diskussionerna på forumet ett bra tag och vi planerar sätta plintar i år och fortsätta med resten nästa år. Den tilltänkta altanen ska vara L-format med ena tungan ca 2m djup totalt (1-1,5m + trappans djup ca tre trappsteg), 6 m lång, trappa längs hela långsidan. Andra tungan blir ca 8m x 4 m djup. Frågan rör den lilla
0 svar · 1,4k läst
FredrikR
FredrikR: [citat] Varför skulle en 45x145 vara för vekt som bärlina på garage? :) Med hammarband ovan då så klart.
10 svar · 20,8k läst
B
barajag: [citat] Mellan tio och trettio år beroende på hur utsatt det är, vem som sköter om det, mm.
1 svar · 13,3k läst
S
Scatkatt: Jag vill inte ha en "skolåda" till uterum. Jag vill ha ett uterum som inte alla andra har! Annorlunda, nytänkande eller ja min fantasi vill inte infinna sig. Någon som kan få igång min fantasi? Jag har kolla miljontals bilder på uterum här på nätet, men jag hittar inget som jag fastnar för. Jag vill dessutom passa på att göra uterummet lite smart med förvaring av leksaker, dynor
0 svar · 5,0k läst
·
J
Jan-Å: Max 2 m mellan plintar har jag fått lära mej, gäller väl samma i ditt fall antar jag. Plattan är ju istället för en plint.
2 svar · 3,3k läst
J
Jan-Å: Bärlina 45x195 max 2 m mellan plintarna åt alla håll. Reglar 45x170 c/c 60, så byggde jag. Garanterat inget svaj när man använder den 45x95 är inget jag skulle använda till en altan nånstans.
6 svar · 2,3k läst
Benny_o_Lina
Benny_o_Lina: Vi gjorde såhär: http://www.byggahus.se/forum/traedgard-allmaent/157292-byggtrad-liten-pergola-med-spalje-bilder.html
1 svar · 3,1k läst
F
filipt: Det finns oljehärdad massonit som jag tänker mig att man lägger under det tryckta virket. Detta för att när planken torkar kommer det bli glipor som vattnet kan rinna igenom. Massonit är ju inte så tjockt, typ 3mm
4 svar · 7,3k läst
Ola78
Ola78: Vet du med dig att du kommer bygga ett uterum redan i år så sätt bara vindskydd där det ska vara och bygg sedan ditt uterum och sätt panelen när det är klart. Ett annat alternativ är att sätta panelen men att räkna ut var överkanten på uterumets golv kommer och sedan sätta panelen så den kommer på rätt höjd.
1 svar · 8,3k läst
hahalj
hahalj: Ska precis börjat gräva för plintar till min nya större balkong (den gamla hade ruttnat sönder och är riven) och börjar fundera över vilka problem jag kan stöta på. Plintarna hamnar i husets dränering knappt 3 meter ut från huset. Jag vet inte hur djup dräneringen är ännu. Jag vet heller inte om jag kommer stöta på berget när jag gräver. Jag har hört av grannar att berget kan
0 svar · 8,6k läst
·
kysan
kysan: Låter ju helt ok! Hoppas den får plats bara?
4 svar · 2,1k läst
·
J
JeRo: Det ska det vara med singel och stenmjöl så jag chansar. Har egentligen inget alternativ... :P Tack för svar, alltid skönt att höra någon annans tankar. //JeRo
2 svar · 945 läst
N
Noseone: Estwing menar nog "kortlingar" mellan dina reglar. Dessa "vilar" i luften å stabiliserar på tvären längs däcket så inte trädäcket är diagonalt om ett år.
14 svar · 16,8k läst
·
O
oxar: [citat] Låter finfint! Jag kommer att köra på detta. Planerad byggstart om 2 veckor! d^_^b
12 svar · 16,2k läst
·
haavard
haavard: Ingen panik! Lämnar du bara bygglovsansökan nu i april får du ärendet registrerad enligt den gamla lagen och får bättre att lösa det tekniska.
1 svar · 4,2k läst
U
SBH: dom brukar sälja dom mot allt timmer monterat iallafall. brukar va lite knepigt att montera dom. räcker inte med hammare om man säger så.
6 svar · 5,9k läst
M
MalinW: I tråden nämns också Kebony, kollade på deras hemsida och det såg mycket intressant ut. Är det någon som använt det? Finns det att få tag på i Stockholmtrakten? På hemsidan säger de Varbergs trä. Har ni någon aning om vad det kostar? Jag ska naturligtvis kontakta dom, men har inte hunnit än.
17 svar · 43,1k läst
A
Arne999: Jag ska snart börja göra altan. Stugan står på plintar men ja tänte göra en ny bärande stomme för altanen, dvs sätta en ny plintrad längs med väggen. Frågan är hur nära en stugplint vågar ja börja gräva ?? Vill ju inte att stugan ska rasa ihop :)
0 svar · 1,7k läst
J
Jan-Å: [citat] Jag fick kontakt med Lasse i Knivsta via en kompis som handlat där. Jag köpte allt som jag behövde till att gräva om grunden där, Lasse kom ut till huset och kollade och så bestämde vi vad jag behövde och allt kördes ut med lastbil veckan därpå. Sen har jag efter det handlat av honom vid 3 tillfällen när jag genomfört större projekt där det går åt mycket virke för då
14 svar · 18,9k läst
Kokosnöt
Kokosnöt: Vi har det så hos oss. Förre ägaren gjorde det. Bra eller dåligt, vet inte. Det har funkat här i 4 år. Undertrallen är kalasfräsch... kruxet är bara att jag vet ju inte exakt hur det ser ut under trall 1. Samt vår trall lutar för att undertrallen lutar. Förre ägaren var inte noggrannheten själv utan hade snarare epitetet slarvpelle...
1 svar · 3,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.