Jag överväger att bygga en c:a 60-80 cm (minns inte exakt mått) hög stenterrass på mark och undrar hur man gör. Yta c:a 50 m2. Ytan vill jag belägga med något i stil mer slät granithäll eller granitkeramik. Slät och fin för att fungera bra med möbler. Gärna mörk för att värmas snabbare.

Terrassens sidor skall kläs så att den ser ut som en rå torr mur, tänkte jag.

Frågar mig om man kan bygga terrassen ihålig. Tacksam för tips.

Claes Sörmland
Typiskt sett bygger man upp terrassen av krossmaterial/makadam som plattorna vilar på. Det sprids och vibbras noga lager för lager så att det inte kan sjunka.

Tänk på att muren kring terrassen kräver bygglov, i alla fall om den överstiger 50 cm över befintlig mark. Ligger terrassen inom 3,6 m från bostadshusets fasad/grund och 4,5 m från gränsen så går det att bygga utan bygglov som skyddat uteplats.

Tack för svar. Det känns som om det går åt fasliga mängder material och blir mycket jobb på plats. Skulle lekmannamässigt gärna se ett alternativ där man bygger ett fackverk och lägger något ovanpå som man kan armera och bygga ytan på. Typ platta på mark, väggar och ett (betong)bjälklag. Ja, eller att man beställer färdiggjutna betongelement som man helt enkelt (med ett enda stort lyft) lägger på plats på typ en singel- eller krosdbädd. Som alla(?) vill jag åt tid och kostnader utan att egentligen kompromissa på slutresultatet.

bygg form o gjut en platta då får du ett utrymme under med

Rickard.
Jag har sett en lösning med tryckimpregnerade reglar, pedistalfot/terassfot och självbärande klinker. Jag tyckte det var coolt men det blir annan känsla och inte så billigt heller.

• Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
7ender
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Farstatjej90
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Typiskt sett bygger man upp terrassen av krossmaterial/makadam som plattorna vilar på. Det sprids och vibbras noga lager för lager så att det inte kan sjunka.

Tänk på att muren kring terrassen kräver bygglov, i alla fall om den överstiger 50 cm över befintlig mark. Ligger terrassen inom 3,6 m från bostadshusets fasad/grund och 4,5 m från gränsen så går det att bygga utan bygglov som skyddat uteplats.
Ändras inte det där med 50cm i höst?

7ender
F fredar skrev:
Tack för svar. Det känns som om det går åt fasliga mängder material och blir mycket jobb på plats. Skulle lekmannamässigt gärna se ett alternativ där man bygger ett fackverk och lägger något ovanpå som man kan armera och bygga ytan på. Typ platta på mark, väggar och ett (betong)bjälklag. Ja, eller att man beställer färdiggjutna betongelement som man helt enkelt (med ett enda stort lyft) lägger på plats på typ en singel- eller krosdbädd. Som alla(?) vill jag åt tid och kostnader utan att egentligen kompromissa på slutresultatet.
Jag håller själv på med en stenterass på sluttande tomt. 2 av 4 sidor blir ca 50 cm hög stödmur som ju behöver grävas ner en bit, samt kontreforer på ett par ställen. Nu är min totala yta bara ca 20 kvm, har ändå krävts knappt 10 ton stenkross (med skottkärra).

Så med dina 50 kvm och 80 cm hög kommer det bli fasliga mänger fyllningmaterial. Jag skulle välja bort det, särskilt om det inte går att tippa direkt med lastbil.

Stenmurkonstruktion med betongblock och stenar på en byggarbetsplats, uppmärkta linjer och verktyg synliga på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Väntar på att oregelbunden Oppdalsskiffer ska finnas tillgängligt:
Stenterass med stödmur och stenkross på sluttande tomt, omgiven av träd och trätrall; gul slang och rör synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.