Hej!

Söker åsikter och synpunkter.
Håller på att bygga altan i två nivåer och har svårt att hitta belysning jag gillar.
Plötsligt kom jag på idén med stark belysning underifrån och belysa hela altanen och terrassen som en egen armatur...
Vad tror folk om detta?
Tänker mig att det är ganska förmånligt prismässigt med typ starka LED slingor för arbetsbelysning och man kan lägga spegeldukar som reflektorer samt dölja där man inte vill ha genomslag med markduk eller liknande?

/ Jocke

• 3D-modell av ett hus med altan i två nivåer, glasräcken och trätrappa, omgiven av grönska och stenmur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tvåvåningsaltan under konstruktion framför ett vitmålat hus, med brädor och verktyg utspridda på gräsmattan.
    Skapa konto
  • Altan i två nivåer under konstruktion vid ett vitmålat hus med rött tak, omgiven av grönska. Stege och byggmaterial syns på marken.
    Skapa konto
  • Två nivåers altan under konstruktion med grovträsteg, omgiven av grönska och stenar. Hus i bakgrunden till vänster.
    Skapa konto
Purre
Tänker du dig en strålkastare i gräsmattan därifrån du tagit kortet, har jag förstått rätt då?
Isf lägg ner om du inte vill bli bländad och inte ha en möjlighet att se om någon är ute på gräsmattan. Blir samma effekt som att stå på en scen, alla ser dig men du ser ingen i publiken. Visst kostnadseffektivt att köpa en strålkastare bara men det är det enda.

Purre Purre skrev:
Tänker du dig en strålkastare i gräsmattan därifrån du tagit kortet, har jag förstått rätt då?
Isf lägg ner om du inte vill bli bländad och inte ha en möjlighet att se om någon är ute på gräsmattan. Blir samma effekt som att stå på en scen, alla ser dig men du ser ingen i publiken. Visst kostnadseffektivt att köpa en strålkastare bara men det är det enda.
Nej nej
Tänker en hel ledslinga innanför övre delen framför allt
Istället för yttre belysning tänker jag att ljuset kommer från 2mm springorna...

Purre
2mm är inte mycket så frågan är om det kommer ge så mycket som man önskar.

J jockeoberg skrev:
Nej nej
Tänker en hel ledslinga innanför övre delen framför allt
Istället för yttre belysning tänker jag att ljuset kommer från 2mm springorna...
https://ledmegastore.se/arbetsbelys...GIYHR1RcoaAtXHEALw_wcB#product-tabs-container

Tänker att jag monterar denna med beslag uppe och nere innanför vertikala täckningen till övre delen.
Tror det stora jobbet egentligen blir att täcka av alla delar som inte ska belysas inifrån.

Purre Purre skrev:
2mm är inte mycket så frågan är om det kommer ge så mycket som man önskar.
Kanske ska testa. Men om man har tillräckligt med ljus kanske det funkar?
Det stora problemet kanske blir när träet rör sig och ev i framtiden om man behöver måla etc.

Purre
Prova snabbt med valfri lampa du redan har hemma för att se om det blir som du tänkt? Spelar väl ingen roll om det är en lampa för inomhusbruk, byggstrålkastare eller något annat.

J jockeoberg skrev:
Kanske ska testa. Men om man har tillräckligt med ljus kanske det funkar?
Det stora problemet kanske blir när träet rör sig och ev i framtiden om man behöver måla etc.
Menar att jag testar med en bygglampa ikväll och ser hur det ter sig.
Efter mycket eftersökningar kan jag inte hitta någon som testat belysa en hel altan inifrån varför jag ställer frågan här 😅
Uppskattar all feedback och bollning i alla fall 🙏

• Gilla
Purre
  • Laddar…
Javisst kan det fungera med ljus som enbart syns genom mellanrummet mellan trallen. Som dekoration åtminstone.
Det verkar som du redan märkt vara svårt att hitta exempelbilder på utseendet. Så antingen är du först med att komma på idén, eller så är det så genomuselt att inget velat visa resultatet.

Prova som sagt att ställa en ljuskälla under altanen och vänta på mörkret för att se hur det blir. Ta gärna en bild på det hela så att vi andra kan se det.

• Gilla
jockeoberg
  • Laddar…
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Javisst kan det fungera med ljus som enbart syns genom mellanrummet mellan trallen. Som dekoration åtminstone.
Det verkar som du redan märkt vara svårt att hitta exempelbilder på utseendet. Så antingen är du först med att komma på idén, eller så är det så genomuselt att inget velat visa resultatet.

Prova som sagt att ställa en ljuskälla under altanen och vänta på mörkret för att se hur det blir. Ta gärna en bild på det hela så att vi andra kan se det.
Jobbar på det 😃
Tyvärr verkar det inte som någon ljus idé än så länge 😅
Har lagt en byggstrålkastare under och återkommer med bilder

Spännande idé, ser gärna bilder på hur det går!

Har jag förstått det rätt,
Alla som är på altanen blir belysta underifrån?
Blir det inte lite som när man håller ficklampan under hakan?

eriksaaf eriksaaf skrev:
Har jag förstått det rätt,
Alla som är på altanen blir belysta underifrån?
Blir det inte lite som när man håller ficklampan under hakan?
Inte riktigt men förstår tanken. Tänkte att man belyser hela rätblocket på övre delen så att det lyser uppåt och åt altanen. Ser att nu när jag lagt en lampa under att man blir lite bländad när man går.
Det värsta är ju dock att man givetvis ser alla reglar och bärlinor och jag inser nu att även om jag skulle komma undan med typ 7-9 tkr med denna lösning så blir det inge vidare :(
Får väl lägga en 10ggr mer på vanlig belysning istället.
Någon som har förslag på hur det ska belysas istället?

• Trätrall med belysning under som skiner genom springorna, visar träets mönster och struktur på en altan i skymning.
    Skapa konto
  • Träplank med springor genom vilka ljus syns från belysningen bakom, en del av ett byggprojekt där ljus- och bländningsproblem diskuteras.
    Skapa konto
  • Belyst trädäck i mörker där ljus sipprar genom springor mellan brädorna, vilket orsakar bländning och synliga reglar under.
    Skapa konto
  • Oskarp bild av en byggarbetsplats i mörker med stark lampa som lyser mot altanen; synliga trappsteg och husvägg i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Träplank med ljus som lyser igenom springorna från en lampa.
    Skapa konto
B BAv11 skrev:
Spännande idé, ser gärna bilder på hur det går!
Besviken. Men funderar ändå på att belysa utrymmet lite ändå nu...
Krypundan där man får vara sig själv för en stund i lagom ljus istället 😅

• Trägolv i dunkelt ljus, med glipor som låter svagt ljus tränga igenom. Perfekt plats för avkoppling och att vara sig själv.
    Skapa konto
  • Trästaket med smala springor som släpper igenom svagt ljus bakom.
    Skapa konto
Det var originellt ändå, känns inte som att det stör med reglar osv. Men kanske synd om det finns annat bös under trallen som blir synligt? Skräp, makadam? osv. Känns värt att utforska och känna lite på idén ändå! 👍

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.