Hej,
Vi bygger en altan och jag skulle vilja ha ett så ”öppet” staket som möjligt och funderar på om man kan bygga blomlådor (liknande den svarta krukan på bild) och därmed ha flera blomlådor som räcke. Jag är givetvis mån om att följa alla regler för altanräcke, men tar gärna emot tips om det är görbart, hur jag bör förankra dessa och rent generellt tänka på?
Stort tack på förhand!
Vi bygger en altan och jag skulle vilja ha ett så ”öppet” staket som möjligt och funderar på om man kan bygga blomlådor (liknande den svarta krukan på bild) och därmed ha flera blomlådor som räcke. Jag är givetvis mån om att följa alla regler för altanräcke, men tar gärna emot tips om det är görbart, hur jag bör förankra dessa och rent generellt tänka på?
Stort tack på förhand!
BBRen styr.
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...akerhet-vid-anvandning/racken-och-ledstanger/
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ggande/sakerhet-anvandning/racken-ledstanger/
https://rackesspecialisten.se/sakerhetskrav/
https://novoroom.se/kunskapsbank/regler-for-racken-pa-altaner/
https://altanplaneraren.se/blog/racke-staket-altan/
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...akerhet-vid-anvandning/racken-och-ledstanger/
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ggande/sakerhet-anvandning/racken-ledstanger/
https://rackesspecialisten.se/sakerhetskrav/
https://novoroom.se/kunskapsbank/regler-for-racken-pa-altaner/
https://altanplaneraren.se/blog/racke-staket-altan/
Om fallhöjden är över 60 ska räcket vara minst 90 cm högt, och vid högre än 1,8 meter krävs minst 110 cm. På din altan hade jag satt minst 110 för annars är det lätt att falla över när en vuxen råkar lutar sig med fredagsdrinken i handen. Testa luta er mot en vägg med höften så har du en bra minsta höjd.
Blomlådan på bilden ser lite vek ut så jag hade satsat på att bygga mer gediget faktiskt, även om du skulle fästa den i altanen. Du skulle inte kunna bygga ett räcke med inbyggda blomlådor eller plats där du kan hänga dem?
Blomlådan på bilden ser lite vek ut så jag hade satsat på att bygga mer gediget faktiskt, även om du skulle fästa den i altanen. Du skulle inte kunna bygga ett räcke med inbyggda blomlådor eller plats där du kan hänga dem?
Vi körde på med glas räckverk från Rusta. Var rädd att det skulle se «billigt ut» men blev riktigt bra 😊E EllenVictoria skrev:Hej,
Vi bygger en altan och jag skulle vilja ha ett så ”öppet” staket som möjligt och funderar på om man kan bygga blomlådor (liknande den svarta krukan på bild) och därmed ha flera blomlådor som räcke. Jag är givetvis mån om att följa alla regler för altanräcke, men tar gärna emot tips om det är görbart, hur jag bör förankra dessa och rent generellt tänka på?
Stort tack på förhand!
Klicka här för att svara

