101 116 läst ·
99 svar
101k läst
99 svar
Utekök i tryckimpregnerat med delvis rostfri diskbänk (så här blev det)
Vi har 2 st. diskbänkar som vi har fått över och nu vet vi hur vi kan utnyttja dem på bästa sätt.Smeddie skrev:
Håller med. Finns ”drickaklassad” 1/2”-slang, dock bökigare att få tag på än Pem. Trädgårdsslangen innehåller sannolikt ohälsosamt mjukmedel. Så vinnaren är.....PEM!L litehus skrev:
Kul att du delat. Fick en diskbänk i födelsedagspresent av maken till kommande utekök. Dina bilder är nästan exakt så som vi vill ha det. Bra att du la ut mått och dimensioner. Tack ♥️L litehus skrev:Hej
Jag ville bygga ett utekök i tryckimpregnerat, där det fanns plats för dels en kokplatta samt dels en rostfri diskbänk. Jag ville ha ett "stänkskydd" mot husväggen, så att stänk från disk eller stek inte smutsar ner fasaden. Och vatten såklart.
Jag letade runt lite på nätet efter ideer, men hittade inte något som passade mig, så jag ritade ett eget. Tänkte dela med mig av hur det blev så att någon annan som är i samma tankebanor kan få lite inspiration.
[bild] [bild] [bild]
Ytan bredvid den rostfria används för kokplatta eller vid servering.
[bild]
Jag valde att sätta ribbor med ett litet mellanrum på sidorna, istället för att sätta igen det helt. Detta gav ett luftigare intryck, och "pjäsen" kändes inte så massiv på altanen.
Frugan har oxå beställt en fällbar skiva på sidan, för att få mer plats att duka upp buffé
- Mått: Bred 1500 x Djup 600 (+45 för stänkskyddes reglar), Höjd 900 / 1370
- Diskbänken: Fick av en kompis, brukar finnas annars på skroten
- Kokplatta: Induktion från IKEA, kanon att kunna koka färskpotatis medan man grillar
- Stomme: Tryckimpregnerat 45x70
- Arbetsyta: Tryckimpregnerat 28x45
- Ribbor på sidan samt dörr: Tryckimpregnerat 28x45
- Hyllplan samt stänkskydd: 22x95
- Extra reglar under bänk och hyllplan: 45x45
- Kran: Super-billig kran från netonnet med inbyggd trädgårdsslanganslutning
- Avlopp: Just nu går allt ner i en stor dunk. Detta fungera över förväntan (enkel att tömma, håller länge). Nån gång kanske man gör om det.
- Vatten: Tar jag via en trädgårdsslang, så det är inte drickvänligt. Men går bra att diska, tvätta händerna och skölja saker i.
- Varmvatten: Behövs inte i dagsläget. Annars kan man ju lägga en dunk på taket eller ha en lång slang som blir varm av solen. Eller om man vill gå overkill, en liten varmvattenberedare
Wooow så himla fint , jag ska bygga ett ute kök i vår uteplats. Jag undrar vad allt kostade dig ?L litehus skrev:Hej
Jag ville bygga ett utekök i tryckimpregnerat, där det fanns plats för dels en kokplatta samt dels en rostfri diskbänk. Jag ville ha ett "stänkskydd" mot husväggen, så att stänk från disk eller stek inte smutsar ner fasaden. Och vatten såklart.
Jag letade runt lite på nätet efter ideer, men hittade inte något som passade mig, så jag ritade ett eget. Tänkte dela med mig av hur det blev så att någon annan som är i samma tankebanor kan få lite inspiration.
[bild] [bild] [bild]
Ytan bredvid den rostfria används för kokplatta eller vid servering.
[bild]
Jag valde att sätta ribbor med ett litet mellanrum på sidorna, istället för att sätta igen det helt. Detta gav ett luftigare intryck, och "pjäsen" kändes inte så massiv på altanen.
Frugan har oxå beställt en fällbar skiva på sidan, för att få mer plats att duka upp buffé
- Mått: Bred 1500 x Djup 600 (+45 för stänkskyddes reglar), Höjd 900 / 1370
- Diskbänken: Fick av en kompis, brukar finnas annars på skroten
- Kokplatta: Induktion från IKEA, kanon att kunna koka färskpotatis medan man grillar
- Stomme: Tryckimpregnerat 45x70
- Arbetsyta: Tryckimpregnerat 28x45
- Ribbor på sidan samt dörr: Tryckimpregnerat 28x45
- Hyllplan samt stänkskydd: 22x95
- Extra reglar under bänk och hyllplan: 45x45
- Kran: Super-billig kran från netonnet med inbyggd trädgårdsslanganslutning
- Avlopp: Just nu går allt ner i en stor dunk. Detta fungera över förväntan (enkel att tömma, håller länge). Nån gång kanske man gör om det.
- Vatten: Tar jag via en trädgårdsslang, så det är inte drickvänligt. Men går bra att diska, tvätta händerna och skölja saker i.
- Varmvatten: Behövs inte i dagsläget. Annars kan man ju lägga en dunk på taket eller ha en lång slang som blir varm av solen. Eller om man vill gå overkill, en liten varmvattenberedare
Hej! Diskbänken kan du säkert hitta gratis på tippen eller på blocket. Mycket av virket hade jag hemma. Det som kostade var alla små brädor, men det var inte så dyrt. Du kan räkna ut allt genom att kolla på listan med bygg material. Man kan även gå ner i dimensionerna, jag byggde nästan lite onödigt kraftigt, men det berodde på att jag hade 45x70 hemma.R Ragda Raisan skrev:
Lycka till!
Kan ju vara bra att veta för andra som går i liknande byggplaner, som jag själv t.ex. - otryckt javisst!MariaiÖstergötland skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden