Altan & Uteplats
Rooney: Jag trodde bara att den var svagt tonad vit. Det var synd. Får kanske köra på två såna då. http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90205605/#/90205605
sjostuga2: Vårt medvetet underdimensionerade tak är på sommarstugan som vi kallställer och då sätts också stöttorna på plats - funkar rätt smidigt. På en villa är det ju annorlunda och ett par stöttor som är i vägen hela vinterhalvåret är kanske inte så lyckat. Jag tycker du skriver positivt så ingen fara med det kategoriska :thumbup:
Peter2400: Ja, när jag jämför med priserna som va i januari så är det 3% billigare nu. Jag ska ha, 3st 2400mm 1st 3000mm 1st 450mm fast fönster med ventilation Willab löser inte det fasta fönstret så det får jag beställa någon annan stans. Willab 62eco ca 38500:- U-värde 1.6 Halle ? Ca 48000:- U-värde 3.0 Novoroom ca 63000:- U-värde ? Ryds Glas ca 86000:- U-värde 1.4? Santex 92226:- U-värde
oceanis: [citat] Att den har större glipa upptill löser du med brickor och kan bero på nerslitna gångjärn efter 60 år. Att det saknas tätningsband kan man ju inte se på en stängd dörr utifrån men det är väl lätt åtgärdat med nya silikonlister. Finns ju runda som är avsedda att sättas i spåret där tätningsbandet normalt satt fast. Att den tar i framkant kan du rätta till genom att
JKrister: Jag pusslade ihop själv med skånska byggvaror. Stämmer de färdiga paketen med hur du vill ha det. Om inte är det bättre att lösplocka så det blir som du tänkt.
kobenet: Hej! Hur tätt har du plintarna? C/c på övre och undre bärlinor,?
dudero: Jag kan väl uppdatera denna gamla tråden med infon om att det var inte smart att ha droplisten ovanför tätskikt men under plattan. Alla plattor har släppt. Så det där måste göras om helt. :(
mexitegel: Jo, men med tiden kommer den gamla muren att ruttna upp och då får den nya hela lasten i alla fall. Ska ni lägga ut pengar och engagemang så gör ordentligt från början :) Vilket som blir billigast beror på en mängd omständigheter, tänker ni göra allt själva eller leja ut det tex?
oceanis: Det finns väl inte mer problem med limträbalkar jämfört med om man bygger med annat trä. Vi har använt icke tryckimpregnerat trä i tusentals år för olika byggnationer och broar av limträ finns det ju gott om i vårt land. Många riktigt stora också, tror att en av de största limträbroarna finns i Stockholm. Så det är absolut inget problem med att bygga med limträ men man måste
Ekbacken1: Tackar för alla inlägg, man blir ivrig att sätta igång men det är nog lugnast att vänta tills tjälen släpper :-)
berne88: [citat] Är medveten om det. Det sköter arkitekten. Om vi kommer överens om någon ide på altan.
elpaco: Är det inte i så fall bättre att Gjuta upp plintarna till höjd av muren, eller strax under, och sätta stolparna där? För anslutningen trä/puts/betong är väl att be om fuktproblem? Fast det beror väl även på hur tjock du har tänkt att muren skall vara, så att den iaf täcker en förlängd plints framsida.
bjornhallberg: [citat] Nej de går bara rakt ned i marken. Hade tidigare stolpar och de var oförändrade efter typ 10 år i marken så jag gjorde det enkelt för mig. Alla utom en av de gamla stolparna var ok iaf. Sen vet jag ju inte om virket är sämre idag iofs. Men bra tips där med cementen. Kan vara värt ett försök.
gizmo007: Man behöver inte bli Ledsen när LEDlampan inte ger den Ledsyn man hoppats.
Mattias L.: Tänk på att det kan krävas bygglov. Vi köpte våra skjutdörrar från Skånska byggvaror, bra grejjor!
AxxChild: Yes det hade jag också tänkt. Golvet inne är ändå lägre, så tröskel blir det i alla fall. Hur ser konstrutionen ut på golvet då? Bandningen går parallellt med väggen på övervåningen. Lägger man kilformade ribbor uppe på banden som man skruvar trallen i?
Larsa: Kolla din kommuns hemsida, där borde det framgå. Där jag bor får man bygga hur högt man vill om det är 60% luft. Innan jag fick bygglov för mitt plank satte jag bara varannan bräda, och då vart det ok.
Erikoolio: [citat] Så skulle jag oxå ha gjort. Även om det inte är någon fara för virket med detta mögel så hade det iaf känts bättre för mig om jag kunde ventilera bort det.
fahlis: Något sådant här? http://www.joma.se/byggbeslag/stolpskor/stolpsko-justerbar-med-platta
Totem: Dessutom så kommer du att få än mer blåst bakom plexiglaset i form av turbulens.
vectrex: [citat] Det går ju faktiskt att komma ner lite till i pris. Är det "bara" 16 kvadrat så kan man faktiskt handgräva ut för grunden, sparar ju en hel del i kostnad för hyra av minigrävare. (Jag har gjort så för en 15 kvadrat platta till en friggebod). För ett uterum så är det kanske inte jättenödvändigt med riktiga kantelement heller. Sen tycker jag priset för betongbilen var
Ömannen: Hej till kalksten går det nog inte, enligt produktbladet får materialet inte vara sugande.
titanium: På hösten är det inget problem men du skall undvika att skruva trall när det är flera minusgrader och den är frusen. Då kommer träet runt skruven att resa sig. Inte vackert!! Så blev det på trallen på hela vår altan när det var minus 5 grader.
pelpet: Tryckt virke är iallafall klart enklast och billigast. Jag byggde vindskydd av vanlig fjällpanel i somras och 4 lager färg (impregneringsolja, grundfärg, 2 lager täckfärg) var inte gratis - vare sig i pengar eller arbetstid. Förhoppningsvis ska det hålla i 18 år utan ommålning som Nordsjö lovade.
claeschrister: Såg i samband med besök i en av landets nationalparker att dom hade använt hönsnät som var fastsatt med märlor på de spänger som lutade och riskerade att bli hala i samband med nederbörd. Kanske en idé?
Drömhus2012: Vi valde också willabs wg62eco eftersom det verkade mest för slanten, väldigt prisvärt tycker jag.
KnockOnWood: Uteplatsen är vid husväggen? Då sätter du väl värmaren på väggen under takskägget. Och om uteplatsen är på gaveln är det väl enkelt att sätta upp en bräda som tak för att skydda värmaren. Den kommer väl att rosta sönder annars, även med hög IPklass.