Skall montera ett altanräcke som jag byggt i oimpregnerat trä. Detta skall först vitmålas innan montering. Hur rekommenderar ni att man gör för bästa hållbarhet?

Jag har doppat allt ändträ i olja innan jag monterat ihop sektionerna. Frågan är om jag ska olja in hela räcket också innan jag målar det? Behövs det? Tänkte måla det med samma färg som vår fasad eftersom vi har mycket färg kvar sen vi målade huset.

Isf grundmålar jag det och sedan färdigstryker två ggr. Eventuellt då någon form av olja innan. Linolja har jag hört av vissa, åsikter om det? Kan jag då måla med vår vattenlösliga fasadfärg ovanpå det är frågan, eller måste det vara en oljebaserad färg? Andra alternativ

Ni som svarar får gärna ha lite referenser eller erfarenhet kring detta, inte massa "tro sig på'are" som läst/hört att "detta tror jag ska funka". :-)

Inte måla alls! Olja in allt bara och underhållsolja med kvalitetsprodukter. Blir en pörskans massa jobb med att måla, underhålla, skrapa m.m

Fast nu skall det målas vitt, det är så vi vill ha det.

Frågan gällde hur man gör det på bästa sätt....

Ok, kör grundolja, grundfärg, 2 lager täckfärg, VOILA! ;)

Om det skall målas på alla 4 sidor ska du ha oljefärg säger de i färgbutiken.

Klicka skrev:
Om det skall målas på alla 4 sidor ska du ha oljefärg säger de i färgbutiken.
Ligger nog nått i det ja. Och den fasadfärgen jag har är ingen oljefärg utan en alkydfärg. Kanske inte så lämpligt då.... ?

Fönsterfärg har jag hört folk prata om. Vad tror ni om det?

Men alkydfärg är väl oljefärg?

En målare rekommenderade för mig en gång att använda "Alcro Bestå Fönsterfärg" på överliggare som är mycket utsatta för regn och fukt. Sedan stryka på ett tunt lager igen varje eller varannat år.

Trät är från början grundoljat, grundfärg och sedan fönsterfärgen.

De stående plankorna rekommenderade han målning på samma sätt som övriga fasaden.

Om rekommendationen är bra eller dålig vet jag inte dock!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.