A
ArneTW: Jag tolkar det som det är leverantören av plattorna som TS diskuterar med... Svårt att tro att man får en plattleverantör att göra mer än erbjuda syra.. eller kanske man kan byta in de 9 problemplattorna. Kostnaden för jobbet är det nog uppförsbacke att få om det inte är ett tydligare produktfel. /ATW
3 svar · 1,3k läst
·
Stefan N
Stefan N: Fog eller ej spelar ingen roll, den är inte vattentät.
16 svar · 22,4k läst
·
F
Fideliox: [citat] Grundmåla innan och måla sen på plats också. Jag hade skruvat då det är lättare att t ex byta brädor eller rentav skruva av och måla det t ex.
5 svar · 1,6k läst
·
F
fribygg: [citat] Några 20 cm trästolpar är inga problem, kommer man uppåt metern behöver man sätta diagonaler mellan stolparna.
7 svar · 4,7k läst
Z
z_bumbi: Jag skulle inte använda mellanlägg för något som kräver att det håller. Mellanläggen är 6-8 mm tjocka och gjorda av det värsta virket du kan hitta. Ska du limma så ta något kraftigare och gör också större rutor på en gång eftersom du inte har kvar infästningen mellan rutorna Jag gillar att återanvända saker men i fallet med de billiga rutorna skulle jag snarare göra något kul
2 svar · 806 läst
·
Jiji
Jiji: Vi har använt vanlig spikläkt till allt möjligt ute och inte behandlat den alls. Har den inte kontakt med marken ruttnar den inte. Det kommunala bostadsbolaget har byggt insynsskydd av reglar 45*45 och det ser slankt och fint ut. Jag var tvungen att gå och titta vad de byggt av när jag var ute med hunden. Reglar är styvare och därför blir det mer precist att använda det än spikläkt,
1 svar · 1,6k läst
·
S
Stimp: Försöker bestämma mig för någon av dessa behandlingar för ny altan. Hittar inga bilder på Japes Ytskydd där man kan se slutresultatet men läser att Sioo:x ska ge en vackrare präleffektyta. Stämmer det och hur länge håller denna vackrare yta om man kör en extra behandling med Steg 2 året efter? Är den blankare och Jape matt? Finns det någon med foton på sin altan med kisel
0 svar · 1,7k läst
Demmpa
Demmpa: Det är solens UVljus som gör att trä blir grått/mörkt. Olja binder till sig smutspartiklar, en oljad altan blir mörkare för varje behandling. Vi ser stor skillnad på vår altan som är utan tak, med tak men direkt solljus del av dag samt med tak där det aldrig blir direkt solljus.
2 svar · 2,5k läst
·
T
TheGame: [citat] Ser imponerande välskött ut. Ska försöka ta till mig av tipset. 🙂👍
39 svar · 29,7k läst
·
Fradens
Fradens: [citat] Hur gick det? Testade du? Är själv trött på att behöva köpa nya dyra tak varje år då solen gör så dom blir tunnare än silkespapper efter en säsong...
2 svar · 1,6k läst
A
appelappe: [citat] Stort tack för svaret. Stämmer med erfarenheten så här några år efter min fråga. Tror du jag gör rätt som gnor med såpa vatten? Vanlig gulsåpa ca 1dl per 10 l vatten?
5 svar · 2,8k läst
·
secrossnerj
secrossnerj: [citat] Jag låter inte mitt trädäck få den "vackra" gråa färgen heller. Föredrar den ljusare träfärgen. 😉
25 svar · 22,2k läst
·
F
Fideliox: [citat] Det där är ju ingenting. 🤣
7 svar · 1,3k läst
·
Micke WA
Micke WA: [citat] Hej Jonas! Hur gjorde du? Står i startgropana själv och funderar på precis samma sak...
3 svar · 3,0k läst
K
kniv: Svart markduk.
2 svar · 658 läst
·
D
Dilato: Misstänker att dragare är balk på svenska (limträbalk).
