Hej alla.

Har murat betongplatta och stomme till ett grillbord.
Själva bordsytan var tänkt som en 140*140cm betongplatta med en klotgrill nedsänkt i mitten, för på så sätt kunna sitta runt bordet och grilla i mitten.

Nu börjar fundera på om det inte finns några alternativ till att ha just betongplatta som bordsskiva? Marmor/granitskiva blir dessvärre för dyrt. Trä-alternativ antar jag inte pallar hålla uppe en varm klotgrill?

Finns det andra alternativ än att just börja blanda och fixa till en stor tung betongplatta för detta?

hälsn
Andreas

Träbord med distanser till grillen? Bara en tanke.

Mmmm... Kollat lite mer på träbord... kanske inte är så dumt ändå... vanligt trallvirke med någon häftig lasyr så...
Distanserna.... finns det speciella sådana, eller är det bara rätt sorts skruv för att hålla grillen på avstånd som gäller?

Går i samma funderingar som Andreas75 och ett träbord är ju bra mycket snyggare än tänkt betong. Frågan är då hur stora distanser man behöver? Blir ju inte så snyggt med jättespringa mellan bord och grill, men säkerheten går ju i första hand.

Ifall bordskivan är någorlunda tjock borde man tex kunna skruva in ett gäng träskruv i hålet. Grillen skulle kunna vila på dessa.
Alternativt att man utnyttjar grillens inbyggda fästen till benen och bygger en konstruktion för detta.
Andra alternativet är förmodligen att föredra om du kan få till det.

Det lutar åt betongplatta ändå... förmodligen toppat med ett lager klinkers eller liknande... Mest för att frugan propsade på det, och inte för att det är enklare/snyggare än trä-alternativet.

Då jag har lite ångest över betongblandningen.... - Vilken tjocklek är minsta möjliga (armerad antar jag?) för en bordsskiva 140*140cm, som vilar på en stomme på 80*80cm ?.... Och någorlunda säker, då jag troligen kommer att ha ungar klättrandes på den. Klarar man sig på 6-7 cm tjock?.. mer, mindre?

hälsn
Andreas

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.