41 089 läst ·
35 svar
41k läst
35 svar
Bli av med getingar SNABBT vid balkongbyge
Det är säkert ännu effektivare om man lämnar haglet i patronen. Jag har hört att man kan spränga bort getingbon med dynamit också. En Molotov cocktail kan vara effektivt. Fast det behöver man inte.
Är man feg kan man ta till radarspray. Annars är en bräda ett enklare alternativ. Varför använda mer våld eller kemikalier än nödvändigt? Jag har plockat ner flera getingbon i sommar utan andra hjälpmedel än handskar. Det värsta som kan hända är att man blir stucken. Är man vaksam blir man inte det heller.
Erik
Är man feg kan man ta till radarspray. Annars är en bräda ett enklare alternativ. Varför använda mer våld eller kemikalier än nödvändigt? Jag har plockat ner flera getingbon i sommar utan andra hjälpmedel än handskar. Det värsta som kan hända är att man blir stucken. Är man vaksam blir man inte det heller.
Erik
Renoverare
· Stockholms län
· 165 inlägg
Hagel... avfyra gevär? Jezuz, jag bor i en radhuslänga med 30+ barn i åldern 0-7, om jag skulle hala fram ett hagelgevär mitt i idyllen skulle jag troligen bli lynchadNordabeck skrev:
Sen kanske just ett hagelgevär är något som var man inte har liggandes hemma bara. Radar är ju som sagt lite att få tag på för oss tätortsbor d^_^b
Kul tips dock, undra hur många som använder sig av den metoden
Nu är alla getingbon dock borta, det blev sprayen "Bort Geting" som en säljare rekommenderade och en hink runt midnatt, Det funkade kanoners!
Jag drog ned ett getingbo i garaget med en räfsa. Inom några sekunder hade en geting gått till attack och stuckit mig i pannan. Den jagade mig då jag snubblade ut ur garaget. Pannan svullnade. Numera är jag försiktigare då jag tar bort getingbon. I år har vi bålgetingar på vinden. De kryper in i ett hål intill entrédörren. Min man håller på att måla huset, men har hittills väntat med hörnan där getingarna kryper in och flyger ut. Han vill spraya, men jag säger: Låt dem vara! Fast hörnan blir väl inte målad så länge getingarna håller till där.echX skrev:
Tack alla för alla tips och idéer, allt från skosulor till dammsugare och bensin(!)
Det stämde att jag hade skadedjursbekämpning i hemförsärkringen, men jag orkade inte vänta
Getingbona (totalt 31 st små gamla och nya) satt inuti två plank på balkongen. Jag bröt försiktigt bort brädorna runt midnatt och gasande på med MOT GETING, en rackarns stor flaska... Nog dog de alltFlög ut någon sömndrucken stackare när jag höll på som bäst, han fick sig en dusch med sprayen och segnade ner på golvet direkt. Fick en foppatoffla rakt i nyllet
Sedan petade jag ner bona i en hink och trampade på dem för att vara säker. Ett litet tillfredsställande squisch hördes, allt har varit lugnt på balkongen sedan dess
Det här med att getingar inte följer efter en vet jag inte... Har sett på Kalle Anka att de till och med kommer efter en i formation!Och andas genom en slang... :S Tänk om de kryper in i slangen?!?!? Gulp!
Ge dom jävlarna ordentligt med spö! Rev ner en vindskiva på huset förra sommaren. Såg i och för sig några getingar flyga runt lite planlöst ovanför en del av vindskivan men tänkte inte så mycket om det förrän jag tryckte in ett brytjärn och började bryta loss. Just I det ögonblicket blev jag varse ett massivt getingbo innanför vindskivan. Kan meddela att bästa klädsel för ett dylikt arbete inte är kortbyxor och bar överkropp. Stående på en stege ett par meter upp utan slang att andas i blev det en i sanning sensationell föreställning. Hyfsat retade getingar attackerar och förföljer förvånansvärt långt bort från boet. En granne var dessutom djupt imponerad över den hastighet jag var kapabel att uppnå i min iver att ta mig ner från stegen och bort från boet. Resultatet blev totalt åtta stick två i ansiktet och resterande i nacke och överkropp. Sticken i ansiktet resulterade i ett utseende inte ens en mor kunde ha överseende med. Dessutom uppstod då och där ett glödande personligt hat gentemot getingar i allmänhet och getingboet bakom vindskivan i synnerhet. Vanställd som jag var kunde jag inte åka och köpa Radar utan tog till det som fanns hemma, Startgas! Smög över taket som värsta Rambo och sprayade boet i omgångar. Funkade hur bra som helst, getingarna gick fullständigt I däck och min mordlust lugnade sig. När vindskivan sedan plockades ner upptäckte jag att den inte var rutten utan den var ligistgetingarna som snaskat i sig träet och byggt boet av svin säger jag! Slutsats, Stargas är grejen!
Klicka här för att svara