Hej
Jag har en del funderingar gällande vår framtida altanbygge. Har försökt leta mig fram här på forumet men får ingen klar bild i huvudet på hur jag ska gå tillväga.
Lite kort info. Altanen blir i vinkel mot 2sidor av huset. Ca 100kvm. Ska inte fästas i grund eller fasad. Huset är en Smålandsvillan Ljungby byggt 2015 med stående lockläkt panel.
Har förberett marken under altanen med geoduk och 50cm stenmaterial (20cm sprängsten + 30cm 16-32mm makadam) altanen ska vara totalt 20,5meter långt och 4meter brett. (12meter mot långsidan och 8,5meter mot kortsidan plus ytan som tillkommer i vinkeln.
Hade tänkt och sätta ut betong plattor på stenunderlaget som jag ska bygga/ställa altanstommen på.
Här tar det stopp för mina idéer ... Hur gör en yrkesman för att bygga detta? Kom med råd och idéer . j
Jag har en del funderingar gällande vår framtida altanbygge. Har försökt leta mig fram här på forumet men får ingen klar bild i huvudet på hur jag ska gå tillväga.
Lite kort info. Altanen blir i vinkel mot 2sidor av huset. Ca 100kvm. Ska inte fästas i grund eller fasad. Huset är en Smålandsvillan Ljungby byggt 2015 med stående lockläkt panel.
Har förberett marken under altanen med geoduk och 50cm stenmaterial (20cm sprängsten + 30cm 16-32mm makadam) altanen ska vara totalt 20,5meter långt och 4meter brett. (12meter mot långsidan och 8,5meter mot kortsidan plus ytan som tillkommer i vinkeln.
Hade tänkt och sätta ut betong plattor på stenunderlaget som jag ska bygga/ställa altanstommen på.
Här tar det stopp för mina idéer ... Hur gör en yrkesman för att bygga detta? Kom med råd och idéer . j
Produkter som diskuteras: "Altanen vinkel"
Altanvinkel PCO FZV varmförzinkad FAST
Sammanfogning av kryssade bjälkar
350 kr inkl moms
Läs mer
Jag ska ta bättre bilder på det aktuella området imorgon. Men jag hoppas att ni förstår hur jag vill ha det.
Ingen? Hade tänkt och hämta in priser från byggvaruhusen idag..
Om jag använder mig av 45x195 som ram runt hela. Sedan invändigt 45x170 i cc60. Kan man då använda sig av 95x95 stolpar ner mot betongplattan/stenen med syll papp mellan. Hur tätt bör jag sätta stolparna? Det är ca 400mm högt från sten bädden till färdig altan höjd. Så 195 ramen måste upp ca 200mm.
Om jag använder mig av 45x195 som ram runt hela. Sedan invändigt 45x170 i cc60. Kan man då använda sig av 95x95 stolpar ner mot betongplattan/stenen med syll papp mellan. Hur tätt bör jag sätta stolparna? Det är ca 400mm högt från sten bädden till färdig altan höjd. Så 195 ramen måste upp ca 200mm.
Ser inte riktigt problematiken. Bärlinor på markplattor och reglar cc60 på dessa. Specificera gärna vad du undrar över.
Lite extra pill då du borde köra med dubbelfris enligt mitt tycke.
Svensk trä har lite lathundar med bra bilder om du behöver hjälp med dimensioneringen. Tror även typ byggmax har lite bilder på hur man lägger upp det.
I ditt fall är konstruktionen inte så krävande. Då du väljer avståndet mellan markplattorna själv.
Glöm inte bort att planera höjd på färdigt golv i jämförelse med dörrar och gräs.
Svensk trä har lite lathundar med bra bilder om du behöver hjälp med dimensioneringen. Tror även typ byggmax har lite bilder på hur man lägger upp det.
I ditt fall är konstruktionen inte så krävande. Då du väljer avståndet mellan markplattorna själv.
Glöm inte bort att planera höjd på färdigt golv i jämförelse med dörrar och gräs.
Snyggt och rejält hus, skulle föreslå dig att gå upp en dimension i stolpar till 115x115. Då måste du visserligen frångå tryckimpregnerat i den delen, men jag tror du skulle vinna mycket rent estetiskt. Se bild, bara grundmålat där.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för ditt svar.. Får inte helt en klar bild på hur du menar med bärlinor på plattorna. Se på dessa två bilder jag bifogar. För om bärlinorna blir placerat under stommen så förstår jag inte hur man ska få det stabilt. I en altan bygge där man fäster dom i stolpskor och gjutrör förstår jag att dom inte kan vrida sig så enkelt. Eller menar du att jag ska bygga upp nivån med betongplattor eller leca block för att komma upp till rätt novå först.JKrister skrev:Ser inte riktigt problematiken. Bärlinor på markplattor och reglar cc60 på dessa. Specificera gärna vad du undrar över.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Tack. Det jag tänkte använda stolparna till är från altan stommen och neråt för att få altanen i rätt höjd, nivåskillnad mellan altan och gräsmatta ska vara Max 5cm. Så det blir nog ingen räckeRobert63 skrev:
Om du lägger bärlinorna på plattor och sen skråskruvar spikreglarna i bärlinorna så kommer det bli stabilt. Jag antar att du är rädd för att det ska svaja i sidled?
