Altan & Uteplats
Charlie2013: Hej! Flyttade till ett hus i Mars. Jättefin stor trallyta i asieninspirerad trädgård. Trallen har fått åldras som den är och har en fin järngrå yta. Uterum som jag misstänker byggts till på den fasta trallen ger mig dock problem. Först och främst hade man haft matta på den. Då dörrar stått öppna o fukt kommit in har denna ju inte tillåtits att få luft o torka. Därav gamla
seniorkonsult: Har inte satt mig in i resten av funderingarna men, ett avlopp som är från 30 -talet skall bytas. Man brukar räkna livslängd på ca 60 år. Om inte inkommande vatten har bytts (vilket bör ha gjorts) så skulle jag ersätta den ledningen också. En dränering, om det finns någon (ev brunn? men ofta anslöts dräneringen till avloppet), som är mer än 60 år är också slut=dålig/igensatt.
kaherdin: Hej Vi planerar att bygga ett trädäck/en altan "runt" halva huset. Vi har en träfasad med lockläkt som står på en betongsockel. Nedan syns en principskiss; [bild] Här syns fasaden; [bild] På fasaden av sida B avser jag att sätta en bärlina mot fasaden i syfte att lägga trallen parallelt med sida B (kökssidan). Vidare avser jag att använda mig av betongplintar och kompletterande
Pannlampa: [citat] Beror på vem du frågar men om man inte har mer än 2 meter mellan plintarna på något ställe räcker det i mitt tycke med 45x170 till bärlina och 45x145 till reglar. Har själv byggt så i våras och det blev helt stumt.
Liemannen: Kullersten, liten trappa i mitten, kanske lite prydnadsgräs eller annat grön i kullerstenen?
kalubah: Jag letar efter en halogeninfra 400V då det skulle vara smidigt att koppla en avgrening från våra 400v radiatorer för en värmare på vår altan (skulle kunna klara av en högre effekt än om vi sätter på en 230V grupp också). Jag har bara hittat denna men det verkar inte vara halogen vilket jag har förstått att man bör ha, eller?
Mugmaz: Ta en titt på mitt. [bild] [bild] Ja la lite stenplattor under dom "utsatta" ställena för mer stabilitet.
fredl: [citat] Missat hela indoor/outdoor trenden? Vardagsrummet flyttar ut på sommaren.
Totem: Är det billigt så är det tyvärr inga bra prylar. Jag hade lagt samma pengar på en weber istället. Visst är den lite mindre men det går att få tag på reservdelar. Brännande slits. Och du har bra garantitider. För att inte tala om kvaliteten. Skippa jula grillen är mitt tips.
perkaby: [citat] Det är väl bara lite märkligt att man som ny medlem kommer in och rekomenderar ett och samma företag i flera olika trådar. Speciellt den här tråden som är 3 år gammal...
t-quick: Jag hade spikat på en 20mm läkt därefter en oljemassonite sedan isoleringen som jag hade lt uppe med en vindduk dvs diffussionsöppen. Typ t-tak vind. spika bara inte läkten genom råsponten och pappen..
Nyfniken: Jag gjorde vår 4x6 på plattor. Busenkelt att få det jämnt. Men det beror såklart lite på underlaget. Vi hade stenkross som snöpackats i tre år... :)
iSnobben: Nu har jag grillat några gånger på den och även inspirerat grannen att köpa en likadan 😃 Måste säga att jag är sjukt nöjd. Vilken skillnad mot min gamla. Här kan man verkligen reglera värmen med rattarna. På min förra fick man i stort sett alltid köra för fullt. Sedan tycker jag att denna upplevs som varmare även fast termometern säger att det är lika varmt. Antar att
friflaj: Innan idag gick jag in för att det började regna. Nu har det regnat ett par timmar och nu testade jag att skruva upp de 20 skruvar det handlade om. Vips det funkade som fan....så det behövdes bara en massa vatten så funkade det fint. Tusen tack för alla era svar
Obetella: Det läckte längre upp vid fönsterrutorna, plåten är inte vinklad riktigt rätt så det rann in på sidorna på något konstigt sätt. Vi löste det med att lägga en silikonrand mellan fönsterbläck och fönster. :)
Bo.Siltberg: Med 45 mm isolering blir det alltså ingen isolering innanför (bakom) dosorna? Törs inte säga säkert ang risken för kondens, men jag tror det ska gå bra. Rören kommer väl då huvudsakligen underifrån eller från sidan.
Lello: Hej på er. Vi funderar på att bygga ett uterum och har tittat lite på de byggsatser som Skånska byggvaror säljer: http://www.skanskabyggvaror.se/cguide Någon som har ett sådan, som kan ge tips, ris och ros mm?
Ripper500: Vikpartier är något man bör undersöka på plats. Känna och klämma :) Priset säger kvalitet. Billigt = skit De flesta partier hänger och man bör välja ett parti som istället belastar vikten neråt mot golvet. u-värde är också något man ska titta på om det ska användas vintertid. Skånska byggvaror är bra, men säljer sämre kvalitet till lägre pris.
Tottomannen: Jag har ett anslag i hyveln, men var lite rädd att den skulle ta för mycket. Provade på en skrotbit nyss, och det verkar fungera tillfredsställande faktiskt. Får nog bli hyveln och sedan lite manuell puts.
Jannemstd: Jag misstänkte att det är något sånt, men är det skadligt? eller gör det så när man rengör?
brumbjorn: Så länge den oädla metallen, zinken, är mycket större är det tydligen inget problem. Källa 2.4 se nedan, från http://www.euro-inox.org/htm/p_5_SW.html och tråden: http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/94723-forzinkad-ankarskruv-galvade-beslag-tryckt-virke-funkar-2.html "När man kombinerar olika metalliska material bör man vara särskilt uppmärksam. De kan ge upphov till
il_duce: [citat] Oljan binder väl ändå inte smuts? Den oxiderar väl med syret i luften och det är därför den mörknar?
D09: [citat] Aha :D Grym e du Dom ska jag kolla efter :) Den första raden som bilden visar är lite av en lärlingsförsök ha ha
AndersS: Gammal tråd, men svaret på din fråga blir Nej inget farligt eller som kan antändas. Det du kanske har hört är att linolja i trasa kan självantända.
Fixhjälp: Tack för svaren! Har oljat in trädäcket - men fått lite klibb kvar, det är lite oljeansamlingar bara små. Hur tas detta bäst bort? Läste i en annan tråd att man tipsade om lacknafta? Jag trodde det var brandfarligt ihop med solsken? Eller är det bara trasor och dylikt som kan antända, ej om man stryker ett tunt lager på trädäcket som sedan ligger i sol?