Satt och skissade lite på uppvärmningslösningar för uteplats, många har ju infra, sen finns det ju diverse utomhuskaminer och gasollösningar.

Tanken är väl att på altan med trallvirke även bygga en dedikerad uteplats med staket och inbyggda långbänkar.
Så kom jag att tänka på, går det att lägga golvvärme av el under sitsarna och tilläggsisolera under golvvärmen för att få samma effekt som typ på bilstolar? Varför jag funderade var ju att det vissa sommarkvällar blir lite kallare och att det ofta blir att man sitter med filtar eller väljer att gå in istället. Eller finns det något annat smidigt snabbt system som går att slå på / av fort när man behöver det? Infra känns lite som att elda för kråkorna (nåväl det är väl iofs all värmetillförsel utomhus...), i synnerhet om man bara har ett solsegel och bjälklag.

Tacksam för feedback. Kanske bara en galen tanke :)

Och, för värmare så har du modeller som Alf och halogenvärmare som inte värmer luften utan bygger på strålningsvärme som värmer 'bestrålade' ytan.

Kanske glömde tillägga att dynor redan var medräknat. Tanken var väl att tillföra värme snarare än att isolera kroppsvärmen nedåt. Vanligen sätter man ju inte sig på en bit frigolit i bilen en kall vintermorgon heller. Men jag förstår om lösningen verkar meckig. Jag spånar mest lite.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.