F
fribygg: [citat] Vad menar du med det?
23 svar · 3,4k läst
K
kniv: Du verkar ha tänkt igenom det hela, och gjuta egna kontra färdiga plintar är ofta lite av en smaksak. Så kör på det du föredrar och tycker är roligast att göra. Rent konstruktionsmässigt är det inte stor skillnad, och tror den tjällyftning du är lite rädd för inte kommer ske i praktiken om du har berget och kross så pass nära marknivån
1 svar · 774 läst
·
K
kniv: Lägg ut dom gratis mot avhämtning på typ blocket och/eller här så kanske de kommer till nytta för någon annan. Bra som plattor på marken för den som ska bygga altan
5 svar · 694 läst
K
kniv: Här finns lite inspiration och bra tips! [MEDIA=instagram]DInvMjlsvQQ[/MEDIA]
6 svar · 1,3k läst
K
Kristoffer Clasén: [citat] Ah just det, det har du rätt i. Det hade jag glömt. Ska kolla på det! Tack!
3 svar · 592 läst
·
Z
Zlatan Byggahusovic: [citat] Hej, har samma problem! Hur menar du att ni anpassade dem? skruvade ni inte hela vägen igenom? Jag menar drar du skruven hela vägen så lägger ju sig stolpen dikt an regeln oavsett om du har vattenpass eller ej?
8 svar · 3,2k läst
·
D
Dilato: Grillen står ju på hjul så att stöta till den så den drar iväg (ramlar ner för trappen bredvid altanen) och sliter av gasolslangen finns ju om flaskan står lös bredvid 😇
11 svar · 3,5k läst
E
Eekens: det var nog bra väder när jag körde olja.. minns inte för var ett tag sen. Men ok, då låter jag det vara och kör såpa nästa år. Får stå ut med det hemska resultat bara 😅 tack för svar
25 svar · 2,1k läst
·
FAFL
FAFL: Jag har nog gått på alla minor och rekommenderar att du slipar. Hyr du en maskin så har du det avklarat på ett par timmar. Terasser mår bra av att slipas, i synnerhet om du ska behandla den sen
3 svar · 2,1k läst
J
Jimipe: [citat] Tack! Alla utom en av dörrarna sitter med en rejäl ordentlig takfot som i alla fall sticker ut 50+ cm på enplanshöjd motsvarande långsida (innertak 250 cm). En av ytterdörrarna går dessutom mot en gång mot garaget där högst 70 cm av drygt 180 är utan tak och även där är taket lägre. Så det borde ge något skydd. De flesta dörrarna är dessutom "inne" i mellankroppen i ett
13 svar · 1,3k läst
S
Simonjohansson20: Hej! Jag skulle behöva behandla trallen då den börjar bli sträv på sina ställen, vet inte vad ägarna innan behandlat den med men den är mörkare brun nu. Vad blir bäst/snyggast att göra ?
0 svar · 561 läst
·
C
cola88: [citat] Håller helt med, det var så mina tankar gick också. Tack för hjälpen!
4 svar · 911 läst
RoTe
RoTe: [citat] Märkligt jag har fortfarande kvar mina dynor från 2017 och då har dom varit ute på balkongen i solen från maj till september varje år, prima skick förutom lite ljusare än när dom var nya. Självklart vill man inte ha blöta dynor dock.
3 svar · 489 läst
J
Jennkan: Önskar en fin dörröppning som matchar huset, vilket är ett egnahemshus byggt 1945. Dörren ska vara placerad emellan fönsterpartierna, där det sticker upp ett träd på fotona. Gärna en dubbeldörr, men vet inte om det passar? Drömmen är en altan i samma nivå som dörren som har delvis tak så att dynor kan vara ute och lite skugga ges för söderfönstren, men vill samtidigt inte att
0 svar · 367 läst
·
Mats-S
Mats-S: https://www.google.com/search?q=f%C3%A4sten+f%C3%B6r+v%C3%A4ggmarkis&oq=f%C3%A4sten+f%C3%B6r+v%C3%A4ggmarkis Finns lite olika att välja på, ta den som passar era behov bäst :) Jag har ett som liknar det från Rusta, funkar både för montering på takfot och vägg. KOLLA måtten på fyrkants-ramen först, så att fästet matchar det.
1 svar · 473 läst
B
Anonymiserad 405730: [citat] Bättre att sätta första stenen i betong.. Lägger med en tråd där jag har förklarat om hur vi brukar göra ifall du skulle finns intresse i det🙂 https://www.byggahus.se/forum/threads/bygga-fristaende-mur.547550/post-6193673 Men i o med att din mur ska vara högre så hade jag lagt 2st galvade bisstål i betongen..
8 svar · 1,1k läst
·
R
RvB85: [citat] Tack. De här är en ny del
3 svar · 826 läst
·
Lessthan
Lessthan: [citat] Haha menar dold
4 svar · 601 läst
·
Pjosk75
Pjosk75: Första steget är att fråga hyresvärden/ bostadsrättsföreningen om det är tillåtet att göra trädäcket större. Sedan finns det troligen en anledning till att däcket har byggts med ytterkanten som den ser ut. Hade ju varit enklare att bygga den med en rak ytterkant istället för en sned. Annars det väl bara att bygga på bärlinan i det område du vill täcka. Sedan skruva loss eller
2 svar · 608 läst
·
M
Martinbson: [citat] Fint! Du har möjligen inga bilder på hur du har byggt denna upphöjda kant runt? Tänker på hur grovt virke du använt osv. mvh Martin
27 svar · 11,6k läst
·
B
Bobbobula: [citat] Sorry fel av mig! Lite dumt att svara innan man har lättat huvudet från kudden 😅 Du har helt rätt, 115x115!
4 svar · 630 läst
F
Fjällsippa2: Okej men tack ska testa detta! Önskar dig en fin påsk och stort tack för du tog dig tid att svara :)
14 svar · 15,8k läst
·
S
sturnus: Previously, this terrace was a narrow strip so it was difficult to apply larger loads. Now this will change.
5 svar · 2,2k läst
·
N
nb.: HIttade till slut. Bordet heter Grinda från Skargaarden
1 svar · 771 läst
·
Rickard.
Rickard.: Jag väljer inte rostfri trallskruv pga rost utan för att c4 har fått så rackarns dåligt ryckte av att gå av, träskruv och ankarskruv har jag c4. 6x90mm träskruv räcker nog till det allra mesta men ska man t ex skruva in i ändträ så skadar inte en lite längre.
17 svar · 4,4k läst
K
kniv: När pratade med Willabgarden om exakt samma frågeställning fast för kanalplast så sa dom att dom knappt säljer någon rök alls. Så vi gick därmed på opal även om jag var lite sugen på rök då jag tror den hade smällt in bättre i alla trädetaljer på huset som är mörka
2 svar · 1,2k läst
A
ArneTW: Jag tolkar det som det är leverantören av plattorna som TS diskuterar med... Svårt att tro att man får en plattleverantör att göra mer än erbjuda syra.. eller kanske man kan byta in de 9 problemplattorna. Kostnaden för jobbet är det nog uppförsbacke att få om det inte är ett tydligare produktfel. /ATW
3 svar · 1,3k läst
·
Stefan N
Stefan N: Fog eller ej spelar ingen roll, den är inte vattentät.
16 svar · 22,4k läst
·
F
Fideliox: [citat] Grundmåla innan och måla sen på plats också. Jag hade skruvat då det är lättare att t ex byta brädor eller rentav skruva av och måla det t ex.
5 svar · 1,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.