Oavsett användningsområde så är det klokt att kapa bort 5-10cm i var ände. Speciellt om virket är från förra året då det alltid blir sprickbildning i ändarna. Sedan bör trall skarvas på regel.

Med ett regelavstånd på 60 cm så är det rimligt att anta att mellan 20 och 50 cm kasseras på varje bit. Säg att det går att hålla ner det till 30cm i snitt.

En normal medellängd är ca 4,5m. Det minsta spill du då bör räkna med är 6,5%.
Då har ännu inget kapats ut för att det är fult.

Erfarenhetsmässigt så kan 5% räcka om trallen är tipptopp, utvalt finvirke (när urvalet sker, om jag gör det själv, tas hänsyn till längderna). Vid en telefonbeställning från ByggMax så skulle jag nog ta till 10%.

Det blir 418 lpm till 45,5m2 trall. Om något av det blir över så antar jag att det också skall vara räcken och sådant. Kanske även inbrädning.

VH/Findus

vem har sagt eget släp?
han har beställt hemkörning!!!

findus42 skrev:
Oavsett användningsområde så är det klokt att kapa bort 5-10cm i var ände. Speciellt om virket är från förra året då det alltid blir sprickbildning i ändarna. Sedan bör trall skarvas på regel.

Med ett regelavstånd på 60 cm så är det rimligt att anta att mellan 20 och 50 cm kasseras på varje bit. Säg att det går att hålla ner det till 30cm i snitt.

En normal medellängd är ca 4,5m. Det minsta spill du då bör räkna med är 6,5%.
Då har ännu inget kapats ut för att det är fult.

Erfarenhetsmässigt så kan 5% räcka om trallen är tipptopp, utvalt finvirke (när urvalet sker, om jag gör det själv, tas hänsyn till längderna). Vid en telefonbeställning från ByggMax så skulle jag nog ta till 10%.

Det blir 418 lpm till 45,5m2 trall. Om något av det blir över så antar jag att det också skall vara räcken och sådant. Kanske även inbrädning.

VH/Findus
Tack...:rolleyes:.
rättar dig lite...
längderna är 3,6 4,2 4,8 å om du har tur kan du få 5,2 samt 5,4 i tidigt skede på altan säsongen alltså våren!!!!

mvh
estwing

S
försökte förklara varför man kan få göra det själv.
till stugan har jag fått göra så för det finns ej bärighet för en lastbil ut till stugan

sen får man ofta trall på fallande längder på billig ställen.

Redigerat av moderator:
Vilket håll ska trallen ligga på din altan? Om du lägger den på djupet så hade jag tagit hela brädor istället för att skarva, Blir kanske lite mer spill på det viset med ändå skönt att slippa skarvar som kan flisa sig mm...

Hm, vad menar du på djupet? Jag tänkte lägga trallen på längs med den långa sidan. Dvs hade jag en planka som var 12.8m lång hade jag lagt den...

Med djupet menar han tvärtom mot vad du menar. Borde väl bli knappt 4 meter för dej. Så hade jag dock inte lagt trallen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.