Altan & Uteplats
DrSitch: [citat] Intressant. Att säljaren inte hade bättre koll än så. Anledningen till att Essve säger detta är att deras skruv är som tändstickor. Ta en Essve skruv (trallskruv som träskruv) och försök göra böj-testet ovan. De går av som tändstickor efter bara några grader. De säljer in rostfritt för att slippa reklamationer likt denna. Sedan ska man alltid ha rostfritt i tryckt virke
GoForIt: Hur har du tänkt använda uterummet? Bara på sommaren eller året runt? Jag tolkar bilden som att golvet är av betong. Finns det isolering i det? Kanske t.o.m golvvärme? Vad skulle du vilja ha för typ av golv? Berätta lite mer om dina planer/önskemål så kommer det mer inputs..
Petter Forsen: Fick lite funderingar gällande isokerjng av aktanbjälklaget under uterumet. Hade tänkt använda celplast och lägga i mellanrummen mellan skruvfeglarna, min fundering var om speciell hänsy måste tas till ev brandskydd av denna isolering? Tänker då att det skulle kunna komma något varmt/ brinnande i altangolvets springor. Finns det några regler gällande detta? Kanske är lite
slerker: Stort tack till er alla för input! G-83: Då blir det absolut så att jag sätter en andra regel under den befintliga på huset och fäster bärlinan i den istället, bra! KnockOnWood: Det är nog mycket riktigt en smaksak. Jag har ambitionen att det ska bli lite amerikanskt stuk på verandan, och då verkar det faktiskt vara vanligast med denna läggning. Jag har även en förhoppning om att
Bjober: [citat] Analys: Betongplatta=lagrar värme, värme sänker relativa fuktigheten i rummet. Tvåglas= Isolerar bra, släpper in solljus som värmer betongplattan. Ger torrt klimat. Dörrar och fönster in till uppvärmda rum måste vara täta. Läckage ut höjer fuktigheten i uterummet. Endast uteluft får ventilera uterummet.
Jonas L 84: Men alltså. Det nämns i första inlägget att fönster har varit öppna men aldrig om dessa är från huset till altanen eller från altanen och ut. Absolut första att göra är att stänga alla fönster mellan huset och altanen samt täcka för ventilationsspringor om sådana finns. Hjälper inte det så kör med öppen dörr från altanen och ut ett tag och se om det fungerar. Först
Jonatan79: Schablonmåla, finns mängder av schabloner att köpa på nätet. Enkelt å snyggt
Peter2400: Vi har 2 st 1.8kW ALF infravärmare i vårt uterum, stor skillnad mot 200 kronors. Den här tråden diskuterar samma frågeställning, https://mobil.byggahus.se/forum/el/120365-vilken-typ-av-infravarmare-ska-man-valja.html
slacker: Jag hade gärna valt bort stolparna som TS skriver - Det ger då ett ganska modernt intryck som kanske inte passar överallt och i mitt fall var det både designfrågan och kostnaden som ledde in mig på det billigare spåret MED stolpar. På TS nybygge kan jag tänka mig att det kan bli hur läckert som helst. Kikar på Räckesbutiken sida och den vill ha 12,76mm glas utan stolpar med med
useless: Några bilder och dimensioner på bjälklaget hade underlättat.
Petter Forsen: Vad är bäst att återfylla med? Singel eller leran? Singlet isolerar sämre men rör sig mindre vid frost.
fredand44: Enormt tack för svaret! Troligen för mörkt för foto även nu på morgonen innan man drar till jobbet men jag ska se om jag kan fixa ett foto så fort jag får möjlighet.
Marko Gustafsson: Har fixat Så här blev det Bra e dåligt Skall mura upp sidorna o fylla på med sand, där kommer jag köra en slinga o koppla till en vvb [bild]
martinradbo: [citat] Ville mest ha igång diskussionen vilket verkar ha lyckats.... :-)
GoForIt: Hur skulle det göras rent praktiskt? Kortlingar? Kondens skulle defintivt uppstå. Nej, tänk om och gör rätt. Bort med det gamla. Möjligen skulle det gå att byta själva skivorna.
ravve007: Tack, ska kika på det! Ingen annan som har någon erfarenhet av detta?
huggan: Sen med uppdatering men här kommer lite bilder. Bara småsaker kvar nu. [bild] [bild] [bild]
Lexington: Fick byta min trafo från Markslöjd i helgen, allt slocknade i fredags Skruvade upp en trallbräda i lördags och plockade upp den, hade spruckit och tog in vatten :confused: Hittade kvittot också, inköp 2014-08-31, alltså lite drygt två år gammal, men det kanske man får räkna med när det kostar 140 kr? Köpte iaf en ny och nu funkar allt som det ska igen :thumbup: Satte även en tom
Liemannen: Kanske behöver modifieras något, men visst skulle nåt av fästena gå att använda på ett kanalplasttak? [bild]
Fjojtmehmet: [citat] Den modellen körde jag på min altan, blev hur bra som helst Mycket enklare än att kapa panel och sätta i syllen.
klaskarlsson: Svårt att se på bilderna, men är inte lutningen fel ? Rännorna bör ju peka nedåt och inte på tvären, annars funkar det inte med den typen av tak... Sen sätter man ju taket med överlapp så att två rännor går i varandra man kan inte skruva det "mellan" reglarna - i så fall får man kladda med silikon etc - men det brukar sällan bl bra över tid... Är lutningen rätt (som sagt
hantverkare1: Fick du nån ordning på altanen eller har den rasat ihop?
verktygsgurun: Du tänker rätt. Brukar oxå göra så när jag bygger uterum. Samt om man har en stor öppning med stolpe på mitten så tar man en RV och en SPV då möts partierna snyggare på mitten mot stolpen.