Nu har jag slipat trallen och tänkte behandla med några slabb av överfettad såpa.

Som jag förstår det så är det såhär. Såpa görs av (bla) olja, oftast tall (tex Grumme eller Biltema 4L för 70kr) eller lin. Görs den på lin kan såpan kallas linsåpa eller linoljesåpa.

Överfettad såpa kokar inte all olja till såpa utan en del får vara kvar. Trall behandlad med det får ett skydd av det. Bara såpa verkar enbart rengörande.

Så, nu har jag köpt en linoljesåpa på Bauhaus, men jag vet inte om den är överfettad (står inte).

Den såpa jag hittar på nätet som explicit utges vara överfettad är alla av typen "ooooh Skogsskita of Sweden we är sååå exklusiva" vilket gnider mig fel. Såpa är skitenkelt. Linolja är skitenkelt. Jag behöver inte massa finlir.

Så. Är all linoljesåpa överfettad? Vissa siter och inlägg här säger så, men jag tror det är ett missförstånd.

Om en linoljesåpa inte är överfettad, borde man inte kunna blanda i en lagom (hur mycket?) mängd linolja och mixa ihop? Boooooom. Egen Ängsnödig of Sweden a 789kr för 5L.

Edit: denna: Såpa

• Gilla
  • Haha
Slir och 4 till
  • Laddar…
Gillar ditt tänk med att allt ska vara så speciellt, är rätt trött på sådant själv också....

Vet inte om det alltid är överfettad, de flesta verkar bara lite svävande om det villet kanske är ett tecken.
Har kört med Herdins iaf, de påstår att deras såpa är överfettad på hemsidan. Inga nivåer eller procent eller vad det kan tänkas anges i men det står i beskrivningen iaf.

Står det inte överfettad så kan du utgå från att den inte är det.

Vi kör med Herdins, den ska vara överfettad. Hornbach säljer 2,5 liter för 295. Du kan dessutom prismatcha den på Bauhaus och få den 12% billigare.

Vi tvättar dock med vanlig grumme gulsåpa då det är mycket billigare, sen lägger vi på linoljesåpa.

• Gilla
DWT
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:

Vi kör med Herdins, den ska vara överfettad. Hornbach säljer 2,5 liter för 295. Du kan dessutom prismatcha den på Bauhaus och få den 12% billigare.

Vi tvättar dock med vanlig grumme gulsåpa då det är mycket billigare, sen lägger vi på linoljesåpa.
Var har du fått infon att den är överfettad ifrån?
https://herdinsfargverk.se/produkt/trabehandling/inomhus/golvbehandling/herdins-linoljesapa/

K Kane skrev:
Var har du fått infon att den är överfettad ifrån?
[länk]
"Med sitt överfettade innehåll" från länken.

• Gilla
Kane och 1 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:

MYCKET bra, tack! Kostar 379 på bauhaus så signifikant billigare på Hornbach, ännu bättre med prismatchen.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
På tex rekoshopen kan man köpa Gysinges Linoljesåpa 5liter för 467kr

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Om den är överfettat så fråga hur mycket fett det är i den och om fettet fortfarande oxiderar/härdar efter att ha varit med om såpprocessen.

Ska ringa tillverkaren imorgon och höra mig för. Alternativt köra bauhaus-byte med prisgarantin.

slothy slothy skrev:
Ska ringa tillverkaren imorgon och höra mig för. Alternativt köra bauhaus-byte med prisgarantin.
Svarar mig själv. Hade också mailat dem igår och de hann svara innan mitt samtal.

Svaret var ja, den är överfettad.

(fortfarande oklart exakt vad "överfettad" betyder, men det är bra nog för mig. Orkar inte grotta ner mig mer i det nu)

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Nej det värsta som kan hända är nog att altanen blir ren.

• Haha
Johan Gunverth och 1 till
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Nej det värsta som kan hända är nog att altanen blir ren.
Mmmm. Men det är den ju redan, så i mitt fall är det att den skyddande effekten jag är ute efter uteblir.

Får se. Nu jäklar blir det såpning.

Men ändå lite lite sugen att köpa billig Biltema tallsåpa, blanda i x% linolja och mixa, och sen testa över tid. Simulera överfettad.

För om jag förstår det rätt är överhettad helt enkelt att av den olja man kokar till såpa så lämnar man x% kvar i form av olja. Det betyder inte komplicerade kemiska grupper och joner och sånt, utan mycket enklare än så. Finns det någon kemist som vet?

Kört två lager slabb på väldigt törstig trall. Tror jag lite snålt med såpa för hinken visade sig vara 16L, inte 10.

Hur som helst, knappt någon lukt på den här. Lite lätt träslöjdssal vilket var gött. Bra för den som vill ha det diskret mao.

Ska fortsätta slabba vid tillfälle.

Ingen vidare erfarenhet så har inte mycket att säga.
Bara slabbat ett mindre parti en gång med Grumme och det luktar ju gott. Men det fick inte bort algerna så då beslöt jag mig för att nuke from orbit (trallrent och pcl4).

Z z_bumbi skrev:
Om den är överfettat så fråga hur mycket fett det är i den och om fettet fortfarande oxiderar/härdar efter att ha varit med om såpprocessen.
Det är antagligen det som är den verkliga skillnaden, är oljan härdande eller inte. Förtvålnigen påverkar inte detta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.