Altan & Uteplats
KnockOnWood: Mycket snyggt! Hoppas att du kom ihåg att lägga tvättad makadam runt parasollstången, så det inte samlas fukt där :) [citat] Du har rätt, men jag tänkte mig att diffen skulle bli mycket liten och därmed osynlig. Och så kommer sir_erken med sin jäkla Columbi ägg-lösning och förstör vår teoretiskt korrekta lösning på problemet. :confused:
MUSS: Beroende på utrymmet du har att spela med i stolpjärnet hade det ju gått att kapa av den och svetsat fast den på rätt höjd. Men det kräver ju att du har svets och svetskunnig.
Tum Regel: Hej På diverse hemsidor kan man få rekommendationer på vilka dimensioner på virke man skall använda till olika konstruktioner som tex altaner, tak mm. Dom säger dock inget om vilken konstruktionsklass eller liknande virket skall vara. Borde detta inte höra ihop? Finns det någon tumregel om vilken mista hållfasthet man kan anta för tryckt virke som inte är konstruktionsklassat? Någon
Taken: Tänkte också på det, men då blir ju problemet det omvända och kanske stödet för den nedåtriktade kraften för litet. Med 2m mellan vägg och bärlina och (till exempel) 1m utstick så får jag det till att jag måste dimensionera infästningen i väggen för dubbelt så hög nedåtriktad kraft som uppåtriktad kraft, alltså situationen att hela grannskapet står och hänger på räcket
kristoffer1: För att få reda på fuktigheten räcker det att mäta och känna på vikten för att få en föraning om hur mycket den torkat.
Nimajneb: Jag har en tappkran som denna på en stolpe på altan. Dragit PEM slang till den. Måste vara tömd på vintern då den inte tål frost. http://www.rinkabyror.se/artikel/tappkran-med-vaggfaste-2/
Workingclasshero: Jag har bultat fast mina stolpar till staketet med bult och stora brickor, några gånger på 17 år har jag skruvat loss trall och efterdragit. Detta fungerar lysande fortfarande. Idag hade jag kanske fält in stolparna i stommen och/eller använt beslag också. Har någon annan bättre förslag för att få staketet stabilt när man inte kan sätta fast stolparna i plintarna också?
Äppelina: Hej! Vill inte ha duschväggen från golv 185 cm med två skjutpartier i mitt badrum, utan sätta in duschkabin istället. Det är en IFÖ duschvägg. Kanske märklig fråga, men skulle jag kunna använda den utomhus och göra ett litet växthus/altan med duschväggen?? Tips o att tänka på?? mvh Äppelina
KnockOnWood: Kanske en idiotfundering men... Borde det inte stå "Största avstånd mellan plintar..." i tabellrubriken?
Workingclasshero: Det är lättare att jobba met torr trall, men jävligare att gå på med breda springor. Nästa altan jag bygger ska jag inte bygga med 28x120 utan med 28x95 istället för att minska springorna när jag använder altanen på sommaren. Japp den sväller och blir tät, men endast då jag inte använder altanen, ju längre det ligger snö på altanen ju längre håller den då den skyddas från
-JC-: Låter bra det. Då ska jag gå lös med borrhammare i helgen:)
Atom: Och däcket som vi har, (det gamla huset) var ett markdäck. Utan plintar. Mycket stabilt.
bandy76: Lite halvsen uppdatering, gräset är rullat sedan 5dagar tillbaks. Hade ju kunnat hoppats på sämre väder dessa dagar då jag måste vattna x-antal kubik så det ej torkar. Altanen är i stort set färdig med, hoppas kunna få den färdig under morgondagen. [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Stegalos: ok.. då har man lärt sig det också.. tack för snabba svaret =)
oskee: Om jag nu målar vilken färg är lämplig att grunda med?
Workingclasshero: Gå till närmaste plåtslageri med en ritning. Lösa plåtar i fullängd, (eller vad nu maxbredd är på plåtslagarens jätterulle med plåt), då ca 70 cm breda som du beställer färdigbockade efter din egen ritning. Det kommer bli bäst, då får du trägolv och tätt under. Det kommer bli mörkt under, så försök få tag på plåt som är ljus undertill, eller spänn ljust linne under,
carlbanan: Jag hade delat upp den i två delar, dvs om du har en ram runt då. Då slipper du fula skarvar som kan resa sig.
Carl_Elvis: Skicka nu skissen du ritat till Stephen King. Han kan skriva en hel bok med din första konstruktion i huvudrollen... ;):eek:
MH1001: Har ingen bild för tillfället, sitter på jobbet. Jo, det håller säkert som det ser ut. Det ser dock inte snyggt ut med de tunna stolparna och det tunna armeringsjärnet på stolphållarna som sticker upp ur berget. Jag kommer åtgärda stolparna på något sätt. Antingen genom att sätta på en extra 45x95, eller som Workingclasshero föreslår byta ut stolparna och samtidigt få ner
Starmac: Hej. Sitter på ett nybyggt hus vilket överskrider tillåten bruttoarea med 12 % (vilket jag fått dispens för). Jag har en fin utsikt från altanen på baksidan av huset men ingen sol (Nordöst). Vi skulle vilja kunna sitta där på sommarkvällarna i ett inglasat uterum för att slippa blåst, mygg och kyla (huset i Sverige). Vad jag förstår så är det lönlöst att söka bygglov för
-JC-: Åkte runt till ett antal bygghandlare igår men ingen hade lämplig spikplugg så det fick bli 5,5 plastplugg och 4,2x75 skruv istället. Blir mer arbete för min del men tror det blir snyggare:)
Nissepisse: Brukar borra halva hålet från varje sida med lite mindre borr, lättare att träffa rätt då. Man får ju sikta lite och inte bara borra godtyckligt genom hålet.
Krille4: Är ni verkligen säkra på att det är läckage uppifrån som orsakar grundproblemen? Hur är golvet i uterummet konstruerat? Finns det någon isolering i golvet eller har tidigare ägare bara lagt laminatgolvet direkt på "altantrallen"? /Krille
JoakimJohansson: Hej! Kommer en kidney pool med trapp i början på nästa vecka som jag hade tänkt att bygga in i trallen! Har för närvarande inget alls på baksidan så vet inte riktigt än hur framförallt altanen runt poolen ska utformas! Vore kul med lite bilder från alla andra poolare på poolmiljöer samt kanske tips på saker man ska tänka på! Så man får lite inspiration och idéer! Ser för