Funderar på att behandla min sex år gamla träaltan med såpa. Den oljades in när den var ny och är därefter obehandlad. Efter dagens skurning med såpa och klorin och noggran spolning har den nu blivit "mellangrå" och ser något torr ut.
Min fråga är: Kan jag såpa in altanen med bra resultat trots att den är några år gammal. Eller måste brädorna vara nya?

Någon? Tacksam för svar då jag behöver sätta igång.

Ursäkta. Men vad menar du med att såpa in?

Vi har en 2 år gammal som ska skuras med såpa och oljas in med olja+grå pigment.

Jag väljer bort olja eftersom jag inte vill ha en altan som blir mörkare för var gång man oljar den. I stället funderar jag på att behandla altanen med en del såpa och 3 eller 4 delar vatten. Blandningen läggs med mopp på brädorna och får sjunka in i träet. Det lär ge en ljust grå färgton med tiden.
Möjligen är mitt golv för gammalt för ett bra resultat?

Såpa du din altan, det är inte försent. Känns den sträv så använd lite fetare blandning. Du gör helt rätt i att skippa oljan.

P
Om man har en helt nylagd altan när är det dags att behandla den? med såpa alltså.

Peter_K skrev:
Om man har en helt nylagd altan när är det dags att behandla den? med såpa alltså.
Du kan lugnt vänta tills nästa år, första året är till för att njuta... Sedan börjar underhållet ;)

P
Låter skönt. Då kan jag ägna sommaren åt att njuta av en kall öl eller två istället :)

• Gilla
MB77
  • Laddar…
Efter utförd behandling med såpa för drygt två månader sedan av min sex år gamla altan har den nu antagit önskad grå färgton. Den ser något patinerad och silvrig ut vilket jag tycker är snyggt. Det går således bra att såpa en äldre altan.
För egen del oljar jag inte brädorna eftersom det medför en allt mörkare altan.

• Gilla
elenit79
  • Laddar…
Det här med att trädäck blir mörka o fula genom åren när man oljar dom tror jag mest beror på två saker.
Man tvättar inte däcket innan med tex högtryck o trallmunstycke
Man köper någon billig olja som nästa bara innehåller lacknafta o smetar på.

Själv tvättar jag på våren och använder en vattenbaserad trallolja och det ger en ljus o vattenavstötande yta.

Undrar vilken blandning Fixartanten hade såpa/vatten? Är det bara att ha på såpblandningen med exvis en skurborste och sedan låta det torka? Jag har högtryckstvättat med vatten nu. Är det bäst att slipa av stickor före eller efter såpbehandling? Såpan borde ju gå in bäst före slipning 😊

Jag har skurat ordentligt med såpa å vatten, ej så fet blandning. Sen har jag låtit det torka ordentligt. Efter d har jag blandat 50/50 såpa å vatten i en ogrässpruta å sprutat på ordentligt. En gång per år, blir kanon!

Ja, 50/50 kör jag med men högtrycken hade jag absolut skippat.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.