55 398 läst ·
21 svar
55k läst
21 svar
Altan i Träkomposit, funderingar och tankar mm.
Vi har lagt en altan med Scandinavian Plank (exakt den variant som syns på bilden ovan) och även om vi inte haft den mer än en sommar nu, så är vi väldigt nöjda med den så långt. Snygg (tycker vi) och håller sig ganska ren, trots att fåglar fläckar ner ibland, så brukar det vara borta efter ett ösregn utan fläckar. Har inga problem med fläckar i övrigt och inga problem med värmeexpansion (har lagt med springor enligt instruktioner). Däremot stämmer det att det är ett mjukt material så det repas lätt, men det är inget större problem då altanen ligger på sdnrs våningen, så man går ut barfota och då känns kompositen skön att gå på.
Det skulle vara intressant att få en uppdatering av er lagt träkomposit för ett par år sedan. Hur ser golvet ut idag? Är ni nöjda och skulle ni valt samma material idag?
Högtryckstvättade min altan tidigt i somras, så nu ser den ut som ny i princip, förutom att någon har tappat något tungt på den så det blivit ett djupt jack/hål på ett ställe. Eftersom brädorna sitter med clips är det jobbigt att byta ut en enskild bräda i mitten, så den har fått vara trots att jag har ett förråd med reservplank. Märks inte jättemycket. Hade jag stört mig på det, så hade jag fått såga upp brädan och sedan lagt en ny som skruvats, men det tycker jag hade blivit nästan lika irriterande som jacket.
Men jag är nöjd med mitt altandäck och det är lätt att sköta. Ingen oljning och bara att tvätta med högtryckstvätt när den blivit skitig.
Men jag är nöjd med mitt altandäck och det är lätt att sköta. Ingen oljning och bara att tvätta med högtryckstvätt när den blivit skitig.
Hur länge har du haft golvet?
Skulle du säga att golvet är känsligt eller mer tåligt än vanligt trallgolv?
Har golvet blekts något?
Skulle du säga att golvet är känsligt eller mer tåligt än vanligt trallgolv?
Har golvet blekts något?
Som du ser i #16 så la jag golvet våren 2013 så det har legat 4 säsonger nu. Det är ömtåligare än vanlig trall för tunga saker, men är lättare att hålla rent och snyggt. Det har säkert blekts något om jag skulle ta fram en oanvänd bräda och jämföra, men som det ligger nu så är det inget jag har märkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det värsta av allt är att plankorna kommer i stor rörelse vid temperaturförändringar. Golvet kryper i infästningsklammern. Golvet är lagt under stor precision av fackman enligt anvisning. Det lades helt vinkelrätt. Tilläggas ska att en del av vårt golv ligger under tak och en del ligger under bar himmel.
Tänk dig för innan du lägger detta golv!
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Frågor och funderingar kring altanbygge
Altan & Uteplats -
Bygga altan med tak - funderingar
Altan & Uteplats -
Altanbyggnation utanför gårdshus på innergård, frågor och funderingar.
Altan & Uteplats -
Skruvfrågor och funderingar kring altanbygge
Altan & Uteplats -
Altan / soldäck ca 50kvm - funderingar
Altan & Uteplats