Mina stolpar står löst på plattan, när ramen för glasen kommer på plats och om den dras i golv och sidor låser den allt. givetvis asfaltsmatta i mellan betong och trä.
 
  • Gilla
tobbe.roos och 1 till
  • Laddar…
K _KirderF_ skrev:
Mina stolpar står löst på plattan, när ramen för glasen kommer på plats och om den dras i golv och sidor låser den allt. givetvis asfaltsmatta i mellan betong och trä.
Aha, intressant. Jag får leverans av ett Willab vår-höst plus om några veckor och har lite ångest inför att skråskruva i betongen... men du menar att skenorna kommer att låsa stolparna tillräckligt?
 
J Jodåsatteh skrev:
Aha, intressant. Jag får leverans av ett Willab vår-höst plus om några veckor och har lite ångest inför att skråskruva i betongen... men du menar att skenorna kommer att låsa stolparna tillräckligt?
Jag försökte skråskruva stolorna men var helt omöjligt. Körde plattjärn ned på betongen istället. Målade över så de inte syns.
 
tobbe.roos tobbe.roos skrev:
Jag försökte skråskruva stolorna men var helt omöjligt. Körde plattjärn ned på betongen istället. Målade över så de inte syns.
Okej, ja jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Varför var det omöjligt menar du?
 
J Jodåsatteh skrev:
Okej, ja jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Varför var det omöjligt menar du?
När man borrade vinkel i trät och kom till betongen så var det svårt att hålla rätt vinkel. Jag hade vanlig borr då var man tvungen att ta bort pelaren och fortsätta borra, får i te grepp när man borrar snett betong. Men andra har ju lyckas, så riktigt lång bort och mer skicklighet kanske det går bättre än mig!
 
tobbe.roos tobbe.roos skrev:
När man borrade vinkel i trät och kom till betongen så var det svårt att hålla rätt vinkel. Jag hade vanlig borr då var man tvungen att ta bort pelaren och fortsätta borra, får i te grepp när man borrar snett betong. Men andra har ju lyckas, så riktigt lång bort och mer skicklighet kanske det går bättre än mig!
Okej, jag förstår.
Lösningen med att skjutdörrarna låser hela konstruktionen låter än mer lockande!
 
J Jodåsatteh skrev:
Okej, jag förstår.
Lösningen med att skjutdörrarna låser hela konstruktionen låter än mer lockande!
Skjutdörrarna och ”ramen” låser inte.
Sidostyckena och skenorna uppe och nere sitter inte ihop med varandra. Alltså kan allt röra sig oavsett om partierna sitte i eller ej.
Mina stolpar står löst men med borrade hål samt pinnbultar satta med kemankare i plattan.
INTE SKRÅSKRUVA I BETONG… hopplöst att få bra.
 
  • Gilla
Jodåsatteh
  • Laddar…
JimmieJohnsson JimmieJohnsson skrev:
Skjutdörrarna och ”ramen” låser inte.
Sidostyckena och skenorna uppe och nere sitter inte ihop med varandra. Alltså kan allt röra sig oavsett om partierna sitte i eller ej.
Mina stolpar står löst men med borrade hål samt pinnbultar satta med kemankare i plattan.
INTE SKRÅSKRUVA I BETONG… hopplöst att få bra.
Tack så mycket för den lösningen, den låter klokast hittills. Det bör väl räcka med två pinnbultar per stolpe? Jag tänker i samma mönster som nr 2 på en tärning..

Förstår dock inte _KirderF_ lösning med att skjutdörrarna låser om skenorna inte ens är sammankopplade.
 
J Jodåsatteh skrev:
Tack så mycket för den lösningen, den låter klokast hittills. Det bör väl räcka med två pinnbultar per stolpe? Jag tänker i samma mönster som nr 2 på en tärning..

Förstår dock inte _KirderF_ lösning med att skjutdörrarna låser om skenorna inte ens är sammankopplade.
Hej. Mina skenor blir som en rektangulär ram som låser ihop sig. Så mitt parti är skruvat uppe nere samt båda sidorna. Så mina stolpar kan inte röra sig. Känns överkurs att fästa stolpen i plattan också. Då den står där den står med allt tyngd på sig.
 
  • Gilla
Jodåsatteh
  • Laddar…
K _KirderF_ skrev:
Hej. Mina skenor blir som en rektangulär ram som låser ihop sig. Så mitt parti är skruvat uppe nere samt båda sidorna. Så mina stolpar kan inte röra sig. Känns överkurs att fästa stolpen i plattan också. Då den står där den står med allt tyngd på sig.
Uppfattat. Jag ska se hur jag gör, men jag har definitivt din lösning färskt I närminnet när jag börjar montera. Tack!
 
jag ska själv fästa ett par pergolastolpar i ett par egengjutna betongplattor som är 5cm tjocka, är lite orolig för att det blir lite tunnt, då dom flesta här har 10cm betongplattor.
kom på att vår vvs-firma borrade ner ett par betongexpanderskruvar i en annan platta (10cm) som jag gjutit för utedelen på värmepumpen för något år sen. den pjäsen står stabilt. Tänker mig att betongexpander borde kunna vara ett bra alternativ för att fästa en stolpsko för att hålla mina pergolastolpar?

synpunkter?

exempel (på småländska):
;)

hittade också en rejälare modell på stolpsko ..

Fyrkantig metallstolpsko för fastsättning av pelare på betongplatta, med fyra förborrade hål för montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.