Jag brukar slå ihop 2st 45*90 när jag gör ben till altaner. En som ställs under bärlinan och en som ligger utanpå och fäster samman bärlinan med stolpen. det blir mindre pill än att jacka ur en 95x95 stolpe.
Om altanen inte ska fäst i huset skulle jag nog lägga in en rad plintar ytterst. för att ge den lite stabilitet.
Jag brukar slå ihop 2st 45*90 när jag gör ben till altaner. En som ställs under bärlinan och en som ligger utanpå och fäster samman bärlinan med stolpen. det blir mindre pill än att jacka ur en 95x95 stolpe.
Om altanen inte ska fäst i huset skulle jag nog lägga in en rad plintar ytterst. för att ge den lite stabilitet.
Medlem
· Södermanland
· 371 inlägg
Tycker du ska satsa på en fris, jag tycker det ser mer exklusivt ut.
Sen är ju allt en smaksak men jag tycker att det är mycket snyggare med oregelbundna skarvar.
Sen är ju allt en smaksak men jag tycker att det är mycket snyggare med oregelbundna skarvar.
Ja enkel fris är planen. Det är förberett för detta på stommen. Jag kan inte detta med trall men såg idag att det fanns massa olika längder.. Desto kortare = desto billigare. Men blir nog virke som är 4,40 långa. Vad ska man ha för skruv ? Måste vara budget men ändå okej kvalite. Essve blir för dyrt då det blir en del skruvar.
Ska man börja eller avsluta med fris? Med tanke på 45graders hörnen.
Ska man börja eller avsluta med fris? Med tanke på 45graders hörnen.
Medlem
· Södermanland
· 371 inlägg
Alla har väl olika sätt, när jag byggde min började jag utifrån men jag gjorde frisen sist. Bara att ta de lungt och mäta mycket så det inte drar sig.
Ang. skruv, så kan jag bara rekommendera Essve torpedo max / max 3 kommer inte riktigt ihåg vilken det var. Har själv snickrat ihop omkring 200kvm altan hemma och blir mer till sommaren. Den är extremt lättskruvad och det är inte trallskruven som kostar mycket. Du sparar inte många kronor på en billig byggmax skruv.
Ang. skruv, så kan jag bara rekommendera Essve torpedo max / max 3 kommer inte riktigt ihåg vilken det var. Har själv snickrat ihop omkring 200kvm altan hemma och blir mer till sommaren. Den är extremt lättskruvad och det är inte trallskruven som kostar mycket. Du sparar inte många kronor på en billig byggmax skruv.
Produkter som diskuteras: "trallskruven"
Trallskruv
Trallskruvar är en typ av träskruvar som är utformade för att tåla tuffa väderförhållanden och ofta tillverkas av rostfritt stål eller annat väderbeständigt material. Dessa skruvar är särskilt lämpliga för utomhusbruk, till exempel
Läs mer
Jag har skruvat c.a 100 m2 altan med en skruvmaskin. Fördelen var att jag kunde stå upp samt att det gick oerhört mycket snabbare. Uppfattade också att det var billigare att köpa bandad skruv. Maskinen kostar runt 150/dag att hyra. Länk på maskinen, du hittar den om du skrollar ned en bit. http://www.verktygsakuten.com/skruvdragare (tog första bästa ställe, finns hos de flesta aktörer som hyr ut)
Exempel på skruv https://www.byggmax.se/spik-och-skr...SuR81mH-7Uq-J1ho3e3T_krGkNMtrkOSmuhoC8Sfw_wcB
Rejäl altan, snyggt till det stora huset. Frisen hade jag utan tvekan satt först då den ger givna mått att kapa mot.
Exempel på skruv https://www.byggmax.se/spik-och-skr...SuR81mH-7Uq-J1ho3e3T_krGkNMtrkOSmuhoC8Sfw_wcB
Rejäl altan, snyggt till det stora huset. Frisen hade jag utan tvekan satt först då den ger givna mått att kapa mot.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Jag gör alltid frisen sist.
Släpper ut tralen och när allt är färdig slår man linjer med färgsnöre och sågar med sänksåg. Funkar med cirkelsåg också.
Sen gerar man ihop frisen.
Gillar Vsb trallskruv. Inte så farligt dyr, en femhundring för en stor hink med 1000-1200 skruv i.
Släpper ut tralen och när allt är färdig slår man linjer med färgsnöre och sågar med sänksåg. Funkar med cirkelsåg också.
Sen gerar man ihop frisen.
Gillar Vsb trallskruv. Inte så farligt dyr, en femhundring för en stor hink med 1000-1200 skruv i.