Altan & Uteplats
Bobbobula: [citat] Jag köpte Heco ”dold skruv” när de hade erbjudande på clabbe, kör den med camo verktyg, funkar kanon!
Kngl19: [citat] Projektet är tyvärr fortfarande i planeringsstadiet. Kom för mycket andra projekt och renoveringar i vägen. Samt har inte lyckats hitta en bra bänk i närheten när jag väl kommit på att kolla efter en 😂
Henrikwahlfrid: Hej, blev det något bord? Går i samma tankar om ett bord till altanen. Men är inte sugen på gjuta ett som väger 200kg
keynes: [citat] Ser lite tunt ut nu tre år senare men jag var också lite snål med pigmenten vill jag minnas för jag var orolig att det skulle bli för vitt. Behöver ett lager till i sommar. Banjoragge ska ha creds för blandningen. Tog det från denna tråden: https://www.byggahus.se/forum/threads/behandla-altan-och-traedaeck-vaelj-raett-metod-foer-oenskat-resultat.369903/post-3629885
Hybro: Svajar. Menar du att de två stolparna längst ut går s a s butta i sidled? I så fall vore en eller två snedstävor under taket kunna göra nytta. I från ena hörnet vid väggen snett till den stolpe som står längst ut. Och en till sträva från andra hörnet vid väggen.
Tritonus: När jag byggde min första altan följde jag råden att lägga trallen dikt an med resultatet att den nu är så tät att en båtbyggare hade varit imponerad. Jag missbedömde helt klart hur fuktig den var när jag fick den… Då altanen är rätt låg blir det lite moment 22 att markfukten inte tar vägen nånstans och trallen håller sig allt för tät även pga det. Jag behöver göra ett
Marcus0321: börja med att bestämma er för typ och sort av uterum sedan bygger ni bjälklag och plintar för det. Är det ett nyare hus så borde det vara en makadammbädd utan för huset som du kan gjuta plattor på för att ställa stolpar till bärlinor på.
Kird3rf: Hej! Tack för alla svar det blir slipa för vi vill få bort stickorna så mycket som möjligt. Tänkte be om tips. Vilken olja ska jag använda för att få det så jämnt och likt som det är nu som möjligt? Helt ok med lite pigment. Tack igen
hafi: [citat] Jag kör på detta nu! (Minus ”entré-delen”.) Tack alla för era idéer!
Dan1891: Jag skruvar fast 2 träribbor horisontalt på en bit stolpe, så man kan rikta/vrida/bryta stolpskon i den riktning man vill ha den.
bellman83: Björk ger mycket glödbädd. Ek går nästan från fast brinnande till aska direkt. Jag mixar 50/50 med kol och mindre ekbitar i grillen nu. Då ger veden både billigare värme och mycket rök.
kniv: Det kommer garanterat bli en glipa med tiden när hörnen geras. Går att försöka motverka det med lim och skruv från kanten, men ingen garanti
z_bumbi: Avståndet beror på valet av trall. Du tjänar en del på att trallbrädan har stöd över mer än 45 mm dvs om det anges ett cc-mått så kan du öka det avståndet. Att skruva ihop reglarna är bara att skråskruva dvs skruva snett istället för rakt. Förborrar du i ena regeln så blir det enklare att komma rätt.
klaskarlsson: [citat] Ser ut som det där är målat/laserat ? Så att slipa det och sen måla det i någon täckande färg torde vara vägen framåt om man inte vill byta allt. Alternativt att slipa det noggrant (inklusive alla springor), men det blir mycket krypande, och sen olja/lasera
kniv: Färdig plint eller gjuta själv är en liten smaksak. Fördelen med färdig är väl mindre jobb, men kräver att man får den mycket bättre i lod och i linje. Lättare att efterjustera höjden på balksko också. Egengjutet kan plinten tillåtas bli någon grad off och inte helt i linje, utan det löser man med balkskon sen. Måste dock bli i rätt höjd direkt. Tredje alternativ som många
Villa1949: Jag byggde mitt tak för några år sedan 3,5 djup och 5 bredd. Jag har 1,60 mellan mina främre stolpar och har 42x180 limträ som främre bärlina och 42x225 limträ som takbalkar. Ca 107 cc. Jag bor i Halland. Så mindre snö.
xxargs: Koppar är en essentiell spårämne, dvs. måste finnas spår av det i maten över tiden, annars mår vi inge bra. Om en sak är giftigt eller inte handlar om dosen, även koksalt kan man dö av om det är för mycket, eller vatten, men livshotande om det är för lite... Skulle säga 2 år innan det mesta av gröntonen är borta och ersatts av mer silvergrå färg av väder, vind och sol,
sjkarlsson: Hej! Jag har nyligen köpt ett hus med mycket gatsten som är lagd med cement, men fogarna är väldigt djupa och breda. Det hade vuxit mycket mossa och gräs mellan stenarna, men jag har nu högtryckstvättat och rengjort allt. På vissa ställen är fogarna så djupa som 6–7 cm. Jag har läst att jag bör använda cementbaserad fogmassa eftersom det redan finns nån form av betong eller
Bannerb: Hej! Jag är på jakt efter ett prisvärt loungset till uteplatsen och tänkte höra om någon här har tips? Budgeten är max 10 000 kronor. Helst vill jag ha något som är både bekvämt och hållbart, och som gärna ser lite stilrent ut. Det får gärna vara plats för 6 personer. Bord ingår helst, men det är inget krav om det är ett riktigt bra set. Alla tips på modeller, butiker eller
Mikael K.: [citat] Bumpar tråden och ser om det går att få respons. Jag sitter i precis samma tankar. Håller på att bygga uterum i sommarstugan och har ett brutet hörn där vi vill sätta väggtegel på insidan. Tänker också att utegips bör vara bra bakom. Har i nuläget reglat upp rejält stabilt så det inte ska kunna röra på sig. Kommer det hålla? Vårt uterum står i söderläge helt utan
z_bumbi: Grillkol ör enklare om man inte vill eller kan bära all ved. Man kan fortfarande värma långsamt för att hindra att det spricker med en mindre träbrasa bredvid en otänd kolhög. Flytta över lite kol (elda i så fall inte med björk) till kolhögen och så är det igång. Släng på al i eller fruktträd i slutet så dödar det t o m debatten om "äkta" röksmak.
Testarn: Ja, du försöker lösa ett icke-problem. Det har fungerat i decennier att göra som din snickare föreslår så lår honom göra det nu också.
H-Thomasson: [citat] Tänkte att man vill fylla på med singel samt ha lutning från huset. Då blir inte 50 cm så mycket bort från huset.
kniv: Gräv bort grässvålen och lite matjord, sen markduk och paddad makadam. Marksten på det och du får en altan som blir jämn och fin i våg