En fundering över hur trallen skall läggas. När jag byggde altanen lade jag trallen som både ledsna och glada gubbar. Jag lade helt enkelt finaste sidan uppåt. Nu ska jag bygga ut och tänkte att man kanske skulle lägga alla likadant. Vilket blir bäst eller finns det något "rätt" håll?
Okej, jag hugger på Pandoras krok!
Får se vad reaktionen blir...
Jag har fått lära mig att man ska lägga ledsna gubbar med trallvirket, alltså rundningen uppåt. Detta för att regnvatten ska rinna av och ner i springorna, utan att bli stående i dalarna. Kontring någon?
Jag har fått lära mig att man ska lägga ledsna gubbar med trallvirket, alltså rundningen uppåt. Detta för att regnvatten ska rinna av och ner i springorna, utan att bli stående i dalarna. Kontring någon?
Jag lägger med rillorna uppåt...annars syns dom ju inte.....
Är det vanlig trall lägger jag sur gubbe pga dom inte ska vrida sig uppåt när dom torkar......
Är det vanlig trall lägger jag sur gubbe pga dom inte ska vrida sig uppåt när dom torkar......
För vanligt golv gäller ju glada gubbar för årsringarna så att det blir en mjuk kulle på mitten istället för vassa kanter som sticker upp när det torkar. Fast ser man bara till genomskärningen är det ju en ledsen gubbe... :-/
Kärnsidan är ju också tåligare - med trall är ju det iofs mindre självklart eftersom splinten tar åt sig impregneringen bättre...
Kärnsidan är ju också tåligare - med trall är ju det iofs mindre självklart eftersom splinten tar åt sig impregneringen bättre...
Redigerat:
Jag tror att vissa av de "svar" du fått i denna tråd kommer sig av att denna fråga har behandlats rätt flitigt. Ett tips är att använda sökfunktionen och själv försöka värdera alla olika åsikter som finns representerade. Det blir nog tyvärr inte helt lätt att få fram det korrekta svaret, för om jag minns rätt har åsikterna både varit kraftiga och delade...Niteowl skrev: