Altan & Uteplats
Stefan vtt46: Funderar på att uppgradera fritidshusets veranda med en terrassmarkis och har fasnat för en från dittsolskydd. Någon som har handlat av dom, hur fungerade det? Tänkte nöja mej med manuell vev till markisen ganska stor 6 x 3 m, någon som har erfarenhet av det.
Ribons: Jag ska bygga en altan på runt 36 kvm i ek, stolpar, troll och staket plus trapp. Kolla med carldahls såg i Vingåker. Jag handla okantat ek för 10kr /lpm
Anna_H: Antar att du menar att plintarna måste sticka upp ur sanden (vilket de inte måste), att det ligger bärlina på dem, och sedan reglar ovanpå bärlinan? Så behöver man inte göra, det går bra att ha bärlina och reglar i samma nivå, i en ram istället, och vid behov kortlingar här och där. Rekommenderar isolering i golvet för att inte få kalldrag underifrån vår och höst.
fremax: Fog/drev och en plåt som täcker. Med vänlig hälsning, fremax
Robert63: [citat] Tycker de löst ljusinsläppet på ett galant sätt på bilden jag skickade med.
Thomas_Blekinge: [citat] Och vagnstycke heter egentligen vangstycke.
roli: [citat] Det är inte själva uterummet som vi "varnar" om att det kan bli mörka. Utan rummet innanför, dvs de rum som har fönster in i uterummet. De kommer att bli mörkare.
Larsa: Med den höjden är rekommendationen att ha 260 - 310 mm stegdjup, så 145 borde väl bli bra.
maah: Har det funkat bra innan så kommer det funka bra nu med. "Min plan är att lägga en trallvirke över reglarna som extra skydd, som jag sedan skruvar det riktiga trallgolvet i." Är inte helt säker på att det blir ett extraskydd. Kanske tvärtom om det är fuktigt trallvirke du använder, då kommer regeln under suga ur fukten från den brädan.
roli: Sådant hade jag på min trall också. Såg nästan ut som mögel, då det var lite "luddigt". Jag skrapade bara bort det värsta och monterade trallbrädorna. När de kommer ut i det fria, dvs ligger som altantrall så försvann allt det vita luddet direkt efter lite sol och regn.....
singemoller: Tänkte man kunde klä in den, likt stolphattar
mexitegel: Då får jag göra dig besviken. Ogräs växer i makadam också, det tar bara lite längre tid ;).
Pejoja: Mailar du din mailadress skickar jag en film eller fler bilder
plan-g: [citat] Hej Pangkaka! Ursäkta sent svar. Vi anlitade en plåtslagare (skulle ändå fixa fönsterbleck) som höll med om att det var bäst att montera en längsgående plåt längs hela infästningen av trädäcket mot väggen. Plåten syns inte överhuvudtaget eftersom den börjar bakom den nedersta fasadbrädan, går ut över bärlinan (men under trallbrädan) och sen ner en bit. Ungefär som
hellohello: Vad jag förstår lägger en van plattsättare 20 kvm på en dag. 8 h * 600 kr = ca 5000 kr. Att ta upp gamla plattor går rätt snabbt. Det måste handla om ett rätt rejält underarbete och utgrävning i de 45 tkr.........
mg765: En målare rekommenderade för mig en gång att använda "Alcro Bestå Fönsterfärg" på överliggare som är mycket utsatta för regn och fukt. Sedan stryka på ett tunt lager igen varje eller varannat år. Trät är från början grundoljat, grundfärg och sedan fönsterfärgen. De stående plankorna rekommenderade han målning på samma sätt som övriga fasaden. Om rekommendationen är bra
ktm250: Men hursom...Om ni vill skydda isoleringen så lägger ni ett tätskikt. Blir samma tänk som i tvättstuga eller wc. Kostar inte många kronor och ni sover gott :-)
Pangkaka: Har berg under mark och ska gjuta en liten plint att ha stolpskon i. Har sett olika stopskor 98mm, 100mm, 4" (drygt 100mm). Spelar det någon roll om jag använder vanliga 95x95 stolpar? Är någon bättre än den andra? Vissa är varmgalnasiderade, vad betyder det och vad föredras om de ska sitta i betong alternativt ankarmassa då vissa ska in i naket berg?
Kallebo: Det ser väldigt stabilt ut, får du dessutom spabadet att vila delvis på plintarna kan jag inte se några som helst problem med bärigheten. Men som Thiger skriver, är du ändå orolig eller märker att det sviktar någonstans så kan du väl skjuta in några betongplattor under knutpunkterna innan du fyller på vatten. Du har ju lite stenar på bilden du kan trava upp
Andreas_H: Ja det blir nog bäst att göra ett riktigt undertak. Av takfotsluckor eller spontade brädor.
Tonka: Det tror jag inte. Det ingick ju liksom i paketet, men snickaren rekommenderade denna lösning eftersom andra typer skulle kräva betydligt mer grävande = dyrare. Själva gjutningen gjorde de på en dag tror jag.
Rosemax: [citat] Allt är nu klart så det är lite jobb att komma åt. Särskilt eftersom uterummets stolpar också vilar på reglarna längst ut. :( Men jag borde alltså inte oroa mig?
oskar_s: Då är själva altanen kvar och det ska bara till lite avslut mm i kanterna, har inte bestämt riktigt ännu. Jag tänkte göra en kökstrapp rakt ut från altanen mitt emot köksdörren. Har mycket 120x28 trall över för det och tänkte mig öppen trapp med bara plansteg. Har någon en beprövad vang gärna på 145x45 regel , altantopoen är 50 cm över gräsmattan.
Bengt65: Hej! Jag har idag ett ganska standard altantak men kanal plast. Som vilar på 3 stolpar 70x70 och ett fäste i en vägg. På dessa vilar en 45x120 regel 5 meter lång. Vill nu ta bort de två stolparna i mitten. Vilken dimension rekommenderar ni? Behöver jag en limträbalk? Kan ju hända att man måste upp på takrt nån gång. Bor i Skåne