A
Andreas Blomkvist: Har du någon artikel/undersökning som visar på att det fungerar? Har din impregnering funnits i 10 år? Själv skulle jag satsat på att skrubba altanen med rotborste och såpa och sedan bara såpa in altanen. Inte så jobbigt, gjort det själv 3ggr och har strax över 200kvm.
4 svar · 10,6k läst
·
T
Thomas_Blekinge: Om det lutar 30 grader mot horisontellt är du på säkra sidan. Packa ordentligt. Men: om det finns mycket gångtrafik där finns risken att små fötter tar med sig små sten och allting slätas ut med tiden. Då får du täcka slänten med något , jord, cement, mm.
3 svar · 2,6k läst
Kneppe
Kneppe: Vi ska precis börja bygga altan / trädäck i hörnan på vinkelhus. Vi kommer sannolikt om något eller några år även komplettera med att bygga inglasat uterum på altanen. Planen är bärlina eller bärlinor (alternativt balkskor) fastskruvade i betongfundament på huset och sedan färdigköpta betongplintar 50 eller 70 cm hål på makadambotten. Placering plintar med 2 x 2m mellanrum under
0 svar · 2,2k läst
M
Magik: [citat] Tack så mycket! (Jag var tydligen dålig på att söka) 😀
3 svar · 10,5k läst
V
vanpire: Skulle gräva undan det som går, lägga markduk och och grusa och sen använda plattor i stället för plintar.
2 svar · 5,3k läst
J
jonne72: Det går säkert jättebra att göra som du tänkt men det blir väldigt mycket plattor att väga in om inte underlaget redan är helt plant. Om du istället lägger en bärlina i varje ände och en på mitten så kan du ha mycket glesare mellan plattorna. Har du plats på höjden kan du lägga bjälklaget uppepå bärlinorna, annars går det ju också fint att sänka ner det mellan bärlinorna.
5 svar · 10,5k läst
·
A
andy999: Jag köpte markisväv på Rosahuset och böt markisväv själv. Kostade ca. 1000 kr för 2 enkelfönster och ett dubbelfönster med nål och tråd. Det var inte alls svårt att göra det själv. Du hittar Rosahuset på : https://www.rosahuset.com/kategori/Markisvv
7 svar · 28,9k läst
K
kebab: En fundering: Det är inte så att den ska sitta snett?? Jag har en 6 meter bred som sitter rakt,. Men en regnskur gör ju att det blir "påsar" längst ner, som blir mååååånga kilo last väldigt fort. Som tur är har den aldrig varit utvevad när jag inte varit hemma så jag har kunnat rusa ut och veva in den vid plötsliga skurar.
5 svar · 27,9k läst
·
leby
leby: Svårt att få rak vägg med smala block, 19 eller tom 25 skulle jag välja för så stor byggnad.
4 svar · 3,0k läst
S
Sondell: 30x30 markstensplattor som målas vita och svarta?
1 svar · 1,9k läst
·
MollyMoon
MollyMoon: Det låter jättefint! Tack Totte_S måste testa med prov burkar ... Happy!:)
3 svar · 3,5k läst
·
Totte_S
Totte_S: Du kommer få svårt att få det stadigt utan någon form av diagonal eller vinkelrät förankring. Gräva gjupt ch gjuta på plats, helst med 2 iingjutna långa plattjärn som du fäster stolparna i. Inga såna där stoplskor som bara tar vertikal last, eller korta plintjärn. Jag har över 25 st pergolastolpar runt om i trädgården, och knepet är diagonalsträvor i så många riktningar som
5 svar · 4,7k läst
M
Magnus Larsson: Tack!
6 svar · 2,9k läst
holmberg87
holmberg87: Gör så och stötta av dom som jag föreslog. Det kommer bli stabilt. Men du ska nog inte ha så mycket överhäng med 95or
9 svar · 3,2k läst
·
S
Smoketoomuch: Lägg tillbaka det gamla och stampa till ordentligt 😀
1 svar · 2,2k läst
N
Nybyggarn16: Hej, kloka ord. Hur gjorde du med tätningen av triangeln? Står skälv inför detta nu i mitt wg62 eco rum. De övriga listerna som medföljer för tätning mellan takstolarna verkar lite tunna?