11 svar · 670 läst
·
K
kniv: Jo men om du ska ha samma design, med ribborna som möter stolpen mitt på hade du behövt skråskruva. Du blandar och jämför två olika designer…
5 svar · 540 läst
·
H
hapazard: Det jag har sätt på en del enkla äldre byggnader med pålverk på sten är att man borrat i stenen och satt en dymling i stolpen. Skulle jag gjuta nya plintar skulle jag kanske göra liknade men gjuta in en stump armeringsjärn att passa ett hål i pålen.
22 svar · 3,0k läst
B
Bobbobula: [citat] Tjena! Japp jag har kört på detta och det har funkat fint, dock med Camos verktyg. De som verkar ha haft problem verkar främst vara de som kört 145 bredd, 120 med a4 skruv verkar lite säkrare.
2 svar · 1,8k läst
M
mattias1343: Har 70cm i höjdskillnad mellan markdäcket och altangolvet. Vad blir bäst och snyggaste lösningen på en trappa? samt hur bygger man den isf så höjden blir bra? annan modell än den jag kladdat dit? Enligt hela den blå delen jag ritat eller skippa den delen inom rosa? Grinden från altanen markerad med grönt, öppnar max 90° utåt i dagsläget, spärren går givetvis att flytta, då det
0 svar · 954 läst
·
K
kniv: Så som du ritat nu läggs ju trallen vinkelrätt mot reglarna. Så varför ska du sätta kortlingar att fästa trallen i?!
10 svar · 1,2k läst
·
U
ulrikf: Tack alla för bra svar!
8 svar · 1,6k läst
·
F
Frågan: Skruva ett antal bitar med kraftigt hålband cc 60 på lämplig sektion av kanske 4-6 trallbrädor. Vänd på allt och lägg på plats. Fortsätt med nästa sektion. Blir nog inte jättebra men om det är viktigt med trall och begränsad höjd så... Kanske lägga ut ett tunt lager sand på stenen först.
4 svar · 1,3k läst
K
kniv: Här är en tråd som har exakt samma frågeställning som dig.. https://www.byggahus.se/forum/threads/smakrad-altan-uteplats-renovering.546601/
1 svar · 609 läst
·
K
kniv: Går bra att ha en tråd för att samla alla sina frågor kring utbyggnad av en veranda… Skulle man starta ny tråd för alla enstaka frågor skulle forumet nog explodera ganska snabbt 😝
2 svar · 935 läst
·
F
fribygg: Estetiskt kommer nog 70*70 stolpar se väldigt klent ut, jag skulle välja 5"* 5" sågat virke eller grövre så stolparna inte ser 'taniga' ut
3 svar · 926 läst
·
T
Thomas_Blekinge: Min altan har ett betonggolv/bjälklag och jag vill förnya klinkersen där. Nuvarande klinkers har satts med kammad fix av något slag som gjorde att det vittrade sönder inifrån för inträngande vatten har inte kunnat rinna bort. Den här gången tänker jag att sätta klinker i fullt bruk som man ibland gör på kontinenten. Frågan är vilket bruk som är bäst? Ytan är utsatt för hårt
0 svar · 482 läst
A
Aronovic: [citat] Tack! Ska återkomma med bild. Taket har en nedskjutande balk i betong som är 250 mm bred, gissningsvis 150 mm på höjden. Borde inte utgöra någon risk att borra för nära kanten om jag borrar på mitten va? Tror du det funkar att använda en skarvhylsa och fästa gängstång i den (som jag låter gå igenom regeln) om jag använder en expanderbult? Jag vill ju att det blir så
2 svar · 591 läst
J
Jacob Flyg: [citat] Vad kul, såg riktigt snyggt ut. Blir ju sugen, men har cirka 40 mm att spela med från förr till plattor, hade du gjort ett försök med samma metod på det utrymmet? :)
10 svar · 14,9k läst
·
K
kniv: Blir ju fönstren och staket som nackdel för det valet. Det andra är mkt mer arbete under byggnation och trappor ner till altan. Ni får välja det ni ser som minst störande för er.
3 svar · 1,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.