Håller på med ett nytt staket. Tyvärr har de stolpar jag har köpt på Bauhaus väldigt mycket kvistar och vissa har lossnat lite. Tänkte tyvärr inte på det då jag köpte. Men jag vill inte åka och köpa fler stolpar bara för några fula kvisthål.

Kan man spackla kvisthål i tryckimpregnerat på något bra sätt när virket har torkat lite mer?

Eller vad tror ni om att ersätta kvisthålet med en annan träbit som limmas fast med PU lim (se följande video)?

Testade du det där? Har en hel del kvisthål i stolpar och trall som jag funderar på att laga på liknande vis.

Skulle vanligt trälim för utomhusbruk klara av så hårda förhållanden som trallen utsätts för? Regn, sol, värme, kyla, fukt osv.

slothy slothy skrev:
Skulle vanligt trälim för utomhusbruk klara av så hårda förhållanden som trallen utsätts för? Regn, sol, värme, kyla, fukt osv.
Min erfarenhet är att PVAc är mycket dåligt för utomhusbruk även när det står "ute" på flaskan. Det håller inte att utsättas för regn. PU är mycket bättre. Ännu bättre är epoxi. Använd nitrilhandskar. Det är inte nyttigt att få på sig.

A Avemo skrev:
Min erfarenhet är att PVAc är mycket dåligt för utomhusbruk även när det står "ute" på flaskan. Det håller inte att utsättas för regn. PU är mycket bättre. Ännu bättre är epoxi. Använd nitrilhandskar. Det är inte nyttigt att få på sig.
Intressant! Tack för det, du sparade mig nog en hel del jobb med det. Har gammal trall med många kvistar och andra skavanker som är osköna. Borde och kommer byta här och var men det är andra saker som har mycket högre prio i vårt nya hus.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.