1 984 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Kortlingar i altan - behövs de?
Första altanbygget. Eller trädäcket. Vilken benämning som nu är korrekt. Bygger smått, 4x4 m. Utgrävt, grusat och vibrat underlag och lagt marksten som stödpunkter. Nersänkt bjälklag, 45x145 till bärlinor och reglar, 28x120 trall. CC 60 cm mellan reglarna, dubbel regel med korta kortlingar till fris och en avdelare till en liten grundare del på ena sidan, 1,40 m bred 1,80 m djup.
Till min fråga. Räcker det med en rad kortlingar som extra bärlina på mitten eller behövs det fler? Tänkte skruva dem lite omlott för att komma åt. Det är ju ett litet projekt i jämförelse med annat jag ser här, men man ska börja nånstans 😅
Till min fråga. Räcker det med en rad kortlingar som extra bärlina på mitten eller behövs det fler? Tänkte skruva dem lite omlott för att komma åt. Det är ju ett litet projekt i jämförelse med annat jag ser här, men man ska börja nånstans 😅
Frågan är vart du lagt stödpunkterna? Största anledningen till kortlingar är för att förhindra att skruvreglarna vrider sig när man bygger kryssbjälklag. Med nedsänkt bjälklag som du verkar bygga så minskar ju den risken avsevärt iom att inte och yttre bärlinan fästs i vardera ände på skruvreglarna. Och så mycket vertikal last tar verkligen inte kortlingarna upp så de är inte att likställa med någon form av bärlina.
Stödpunkter läggs med 2 m emellan. Har läst att en extra bärlina rekommenderas när djupet är större än 2 meter. Men då reglarna är 4 meter tänkte jag att kortlingar halvvägs ut skulle funka. Räcker det med fler markplattor tätare under reglarna?K kniv skrev:Frågan är vart du lagt stödpunkterna? Största anledningen till kortlingar är för att förhindra att skruvreglarna vrider sig när man bygger kryssbjälklag. Med nedsänkt bjälklag som du verkar bygga så minskar ju den risken avsevärt iom att inte och yttre bärlinan fästs i vardera ände på skruvreglarna. Och så mycket vertikal last tar verkligen inte kortlingarna upp så de är inte att likställa med någon form av bärlina.
Har du 4 meter mellan bärlinorna? Du behöver 3 st med de reglarna. Då slipper du andra stödpunkter under reglarna.B Blåbär2 skrev:
Beror helt på din dimension, men inga klarar 4m i fri längd. I generellt sett har du rätt.B Blåbär2 skrev:
Kortlingar ersätter inte en bärlina. Rita en enkel bild så kan vi nog hjälpa dig bättre
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
du behöver en rad i mitten med extra plintar/plattor så att bärlinorna ligger på upplag cc 2000 mm.
Kortlingarna behövs främst för att räta upp bärlinorna som aldrig är helt raka, de skevar. två rader kortlingar torde räcka för att räta upp bärlinorna.
Kortlingarna behövs främst för att räta upp bärlinorna som aldrig är helt raka, de skevar. två rader kortlingar torde räcka för att räta upp bärlinorna.
Klicka här för att svara