Jag ska bygga en liten pergola (2 meter lång, 1 meter bred) för att kunna hänga en gungbänk. Jag har nu börjat gräva hål i marken där basen ska stå. Jag tänker att jag ska använda mig av grovbetong för att hälla i hålen och sätta en stolpsko och använda mig 120x120 stolpar. Tänker jag rätt? Hittar dock inga stolpskor som passar till 120x120 stolpar….

• Svart pergola av trä med en gungbänk under. Pergolan omgiven av grönska mot en stenbelagd gård vid sidan av ett tegelhus.
  • Två grävda hål i marken för pergolaprojekt, med en spade och trädgårdsredskap bredvid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hål grävs i marken för en pergolas bas, med en skottkärra full med grus bredvid. Verktyg och duk syns också på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror faktiskt det blir stadigare om du skippar stolpskorna, stena fast trykt virke direkt i hålen eller gjut fast stolparna med betong

• Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
Jag har förresten svårt att se att 120x120 skulle behövas, 90x90 borde räcka väl. Viktigare att få till sidostabilisering på något sätt (så som det är på bilden).

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
A arkTecko skrev:
Jag har förresten svårt att se att 120x120 skulle behövas, 90x90 borde räcka väl.
Det ser ju så klent och fattigt ut med små virkesdimensioner, jag skulle hellre gå upp i storlek även om det inte alls behövs för att bära vikten av ett par tre personer i "gungan"

• Gilla
d32andersson och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag tror faktiskt det blir stadigare om du skippar stolpskorna, stena fast trykt virke direkt i hålen eller gjut fast stolparna med betong
Jag tänkte först göra så men det var någon som sa att virket kommer ruttna då. Att virket behöver vara uppe i luften (genom att sätta på en stolpsko). Vad tror du om det?

D d32andersson skrev:
Jag ska bygga en liten pergola (2 meter lång, 1 meter bred) för att kunna hänga en gungbänk. Jag har nu börjat gräva hål i marken där basen ska stå. Jag tänker att jag ska använda mig av grovbetong för att hälla i hålen och sätta en stolpsko och använda mig 120x120 stolpar. Tänker jag rätt? Hittar dock inga stolpskor som passar till 120x120 stolpar….
Vet du vad det är för dimension på stolparna på bilden?

D d32andersson skrev:
Jag tänkte först göra så men det var någon som sa att virket kommer ruttna då. Att virket behöver vara uppe i luften (genom att sätta på en stolpsko). Vad tror du om det?
Visst ruttnar virke fortare med markkontakt, men du kan väl välja en tryckt stolpe med åtminstonde 20 års förväntad hållbarhet?

Dan1891 Dan1891 skrev:
Vet du vad det är för dimension på stolparna på bilden?
Nej det var bara en bild jag hittade på nätet och blev inspiration

• Gilla
Dan1891
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Visst ruttnar virke fortare med markkontakt, men du kan väl välja en tryckt stolpe med åtminstonde 20 års förväntad hållbarhet?
Håller med! Tryckt virke ska hålla i många många år även om den har direkt kontakt med betong och jord. Ska heller inte kräva allt för djupa hål.

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
R Rillehouse skrev:
Håller med! Tryckt virke ska hålla i många många år även om den har direkt kontakt med betong och jord. Ska heller inte kräva allt för djupa hål.
Okej, perfekt! Då tror jag faktiskt att jag kör på det - gjuter ner stolpen i hålet. Det känns smidigast och stabilt. Jag återkommer hur det gick och med eventuell bild på resultatet.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
K Klass0n skrev:
Vi använde plintjärn till vår pergola.
Sitter som berget

[länk]
Stadigt nog att bära en trepersoners gunga?

K Klass0n skrev:
Vi använde plintjärn till vår pergola.
Sitter som berget

[länk]
Förstår det som att de ska ha en gunga hängandes. Kan vara lite för klent med ett plintjärn, men något enklare.

Jag var av uppfattningen att 2 st 8mm plintjärn i bra betong blir mycket stadigare än en stolpsko.
Men det är endast baserat på egna projekt på tomten.

Vad gäller en 3 personersgunga så kommer vår pergola bara bära en vinranka på sikt men när jag hoppade upp och testhängde i den var det stadigt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.