Är detta pris ok pris/offert för altan med höjdskillnader?

• Offerlista för altanbygge med specifikationer som etablering, byggsopor, material och montering ingår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av en offert för altanbygge med kostnadsspecifikation: arbete 35 800 kr, material 15 400 kr, total kostnad 38 225 kr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
Om man söker lite på nätet så hittar man lite olika uppgifter om vad en altan kostar att få byggd och en riktpris på 1500-3000 kr/m2 nämn på flera ställen. Det finns även lite olika räkneexempel som landar på 1200-1600 kr/m2 efter ROT-avdrag för en "enkel" altan utan räcken osv.
Äldre artiklar skriver kvadratmeterpriser på 1000-1200 kronor men de har varit daterade för 5-6 år sedan och innan pandemin och allmänna prishöjningar så de är inte riktigt aktuella.

Er offert landar ju på 1870 kr/m2 före ROT och 1275 kr/m2 efter ROT så det ligger ju i linje med det. De har mju specat att det ska vara en kjol och du skriver att det ska vara i nivåer så det komplicerar ju bjälklaget lite (lite mer jobb och lite mer virke) - det står dock inget om staket/räcke så jag gissar att det inte blir så högt från mark?

De tar ju även upp etablering och materialhantering samt sophantering så de verkar ju ha tänkt igenom vad som ska göras och gör att de inte kan komma i efterhand och lägga till "dolda" kostnader så på det stora hela så känns den rimlig.
För att få mer underlag så skulle du behöva få flera offerter från andra firmor men sen är det också frågan om ni hinner få fler offerter och någon som gör jobbet till när ni vill ha den klar.
Det kan ju vara värt för er att få det klart innan sommaren t ex så det kan ju vara bra om ni får ett slutdatum i avtalet och kanske prisavdrag om de inte är klara i tid.

• Gilla
ockinger och 4 till
  • Laddar…
T Testarn skrev:
Om man söker lite på nätet så hittar man lite olika uppgifter om vad en altan kostar att få byggd och en riktpris på 1500-3000 kr/m2 nämn på flera ställen. Det finns även lite olika räkneexempel som landar på 1200-1600 kr/m2 efter ROT-avdrag för en "enkel" altan utan räcken osv.
Äldre artiklar skriver kvadratmeterpriser på 1000-1200 kronor men de har varit daterade för 5-6 år sedan och innan pandemin och allmänna prishöjningar så de är inte riktigt aktuella.

Er offert landar ju på 1870 kr/m2 före ROT och 1275 kr/m2 efter ROT så det ligger ju i linje med det. De har mju specat att det ska vara en kjol och du skriver att det ska vara i nivåer så det komplicerar ju bjälklaget lite (lite mer jobb och lite mer virke) - det står dock inget om staket/räcke så jag gissar att det inte blir så högt från mark?

De tar ju även upp etablering och materialhantering samt sophantering så de verkar ju ha tänkt igenom vad som ska göras och gör att de inte kan komma i efterhand och lägga till "dolda" kostnader så på det stora hela så känns den rimlig.
För att få mer underlag så skulle du behöva få flera offerter från andra firmor men sen är det också frågan om ni hinner få fler offerter och någon som gör jobbet till när ni vill ha den klar.
Det kan ju vara värt för er att få det klart innan sommaren t ex så det kan ju vara bra om ni får ett slutdatum i avtalet och kanske prisavdrag om de inte är klara i tid.
Tack för input!

Tycker det ser billigt ut? Vi kommer bygga 45kvm själva med staket och räknar med en 22-24 för enkom material. Då har vi verktyg och kärra sedan innan.

M Minna Hissa skrev:
Tack för input!
Det är ett bra pris skulle jag säga. Kommer det någon som säger sig kunna göra det mycket billigare, så är den/de inte seriösa. Här har man dessutom redovisat att allt för- och efterarbete också ingår. Det är absolut inte alltid sådant ingår i prisexempel.

• Gilla
KalleMaria och 1 till
  • Laddar…
Ser ut som det är via offerta. Kontrollera deras referenser noga! Lita inte på något som står om firman på offerta eller andra "refenssidor". Prata med folk som faktikst har anlitat firman.

• Gilla
JockeÅgren och 9 till
  • Laddar…
Billigt, byggde 54kvm och bara material var drygt 40000kr. Under covid dock så var som dyrast då har jag för mig.

Första offerten på forumet som inte är hutlös.

Nästan lite för bra.

Stämmer den och det känns bra så kör.

Bara det inte är fulla romer som bygger med drivved och kastar skiten över till grannen som bortforslingsmetod.

• Haha
  • Gilla
Daniel Martinsson1 och 4 till
  • Laddar…
Bra pris säger min hantverkarkompis som är snickare

• Gilla
JLeo
  • Laddar…
Generellt litar jag aldrig på byggfirmor som behöver ta till tjänster som exempelvis offerta för att få affärer. Dom som är duktiga har att göra ändå, och är ofta värda att vänta lite på om det inte finns tid. Till och med i dom sämre tider som varit. Jag har själv anlitat en på referenser i Göteborgsområdet nu och inte betalat mycket mer per kvm än ditt prisförslag till 100 kvm i flera nivåer.
/ Jocke

• Gilla
TRJBerg och 6 till
  • Laddar…
J jockeoberg skrev:
Generellt litar jag aldrig på byggfirmor som behöver ta till tjänster som exempelvis offerta för att få affärer. Dom som är duktiga har att göra ändå, och är ofta värda att vänta lite på om det inte finns tid. Till och med i dom sämre tider som varit. Jag har själv anlitat en på referenser i Göteborgsområdet nu och inte betalat mycket mer per kvm än ditt prisförslag till 100 kvm i flera nivåer.
/ Jocke
Det blir ju billigare kvm pris på större altan.

• Gilla
jockeoberg
  • Laddar…
P
P Pligg85 skrev:
Det blir ju billigare kvm pris på större altan.
Inte om kvadratmeterpriset är samma.

ACME skrev:
Inte om kvadratmeterpriset är samma.
Absolut om man går efter en mall. Jag har gammalt hus och väldigt ojämn toms (0cm lägst till 64 cm högst på nedre delen) det har jag förstått påverkar mycket mer än antal kvm vilket internettjänster sällan tar hänsyn till...

J jockeoberg skrev:
Absolut om man går efter en mall. Jag har gammalt hus och väldigt ojämn toms (0cm lägst till 64 cm högst på nedre delen) det har jag förstått påverkar mycket mer än antal kvm vilket internettjänster sällan tar hänsyn till...
Menar att svara Pligg85

• Gilla
Anonymiserad 23608
  • Laddar…
P
Precis. Utformning och förutsättningar är alltid långt mycket mer avgörande för priset än kvadratmetrarna. Det gäller all byggnation, vilket gör alla dessa ”är detta ett rimligt pris för X”-trådarna där folk jämför med sina egna projekt ganska meningslösa.

Även denna trådstart har lite samma problematik, att vi inte vet någonting överhuvudtaget om förutsättningarna.

• Gilla
jockeoberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.