Det finns ju inte måga tillverkare av markisväv på markanden men är det någon större skillnad på de som finns? Santex verkar vara den största och om har dem som referens hur står sig tex Dickson? Och vad finns det mer för tillverkare?

De tre stora i Sverige är sandatex eller egentligen para som den heter i resten av europa. Är från italien. Sen finns det dickson från Frankrike och sattler från österrike. Finns även andra men de är så små i Sverige.

Har själv nästan bara jobbat med sandatex och dickson men jag vet att många tycker om sattler.

De har alla snudd på identiska tekniska specifikationer så det skall inte ha någon betydelse vilken man väljer.

Personligen så tycker jag att dickson för mig känns lite bättre. De skall ju vara i princip samma men det känns som om det är av bättre kvalite generellt sett. Svårt att sätta ord på och bevisa utan handlar mer om känsla. Sen får man väl säga att när det gäller färger och mönster så ligger sandatex snäppet före. Deras katalog känns mer anpassad för sverige. Sattler har jag för dålig koll på.Var kända förr för att ha en rätt tråkig kollektion men det kan ju ha ändrat sig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.