Hej!
Till våren hade jag tänkt bygga en altan till vårat hus, min tanke är att hålla mig inom bygglovs befriade mått.
Min fråga är hur det räknas när man bygger altanen snett mellan två hörn. Avståndet från huset blir längre är 3,6m. Behöver jag söka bygglov då, eller är det godkänt att göra så? Har försökt googlat men utan resultat.
Bifogar en bild som jag ritat i paint för att lättare förstå..
Till våren hade jag tänkt bygga en altan till vårat hus, min tanke är att hålla mig inom bygglovs befriade mått.
Min fråga är hur det räknas när man bygger altanen snett mellan två hörn. Avståndet från huset blir längre är 3,6m. Behöver jag söka bygglov då, eller är det godkänt att göra så? Har försökt googlat men utan resultat.
Produkter som diskuteras: "paint"
Arbetsbelysning The Painter Rapid
Perfekt vid målning
371 kr inkl moms
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 56 241 inlägg
Om man är petig så är det troligen inte godkänt. Det skall vara 3,6m till varje del av altanen. Men det är nog lite långsökt att någon skulle tänka på det och klaga- Eller har du någon problemgranne?
Altanen i sig är inte bygglovspliktig om du inte bygger högt ovan mark. Dvs så att du kan befinna dig under altanen, vissa kommuner har 1,2-1,8m höjd över mark som gräns.S Jesper Svendsen skrev:Hej!
Inga grannar överhuvudtaget åt det hållet, (bor lantligt) har endast en granne på andra sidan huset. Det jag är mest fundersam över är om man i framtiden vill tex glasa in en del av altanen och behöva bygglov pga det och att dom ska klaga över något då..H hempularen skrev:
Eller om man av någon annan anledning behöver ett bygglov på huset i framtiden?
Men dom kanske inte går och rotar och mäter på andra saker isåfall?
Den kommer vara ca 1,5m hög (1,8 tillåtet i min kommun)Jonatan79 skrev:
Men du menar att "gråzonen" längst ut på den snedbyggda delen på altanen är godkänd även om det blir lite längre avstånd än 3,6m från huset?
Eftersom den inte är bygglovspliktig har du inga 3,6m att hålla dig till. Du kan bebygga hela tomtmarken med trädäck om du är xxx nogS Jesper Svendsen skrev:
Du har fel mått i din ritning. De pilar som utgår från de två hörnen vid det aktuella området är längre än 3,6 m och om det är 45 grader så är det ca 5 m. Detta är för t ex plank under 1 8 m godkänt om det är i anslutning till en uteplats (det finns ingen definition på en uteplats utom där man vistas ute).
Nu har du inte lagt ut övriga mått men om altanen har något som gör att begränsningarna på 3,6 m ska följas så borde samma regel gälla även där.
Eftersom huset är 8 m och du räknar 3,6 m vinkelrätt mot varje fasad så måste det vara en bra liten yta du inte täcker?
Nu har du inte lagt ut övriga mått men om altanen har något som gör att begränsningarna på 3,6 m ska följas så borde samma regel gälla även där.
Eftersom huset är 8 m och du räknar 3,6 m vinkelrätt mot varje fasad så måste det vara en bra liten yta du inte täcker?
Z z_bumbi skrev:Du har fel mått i din ritning. De pilar som utgår från de två hörnen vid det aktuella området är längre än 3,6 m och om det är 45 grader så är det ca 5 m. Detta är för t ex plank under 1 8 m godkänt om det är i anslutning till en uteplats (det finns ingen definition på en uteplats utom där man vistas ute).
Eftersom huset är 8 m och du räknar 3,6 m vinkelrätt mot varje fasad så måste det vara en bra liten yta
Min ritning är ritad i paint och är absolut inte enligt skala 😅 Men måtten som jag försöker visa på min skiss stämmer i verklighetenZ z_bumbi skrev:Du har fel mått i din ritning. De pilar som utgår från de två hörnen vid det aktuella området är längre än 3,6 m och om det är 45 grader så är det ca 5 m. Detta är för t ex plank under 1 8 m godkänt om det är i anslutning till en uteplats (det finns ingen definition på en uteplats utom där man vistas ute).
Är den 1,5 från mark till altangolv? 😁 Bygger just nu en altan på vår framsida som blir 1,62 från mark (exkl. räcke) 1,8 godkänt inom kommunen. Blir så osäker på höjden ju mer man läser, oftast står det att rättspraxis är 1,2? Vad gäller?S Skredsvik_Jeppe skrev:
Taget ifrån kommunens hemsida:
Bygglovsbefriad altan
”Det krävs inte bygglov för en altan om den som längst placeras 3,6 meter från bostadshusets fasad, är maximalt 1,8 meter hög och placeras minst 4,5 meter från tomtgränsen.”Om jag förstått det rätt så är det du skriver ok 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden