Z
zip: hmmm blev tydligen två bilder!
1 svar · 1,3k läst
·
S
slnmalmo: De små dioderna ser snygga ut, vilken diameter? Var har du köpt dem? Letar efter små dioder till utomhusbruk.
6 svar · 8,2k läst
·
S
Seglarvännen: Nu ska jag lägga ett par ormar över husnocken, får se vilken effekt det blir...
6 svar · 14,4k läst
L
Location: Och när du ändå håller på kan du välja gulsåpa istället då grönsåpa bara är färgad gulsåpa nuförtiden!
7 svar · 10,7k läst
A
Axelmannen2: badtastex; Japp skall hemma och undersöka saken... Nästa fråga är ju givetvis om experterna här på forumet tror att det räcker som infästning? Vill ju inte sitta med taket i knät när jag skall äta middag :eek:
5 svar · 9,3k läst
·
V
vectrex: Generellt kan man väl säga att ju djupare desto bättre. Men jag är rätt säker på att 120cm totalt räcker. Eftersom du redan grävt ur så är det ju en ypperlig chans att lägga en markisolering runtomkring plinten en bit ner i marken, förslagsvis tar du en 120x60cm frigolit och borrar ur ett hål lika stort som plintens diameter. Sen trär du denna över plinten och återfyller upp till
8 svar · 6,6k läst
·
Stefan N
Stefan N: [citat] La om ett antal bräder på en trapp idag, alla var lagda med sur gubbe och hade slagit sig så det va sjö på dom. Aldrig mer sur gubbe... [bild]
24 svar · 17,4k läst
·
I
Ingimarsson: Att sitta på en värmefillt kanske! http://www.jula.se/varmefilt-882049
5 svar · 1,4k läst
U
Urban Axelsson: Har anlagt en rund uteplats i trädgården med en diameter på ca 3 meter. Tanken är att kunna sitta där och njuta av kvällssolen. Dock så skulle jag vilja skärma av en del och då den är rund så känns detta klurigt hur jag enklast löser detta. Har funderat på armeringsnät men det är för glest. Tanken var ett tag att sätta upp stående ribbor ca 1,6 m höga rätt tätt och skapa en
0 svar · 1,5k läst
B
breakman: Håller på att bygga upp en altan/uterum som ska vara inglasat. Det har tidigare varit en altan på samma plats men den nya ska sitta ca 40-50cm högre upp för att slippa trappsteg mellan vardagsrum och altan. Taket som tidigare satt hängde i balkskorna på planka nedan. Den är dels fäst i väggen med skriv och sedan sitter det plattjärn upp till varje takstol. En bit av plåten på
0 svar · 3,2k läst
·
S
Seglarvännen: Lägg den nya överliggaren med en svag lutning utåt balkongen, då får man en naturlig avrinning o slipper stående vatten ovanpå överliggaren... Kan bli lite klurigt att få till sågsnitten i hörnen men kan bli väldigt bra om man e noggrann
3 svar · 2,8k läst
·
A
Atom: Jag ska meddela er hur den fungerar. Får den nästa vecka.
7 svar · 1,8k läst
I
Ingimarsson: Mycket snyggt och bra jobbat BeernuN. Man blir inspirerad.
64 svar · 22,3k läst
·
S
svante.a: Jag ska klä en liten vägg med kakel, typ mosaik. altan är oisolerad förutom på den väggen med mosaik. taket är täckt och övriga väggar har enkelglasad skjutdörrar. Vad tycker ni jag ska använda för väggmaterial bakom mosaiken? Utegipsen kan man nog räkna bort men kan man använda våtrumskiva, eller vad finns det för alternativ?
0 svar · 1,5k läst
A
Andreas75: Det lutar åt betongplatta ändå... förmodligen toppat med ett lager klinkers eller liknande... Mest för att frugan propsade på det, och inte för att det är enklare/snyggare än trä-alternativet. Då jag har lite ångest över betongblandningen.... - Vilken tjocklek är minsta möjliga (armerad antar jag?) för en bordsskiva 140*140cm, som vilar på en stomme på 80*80cm ?.... Och
5 svar · 4,6k läst
T
thonor12: Hej Bouncar tråden då jag är väldigt nyfiken på hur det blev att behandla ektrall med linoljesåpa. blev det silvergrått eller svartnade eken pga behandlingen? Svara gärna med bild;-)
4 svar · 17,4k läst
K
kristoffer1: Går det att undvika snedstävor är det ett stort plus
6 svar · 3,8k läst
·
F
floydinspace: Ganska nära en avhuggning faktiskt, kabeln eller vad det nu är låg snett under en ganska tjock rot som jag höll på att hugga på när jag såg något svart snutt under...
7 svar · 1,9k läst
·
T
trädgårdskille: En annan grej, när kan man måla på impregnerat virke? Efter ett år säger en del? stämmer det? Finns det fortfarande Oljetäcklasyr att köpa? (vit) Eller är det vatten i all färg nu?....Jag är skeptisk mot vatten, (ock plastfärg..aldrig mer plastfärg)
6 svar · 6,4k läst
W
wernersson: Funkar jätte bra utan rör om du har kört med jordborr, då marken är oröd runt om hålet.
2 svar · 9,3k läst
Locke
Locke: Det finns sådana fiffiga balkskor med mutter för höjdjustering. Har aldrig varit med om att justera i efterhand men det borde ju fungera. Vi människor är ganska dåliga på att känna när golv är icke horisontella - vi är känsligare för svikt.
23 svar · 33,1k läst
·
L
Liemannen: Du har alltså lutning på överliggaren, och har svårt att få till geringen när staketet svänger 45grader? Om jag förstått det hela rätt så hade jag kapat till en kloss i 45 grader. Denna hade jag sedan använt under överliggaren när jag skulle såga till den, alltså så att överliggaren haft samma vinkel när man sågar den som den har när den är på plats. Sedan är det bara att
10 svar · 7,7k läst
F
FredBuck: Jodå jag kan lägga stenen en bit från fasaden. Tyvärr så dumpade man ett helt hustak (tegelpannor) och fyllde på med sand när man byggde det första trädäcket. Jag är därför lite orolig att få sättningar där allt detta ligger. Längre ut från huset (cirka 2m) hittar jag inga tegelpannor.
4 svar · 3,2k läst
·
J
ja_visst: Hej Håller på att glasa in en altan/uterum men då fönster/dörr partierna är knapp 10cm för korta (fasta bredder) så måste jag bredda en stolpe med 10 cm per sida totalt 30 cm, MEN jag vill ha stoplen så nätt som möjligt. Skulle kunna sätta så det blir 3 st 45*95 i bredd men det ser inte så kul ut. Nån som har nått förslag på hur en nättare stolpe kan byggas? Mvh Peter [bild]
0 svar · 1,1k läst
·
C
Chepo: Skickar även med SketchUpfilen.
1 svar · 1,1k läst
C
Chepo: [citat] Har inte heller koll på normen. Bara på spännviddstabellen, o den förutsätter jag är baserat på "normal" belastning. Men kommer nog gå upp en dimention i virke på golvreglarna, från 145 till 170. Bärlinan får vara kvar på 195. Behålla cc 30 o även avståndet mellan bärlinan. 3 linor på 2.5 meter.
6 svar · 5,9k läst
C
corre: Det var ingen dum ide med genomfärgad kompositrall. Det lär väl komma alla möjliga färger snart då :D
8 svar · 1,4k läst
·
M
Mad_Man: [citat] Nej, jag tror det var 2-3 år efteråt, minns dock inte exakt.
8 svar · 4,3k läst
·
A
AnetteGr: Vi ska bygga uterum och undrar om någon har erfarenhet av Expodul. Verkar seriöst och genomarbetat men har inte sett något färdigt. Annars blir det en standadmodul från Willab :D
0 svar · 3,0k läst
pelpet
pelpet: Mitt förslag är att köpa en bandgående bobcat. Sedan börjar du riva hela trappan nerifrån och upp. Anlägg sedan en slänt hela vägen som du asfalterar med grov avfalt eller stensätter i hela tarmens bredd med. Sedan hade jag byggt en 1 m bred trappa i tryckt trä med staket och sparat resten som körbar väg för bandfordon. Då kan du använda bobcaten med pallgafflar eller skopa för
31 svar · 8,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.