6 108 läst ·
25 svar
6k läst
25 svar
Fästa stolpe i betongen
Aha, intressant. Jag får leverans av ett Willab vår-höst plus om några veckor och har lite ångest inför att skråskruva i betongen... men du menar att skenorna kommer att låsa stolparna tillräckligt?K _KirderF_ skrev:
Jag försökte skråskruva stolorna men var helt omöjligt. Körde plattjärn ned på betongen istället. Målade över så de inte syns.J Jodåsatteh skrev:
När man borrade vinkel i trät och kom till betongen så var det svårt att hålla rätt vinkel. Jag hade vanlig borr då var man tvungen att ta bort pelaren och fortsätta borra, får i te grepp när man borrar snett betong. Men andra har ju lyckas, så riktigt lång bort och mer skicklighet kanske det går bättre än mig!J Jodåsatteh skrev:
Okej, jag förstår.tobbe.roos skrev:
När man borrade vinkel i trät och kom till betongen så var det svårt att hålla rätt vinkel. Jag hade vanlig borr då var man tvungen att ta bort pelaren och fortsätta borra, får i te grepp när man borrar snett betong. Men andra har ju lyckas, så riktigt lång bort och mer skicklighet kanske det går bättre än mig!
Lösningen med att skjutdörrarna låser hela konstruktionen låter än mer lockande!
Skjutdörrarna och ”ramen” låser inte.J Jodåsatteh skrev:
Sidostyckena och skenorna uppe och nere sitter inte ihop med varandra. Alltså kan allt röra sig oavsett om partierna sitte i eller ej.
Mina stolpar står löst men med borrade hål samt pinnbultar satta med kemankare i plattan.
INTE SKRÅSKRUVA I BETONG… hopplöst att få bra.
Tack så mycket för den lösningen, den låter klokast hittills. Det bör väl räcka med två pinnbultar per stolpe? Jag tänker i samma mönster som nr 2 på en tärning..JimmieJohnsson skrev:
Skjutdörrarna och ”ramen” låser inte.
Sidostyckena och skenorna uppe och nere sitter inte ihop med varandra. Alltså kan allt röra sig oavsett om partierna sitte i eller ej.
Mina stolpar står löst men med borrade hål samt pinnbultar satta med kemankare i plattan.
INTE SKRÅSKRUVA I BETONG… hopplöst att få bra.
Förstår dock inte _KirderF_ lösning med att skjutdörrarna låser om skenorna inte ens är sammankopplade.
Hej. Mina skenor blir som en rektangulär ram som låser ihop sig. Så mitt parti är skruvat uppe nere samt båda sidorna. Så mina stolpar kan inte röra sig. Känns överkurs att fästa stolpen i plattan också. Då den står där den står med allt tyngd på sig.J Jodåsatteh skrev:
Uppfattat. Jag ska se hur jag gör, men jag har definitivt din lösning färskt I närminnet när jag börjar montera. Tack!K _KirderF_ skrev:
jag ska själv fästa ett par pergolastolpar i ett par egengjutna betongplattor som är 5cm tjocka, är lite orolig för att det blir lite tunnt, då dom flesta här har 10cm betongplattor.
kom på att vår vvs-firma borrade ner ett par betongexpanderskruvar i en annan platta (10cm) som jag gjutit för utedelen på värmepumpen för något år sen. den pjäsen står stabilt. Tänker mig att betongexpander borde kunna vara ett bra alternativ för att fästa en stolpsko för att hålla mina pergolastolpar?
synpunkter?
exempel (på småländska):

hittade också en rejälare modell på stolpsko ..
kom på att vår vvs-firma borrade ner ett par betongexpanderskruvar i en annan platta (10cm) som jag gjutit för utedelen på värmepumpen för något år sen. den pjäsen står stabilt. Tänker mig att betongexpander borde kunna vara ett bra alternativ för att fästa en stolpsko för att hålla mina pergolastolpar?
synpunkter?
exempel (på småländska):
hittade också en rejälare modell på stolpsko ..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden