Hej,
Tänkte bygga ut trädäcket vid bastun som ligger nära vattnet och installera en badtunna av glasfiber eller plast i däcket. Finns det någon som kan beskriva vad som krävs vad gäller reglar, botten etc. ?

Jag har inte hittat några ritningar hur man förbereder.

Tack på förhand.

Har du möjlighet att bygga upp ett fundament till badtunnan från fast mark och bygga trädeck runt om är det att föredra. (men det kanske är det du menar?)
Att dimensionera reglar för så pass hög punktlast, som en badtunna ger, blir svårt.

Hej.

Ska oxå placera tunnan på altandäcket.

Kommer väga ca 1500kg fördelat på ca 4m2 (2x2m)

Har använt mig av en spännviddstabell. Men dubblerar tätheten med golvreglar, cc30. Och halverar avståndet mellan bärbjälkarna. Hade räckt med tre plintar på mitt avstånd. Men kommer köra på 4st.

Bör nog hålla?!

Chepo skrev:
Hej.

Ska oxå placera tunnan på altandäcket.

Kommer väga ca 1500kg fördelat på ca 4m2 (2x2m)

Har använt mig av en spännviddstabell. Men dubblerar tätheten med golvreglar, cc30. Och halverar avståndet mellan bärbjälkarna. Hade räckt med tre plintar på mitt avstånd. Men kommer köra på 4st.

Bör nog hålla?!
Det ska väl sitta några i tunnan och bada med?
Är den vikten är inkluderad i 1500kg?

cust3000 skrev:
Det ska väl sitta några i tunnan och bada med?
Är den vikten är inkluderad i 1500kg?
Jo det vore väl trevligt om man satt i det med.
De bad som vi tittar på väger runt 1300-1400kg. Så ja 1500 var ink. familjevikten på ett ungefär.

Chepo skrev:
Jo det vore väl trevligt om man satt i det med.
De bad som vi tittar på väger runt 1300-1400kg. Så ja 1500 var ink. familjevikten på ett ungefär.
+ säkerhetsfaktor om 1,2 minst! (jag har inte koll på normen)
Sedan kanske personer som går förbi tunnan när folk badar ger en ökad punktlast.
Dimensionera för 2000kg+s-faktor om du ska vara "safe".
Alternativt bygg upp ett fast fundament från marken.

Redigerat:
cust3000 skrev:
+ säkerhetsfaktor om 1,2 minst! (jag har inte koll på normen)
Sedan kanske personer som går förbi tunnan när folk badar ger en ökad punktlast.
Dimensionera för 2000kg+s-faktor om du ska vara "safe".
Alternativt bygg upp ett fast fundament från marken.
Har inte heller koll på normen. Bara på spännviddstabellen, o den förutsätter jag är baserat på "normal" belastning.
Men kommer nog gå upp en dimention i virke på golvreglarna, från 145 till 170. Bärlinan får vara kvar på 195. Behålla cc 30 o även avståndet mellan bärlinan. 3 linor på 2.5 meter.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.