Altan & Uteplats
kniv: Gräv bort grässvålen och lite matjord, sen markduk och paddad makadam. Marksten på det och du får en altan som blir jämn och fin i våg
mkaarlsson: Hej! Vi håller på att projekterar ett inglasat uterum som tillbyggnad/förlängning efter vårt garage. Vi har ett gavelställt hus samt ett gavelställt garage bredvid. Tanken är att förlänga garagetaket båkåt (råspont och betongpannor med 27 graders taklutning) för att göra en inglasning därunder med ryggåstak invändigt. Garaget är i dagsläget cirka 7 meter och förlängningen
abel48: Blev aldrig några kotlingar. Annat kom ivägen o sen blev de bortglömt. Och nu märker jag de knappt längre.
Rickard.lj: Finns lite större maskiner på typ renta att hyra för ända målet , om du lägger ett vattenpass på 120cm eller 2 m , hur djup är svackorna ,, ett vanligt spackel klarar ej av detta , men om du blandar 1/5 primer å sen 1/3 , sen väljer som sagt ett industri spackel som tål mycket mera , men ja absolut finns attityd en risk att de spricker
Guitarhero: Det är en altan med nedfälld pool. Får väl försöka göra som du föreslår.
Peter787: [citat] Har du läst testet ? https://www.byggahus.se/test-basta-traslagen-till-altan-och-tradack Sioo är baserat på kisel och gör ingen nytta...
Kasken: Sitt lugnt i båten, trallen kommer krympa...... Hur mycket varierar på fukthalten i virket, vilket oftast brukar vara relativt högt i tryckt virke. De altaner jag varit med och lagt som glad amatör så har det varit "standard" att man ställer en morakniv mellan brädorna och få således ett mellanrum på 2-3mm, varje gång så nästan ångrar man sig efteråt att man inte la skiten dikt
Testarn: Jajjamän! Som tergo skriver så är det små stift som håller glaset och kitt som tätar. Glaset går inte utanför kittfalsen, så där är okej att skruva.
kniv: En bra tumregel för att bygga en bekväm trappa är att steghöjden ska vara runt 17-18cm. 25 kommer bli väldigt höga steg, tror 3 hade passat bättre
kniv: Betong brukar ha ca 10-15% cement, så tidigare rekommendation om ca 5% låter väl vettigt. Hade blandat allting i en tombola, utan vatten. Sen vattnat fogarna efter att du fogat, brukar vara ett vanligt förfarande i staterna
Anders Öfvergård: [citat] Bara enklast möjliga utan någon som helst tillval exempelvis: https://pergolux.se/products/pergolux-pergola-s3 Färg: Antracit Storlek: 3x3m Variant: Fristående
Isakare: "Ditt solskydd" har mycket delar till markiser, kolla där. Jag köpte växel till en 90 tals markis åt en granne där.
z_bumbi: Jag skulle vänta en månad eller två. Mattorna är inte täta men de hindrar fortfarande till viss del virket att torka och fukt under mattor är aldrig kul. Be att få mattan på rulle så slipper ni veck.
Anhstm: [citat] [/QUOTE] 1. Jag hade någon idé om att eventuell kondens skulle hamna på den nedre vindpappen och så småningom ånga ut genom isolering och landa i luftspalten. Men är osäker om det funkar så. 2. Tack. Jag ska överväga trossbotten 👍
tommib: Svårt att sia om, det är ju många konstruktioner som står ute året om. Inklusive sådana stekhällar, med ett enkelt vattenavvisande överdrag. Om du gör ett lock så måste du beakta just detta med ventilation och stående vatten. Troligen blir det aldrig riktigt tätt oavsett hur du gör så det är bättre med en design som låter vatten rinna in men sedan vidare bort så att det inte
TeroM: Kom på gamla tråden om dessa, mina lyser fortfarande efter 12 år, tända från skymning till 01:30 varje natt, något svagare än som nya. https://www.byggahus.se/forum/threads/aer-detta-cosa-30.173152/post-1537573
kniv: Hur blir det färre skruvar med längre brädor? Antal skruvar bestäms ju snarare av vilket cc mått man väljer på underliggande skruvreglar och hur man väljer att lägga trallen.
Pjosk75: Utan löften om att det är ett professionellt utlåtande så borde det gå bra. Det är ju trotts allt vara ett enkelt trädäck du ska bygga. För det finns inget plan på att bygga tak också? Ställ spabadet och studsmattan på gräsmattan och låt bli att bjuda in hela river dance ensamblen på fest så kan du lugnt ställa bord och stolar och njuta av tillvaron.
Anaii: [citat] Har bara bättrat på täcklasyren en gång på 10 år i samband med att fönstren målades och trallen byttes. Målade då ner till kant på regel som sitter precis i nerkant på panelen. Sen övergår det i källargrund.
kniv: [citat] Nej. En hängstol i en 45x70 regel på nästan 2m fri längd skulle jag aldrig sätta mig i. Regeln kommer att gå av i sinom tid och fram tills dess kommer det svikta rejält när man sätter sig. Det är alltså primärt inte infästningen som är ditt problem, det är de klena dimensionerna
kniv: Det är inte så att allt virke automatiskt är skit bara för att Byggmax har köpt in det. Ofta kommer det från Moelven vilket inte är en helt klappkass leverantör. Men det är mer hur byggmax hanterar sitt virke, att de har katastrofal kundservice och att de i vissa fall då säljer skitvirke som andra bygghandlare ratat bort men byggmax väljer ändå att blanda in detta i deras högar.
Johanneshov: [citat] Tanken är att bygga en murad öppen eldstad längst bort där stenarna ligger, där är det en naturlig öppning från trallen som går bort i bilden. Närmast i bilden har man en cirkelformad sten där jag tänkt att på lämplig ståhöjd gjuta ett bord. I bilden har jag ritat in ett rektangulärt bord men finast är nog en större radie som går i trallens dimensioner, man har en
Marlen Eskilsson: Jag håller med Staffan, en trappa och en eller flera terrasseringar/eller stödmurar och fina växter kan binda ihop tomten. [bild]
Putteman: [citat] Svar från en annan fd elnisse. 😉 Finns ”system” med speciella skruvar med mindre skalle och sen ett hjälpmedel som det här för att hamna på rätt ställe. Var detta Essve på länken jag körde. Funkar bra. https://essve.com/sv/produkter/bygg-och-traskruv/trallskruv/hds-och-montageverktyg/monteringsverktyg-hds Självklart liiite dyrare och liiite mer tidskrävande. Men jag
Fotografen: [citat] Den går i en kedja mellan husen så är systemet vid liv slocknar tv:n hos grannarna isf. Fråga grannarna om nätet används.
Davidsson Anders: [citat] Jag har samma problematik med min motor som successivt tappar ork. Nu känns det som om den snart ger upp helt. Hur gick det med ditt projekt. Blev det en ny motor eller annan lösning