Hej!
Tanken är att på söndag åker spaden i backen. Nytt altandäck ska byggas!
Kommer att försöka lägga upp bilder och info om hur bygget fortskrider. Kanske att någon tycker att det är kul att läsa.
Är just nu på planeringsstadiet. Frugan och jag har bestämt hur det hela ska se ut. Så nu är det bara att börja skissa och sedan självklart bygga.
Har inte byggt just altan på detta sätt innan. Med bärbalkar och golvbjälkar. Så för att räkna ut dimensionerna så har jag använt mig av en spännvidstabell som jag fick tag genom Petersprojekt.se.
Inga problem än så länge. Men det som ställer till det lite är att jag kommer förhoppningsvis, nästa år, ställa upp ett spabad på altanen. Så den delen måste förstärkas.
De bad vi tittar på kommer att väga, ink badgäster, max 2000kg och vara ca 4m2 stort.
Så på den ritning jag gjort i SketchUp har jag försökt att ta i lite mer där badet ska stå.
Bifogar lite ritningar som jag gjort. Lämna gärna synpunkter och ställ frågor.
Det som inte syns i ritningen är att bärbalkar och golvbjälkar på den låga delen är 145mm.
Medan på den höga är bärbalkarna 195mm och golvbjälkarna 170mm. Det är här spabadet ska stå.
Den sidan som är 5200mm är mot huset.
Plinarna är inte utritade. Men det kommer att blir fyra/bärbalk på den låga delen och minst tre på den höga.