Vi har byggt hus och ska nu fixa till en entrétrapp. Bifogar bild.
Själva byggandet ska inte vara några problem. Funderar lite på fästningen av den.
1. Kan man ställa det direkt på marken? Är dom syns på bilden grus.
2. Hur fäster jag den? Kan man fästa den mot huset under fasaden?
3. Funderar på en vit trapp. Synpunkter på det? Hur pass håller färgen om man går på det hela tiden?
4. Om jag målar den. Val av virke? Impregnerat ska man väl vänta ett tag med att måla eller hur är det?

Nu så kommer bilden. Appen vägrade ta den nyss.
1376510334262.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Själv hade jag lagt sten med fall så att inget steg behövdes.

Fixar_Krille skrev:
Själv hade jag lagt sten med fall så att inget steg behövdes.
Det hjälper ju tyvärr inte oss då vi vill ha i trä... :)

emde skrev:
Vi har byggt hus och ska nu fixa till en entrétrapp. Bifogar bild.
Själva byggandet ska inte vara några problem. Funderar lite på fästningen av den.
1. Kan man ställa det direkt på marken? Är dom syns på bilden grus.
2. Hur fäster jag den? Kan man fästa den mot huset under fasaden?
3. Funderar på en vit trapp. Synpunkter på det? Hur pass håller färgen om man går på det hela tiden?
4. Om jag målar den. Val av virke? Impregnerat ska man väl vänta ett tag med att måla eller hur är det?
Jag skulle hellre valt en mörkare färg, någonstans mellan grått och svart.
Som färgen på gruset ungefär.

Det är ju redan vitt så det räcker enligt bilden.

Och vitt är nog svårt att hålla rent, så det kommer att se lite småsjaskigt ut hela tiden.
Det kan nog räcka med en strykning om året för att fräscha upp trappan, om du hittar en tålig färg.
Jag tror det blir bäst med något på alkydoljegrund.

Är det helt under tak behöver virket inte vara impregnerat.

Antaligen är det inte hållbarhet nog på kantbalken för att fästa en bärlina i den.
Isf måste du borra djupt och sätta gängstav. Vilket är lite riskabelt om det är golvvärme.

Troligen är lättaste lösningen att lägga plattor invägda i hörnorna och ställa regelverket på dom, samt skruva fast yttre delen av bärlinan i plinten som finns.
Krossen behöver du packa i förväg, så den är satt ordentligt. Skruvar du träet så kan du lyfta det och rätta o mett par år när allt satt sig (oundvikligen händer det).

Jag hade inte målat alls. det kommer slitas snabbt.
Oljat eller naturfärgat trä, tryckt, lärk eller komposit är hållbarast.

Japp, det är golvvärme.
Låter som en bra idé att köra på plattor och skruva fast den i plinten.
Kommer en som skall fixa tomten snart så då får han platta till det där också.

Låter som jag får skippa att måla det. Ska stämma av med-hon-som-bestämmer! :) Om vi ska köra "trallfärgat" eller om det ska oljas i någon kulör...

Tack för svaren i alla fall!

Det var ingen dum ide med genomfärgad kompositrall. Det lär väl komma alla möjliga färger snart då :D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.