39 678 läst ·
12 svar
40k läst
12 svar
Såpa gammal altan?
Medlem
· Västra Götaland
· 372 inlägg
Funderar på att behandla min sex år gamla träaltan med såpa. Den oljades in när den var ny och är därefter obehandlad. Efter dagens skurning med såpa och klorin och noggran spolning har den nu blivit "mellangrå" och ser något torr ut.
Min fråga är: Kan jag såpa in altanen med bra resultat trots att den är några år gammal. Eller måste brädorna vara nya?
Min fråga är: Kan jag såpa in altanen med bra resultat trots att den är några år gammal. Eller måste brädorna vara nya?
Medlem
· Västra Götaland
· 372 inlägg
Någon? Tacksam för svar då jag behöver sätta igång.
Medlem
· Västra Götaland
· 372 inlägg
Jag väljer bort olja eftersom jag inte vill ha en altan som blir mörkare för var gång man oljar den. I stället funderar jag på att behandla altanen med en del såpa och 3 eller 4 delar vatten. Blandningen läggs med mopp på brädorna och får sjunka in i träet. Det lär ge en ljust grå färgton med tiden.
Möjligen är mitt golv för gammalt för ett bra resultat?
Möjligen är mitt golv för gammalt för ett bra resultat?
Medlem
· Västra Götaland
· 372 inlägg
Efter utförd behandling med såpa för drygt två månader sedan av min sex år gamla altan har den nu antagit önskad grå färgton. Den ser något patinerad och silvrig ut vilket jag tycker är snyggt. Det går således bra att såpa en äldre altan.
För egen del oljar jag inte brädorna eftersom det medför en allt mörkare altan.
För egen del oljar jag inte brädorna eftersom det medför en allt mörkare altan.
Det här med att trädäck blir mörka o fula genom åren när man oljar dom tror jag mest beror på två saker.
Man tvättar inte däcket innan med tex högtryck o trallmunstycke
Man köper någon billig olja som nästa bara innehåller lacknafta o smetar på.
Själv tvättar jag på våren och använder en vattenbaserad trallolja och det ger en ljus o vattenavstötande yta.
Man tvättar inte däcket innan med tex högtryck o trallmunstycke
Man köper någon billig olja som nästa bara innehåller lacknafta o smetar på.
Själv tvättar jag på våren och använder en vattenbaserad trallolja och det ger en ljus o vattenavstötande yta.
Undrar vilken blandning Fixartanten hade såpa/vatten? Är det bara att ha på såpblandningen med exvis en skurborste och sedan låta det torka? Jag har högtryckstvättat med vatten nu. Är det bäst att slipa av stickor före eller efter såpbehandling? Såpan borde ju gå in bäst före slipning 😊
Produkter som diskuteras: "skurborste"
Handskurborste
För att skura golv
99 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Västra Götaland
· 170 inlägg
Jag har skurat ordentligt med såpa å vatten, ej så fet blandning. Sen har jag låtit det torka ordentligt. Efter d har jag blandat 50/50 såpa å vatten i en ogrässpruta å sprutat på ordentligt. En gång per år, blir kanon!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
