Jag ska bygga en liten pergola (2 meter lång, 1 meter bred) för att kunna hänga en gungbänk. Jag har nu börjat gräva hål i marken där basen ska stå. Jag tänker att jag ska använda mig av grovbetong för att hälla i hålen och sätta en stolpsko och använda mig 120x120 stolpar. Tänker jag rätt? Hittar dock inga stolpskor som passar till 120x120 stolpar….
Produkter som diskuteras: "byggbeslag"
Byggbeslag
Byggbeslag används för att sammanfoga eller koppla samman olika delar i en konstruktion, till exempel för att fästa bärande bjälkar, stolpar och för att förstärka förband mellan olika komponenter. Dessa beslag spelar en avgörande roll
Läs mer
Jag tänkte först göra så men det var någon som sa att virket kommer ruttna då. Att virket behöver vara uppe i luften (genom att sätta på en stolpsko). Vad tror du om det?F fribygg skrev:
Vet du vad det är för dimension på stolparna på bilden?D d32andersson skrev:Jag ska bygga en liten pergola (2 meter lång, 1 meter bred) för att kunna hänga en gungbänk. Jag har nu börjat gräva hål i marken där basen ska stå. Jag tänker att jag ska använda mig av grovbetong för att hälla i hålen och sätta en stolpsko och använda mig 120x120 stolpar. Tänker jag rätt? Hittar dock inga stolpskor som passar till 120x120 stolpar….
Visst ruttnar virke fortare med markkontakt, men du kan väl välja en tryckt stolpe med åtminstonde 20 års förväntad hållbarhet?D d32andersson skrev:
Okej, perfekt! Då tror jag faktiskt att jag kör på det - gjuter ner stolpen i hålet. Det känns smidigast och stabilt. Jag återkommer hur det gick och med eventuell bild på resultatet.R Rillehouse skrev:
Produkter som diskuteras: "plintjärn"
Plintjärn PA FZV varmförzinkad FAST
Gjuts in i betong
46 kr inkl moms
Läs mer
Jag var av uppfattningen att 2 st 8mm plintjärn i bra betong blir mycket stadigare än en stolpsko.
Men det är endast baserat på egna projekt på tomten.
Vad gäller en 3 personersgunga så kommer vår pergola bara bära en vinranka på sikt men när jag hoppade upp och testhängde i den var det stadigt.
Men det är endast baserat på egna projekt på tomten.
Vad gäller en 3 personersgunga så kommer vår pergola bara bära en vinranka på sikt men när jag hoppade upp och testhängde i den var det stadigt.