15 svar · 41,5k läst
·
L
Liemannen: Grannen skruvade bara från ena hållet i brädorna. Sen när dom torkade så skruvade han från andra hållet.
2 svar · 5,0k läst
mexitegel
mexitegel: Såvitt jag vet brukar inte lantmäteriet gjuta ner gränsmarkeringsrören. Det är sannolikt för en torkvinda som Fotografen gissade på.
7 svar · 2,3k läst
·
P-plats
P-plats: [citat] Den hade jag lätt missat... 👍
4 svar · 4,0k läst
·
Larsa
Larsa: Du kan ju hyra stämp och köpa lite plank. Då kan du stämpa upp taket. Bör nog komplettera med lite snedsträvor så inte hela taket viker sig utåt. Sen kan du ta ned regeln mot fasaden, antagligen genom att lossa beslagen och såga upp den i småbitar... Blir pilligt jobb, men borde vara görbart
6 svar · 3,8k läst
S
SwiftD: Vi har köpt ett bra tält till bra pris här: http://www.dancovershop.com/se/products/partytlt.aspx 15 gånger i 7 år är ganska mycket, så ett bra pvc är nog att föredra.
14 svar · 14,0k läst
S
Snowflakes: Personen jag köpte det av visste själv inte. Den personen hade köpt det av en annan person. Och tydligen så hade han ingen kontaktinformation kvar. Så det blir inte lätt att få reda på vilket fabrikat eller vad som suttit där tidigare. Men jag har pratat med en plåtslagare som ska böja en plåt i vinkel till mig. Jag kommer sedan använda mig av tätning under denna. Skivorna ligger
6 svar · 9,5k läst
·
L
Liemannen: Med tanke på vad en inglasning kostar, så ja, troligen.
1 svar · 2,2k läst
·
M
Mellanbarn: Du skriver "bärlina och reglar". Fattar jag rätt att du tänker ha två lager 70x45? Byt isåfall ut mot ett lager 145x45. Betydligt stabilare med samma bygghöjd. Finns ingen lag om att ha både bärlina och golvreglar. Hos mig hade byggarna lagt 4 rader plattor på 3,5 meters spännvidd, därpå 170x45 med cc 60 och trall på det. Hittar inga tabeller som motiverar de dimensionerna.
7 svar · 8,3k läst
Leahcim
Leahcim: Jag funderar även på biltemas eftersom de är ip65. Jag kommer att montera några nära poolen och ungarna stänker ganska mycket. Vad tror ni om det? /mike
35 svar · 49,5k läst
·
I
ionloo: Hej Första inlägget men som nybliven husägare blir det säkert fler framöver. Jag har byggt ett altanbord till uteplatsen. Detta har jag nu laserat. I en konversation med en vän så kom ämnet upp och han påpekade att jag även behövde lacka det för att det inte skulle dra åt sig fukt från sådant som man spillde på bordet. Jag var av uppfattningen att lasyren hindrade detta men så
0 svar · 6,7k läst
A
AndBygg: Precis min tanke. Möjligtvis att man lägger dubbla plankbrädor (22×120) som spikregel. [citat]
2 svar · 5,3k läst
·
C
Christian Howard: Hej, Är det någon som har erfarenhet av den lite dyrare varianten av markis ifrån bauhaus? Jag kollade lite tidigare trådar och man har inte haft mycket gott att säga om markiser ifrån bauhaus, rusta osv. Men är det någon som har testat dessa (http://www.bauhaus.se/helkassett-markis-anthracite.html)? Jag såg att tyget exempelvis var akryl till skillnad från de billigare varianterna som
0 svar · 3,2k läst
J
jakim: Jag köpte 5 pallar med sten och grillen följde med på köpet så att säga.
5 svar · 3,2k läst
·
F
Finndjävel: Lägg ett lecablock ovanpå plattan i hörnet så får du rätt höjd och slipper ett rangligt ben som ligger med ändträt mot marken och suger i sig fukt. C/C avståndet spelar ingen roll för hur stora reglar du använder. Det påverkar vilken grovlek på trallen som är lämplig. I ditt fall så skulle jag gå upp i dimension på reglarna och lägga C/C 60 istället om du tänkt använda 28mm
9 svar · 15,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.