Altan & Uteplats
Rabbithole: Du kan sätta bjälkskor på bärlinan och fästa reglarna i dom, då blir reglarna i samma nivå som bärlinan. Sen där du har mer plats staplar du dom på varandra.
klaskarlsson: [citat] Man brukar säga att man kan halvera frostfritt djup om man har markisolering över -så är det säg 160 cm (vilket gäller iaf i södra dalarna för morän) så kan man lägga det på 80 cm djup i så fall Men typ 20 cm låter väl grunt - sen i praktiken har det ju mkt med hur packad marken är, typ osv så det kanske skulle funka iallfall. Och i ditt fall om det bara är ett skärmtak
AG A: Jag är själv snickare, och hade absolut åkt tillbaka med det. Kvistar av den typen förkommer alltid. Men inte i den utsträckning som bilderna visar. Nu verkar det som om det löst sig för dig ändå.
J-E-L: Herregud. Hur svårt är det att kolla upp saker innan man klagar på ett forum. Jag tittade i manualen till min deli 410-13. Sen beställde jag delar på nätet. Hur lätt som helst, tog en vecka. http://garthsupport.com/support/eu.html Välj antal brännare och skriv deli. Köpte nya plåtar. Dom hade utgått men ersatts av en ny modell. Bättre än dom gamla faktiskt. Supporten sköts från
Kjellstrand: Hej Ville bara nämna att trallen är på och det är hur stabil som helst. Trallen trycker ner regeln.
AndersS: Processmetoden som jag uppfattat det är att man trycker medlen för att sedan efterfixeras. Men har inte sett det på plats.
Originalet: Har en stor flytande altan som står på stenplattor och har en tanke att bygga ett altantak på 4,2 x 3m Så första tanken är ju att fästa stolparna till taket i balkarna till golvet. Taket kommer inte sitta fast i något hus utan bara byggas mot grannens hus så skulle det röra sig något med tjälen så finns det inget som tar emot. Låter detta som en fungerande ide tro?
Adde12345: Ja precis...såg det också när jag googlade...skall faktiskt se till att ha mer glapp så får det vara...tack för svar!
Berkay Yasitli: Jo det stämmer. Dock är det som en grop runt trädäcket och ovanför det mark återigen. Tror ni det blir fint om jag fyller igen "gropen" med buskar och får insynsskydd på det sättet? Jag vill få det att bli så fint som möjligt och inte bara föra att ha "staket".
KnockOnWood: [citat] Aj, vilka associationer :p Taggtråd är numera i stort sett helt förbjudet. Används knappast längre, inte ens på daghem :) Men ett elstängselaggregat ansluts via normal stickpropp/vägguttag, och kräver ingen elektriker.
KnockOnWood: Ja, det hade ju varit trevligt att se hur det blev :(
roli: Berg är det bästa du kan grundlägga på, rör sig inte det minsta och det är lätt att borra ner förankringspunkter för altan som inte "flyttar" på sig.
Vissii: [citat] Hej Var ett tag sedan jag skrev det här. :) Jag provade först med en kupéfläkt till bil men den drog tyvärr inte runt värmen så bra. Lånade sedan hem ett konvektorelement på 2000w med fläkt i som funkar rätt bra. Nu har vi inte suttit där ute sen det började bli lite kallare men får kanske bli att prova ikväll. :) Kan tänka mig att det elementet kanske inte är så bra
kramfors: [citat] Tack för ditt svar. ;)
huggan: Om du ska ha 3 grader så ska det luta 5 cm per meter vilket blir 15 cm på dina 3 meter. Tycker du kan ta en 220*45 sen slå på en kil ovanpå denna istället så tummar du inget på hållfastheten.
mexitegel: Oj, bilden kom visst inte med. Kommer här. [bild]
Testarn: Aha! En bild säger mer än tusen ord som de säger.... Nu förstår jag bättre hur oron för en uppstickande vass spets uppstod. Tack KoW för klargöradet!
TommyQ: [citat] Det går fint att göra så om du avslutar med att lägga in plattor undertill som trappan vilar på. I synnerhet om du bygger en täckt trappa där sättstegen är bärande. Då kan du lägga plattor en bit in, kapa till regelbitar och skruva på insidan av sättstegen som stöd mot plattorna.
Miljardprogram: Var dock noga med att få dokumentation på att fästena, glasen och stolpen är godkända och testade tillsammans. Finns många aktörer som säljer räcken som inte uppfyller kraven. Tveksam till att klämmfästena på bilden håller glaset om en större person ramlar in i det.
klaskarlsson: Du kan nog täcka med en plastlist iofs, se till så inga rännor (om det är ett korrugerat plasttak) börjar utanför denna list dock (den kan behövs blir rätt tjock) Håller med föregående, silikon kommer inte hålla... /K
Niklas Olsson: Jag svetsade i 40x40x2mm profil med genomgående armeringsjärn samt plattor i botten att fästa i trallen. Målat med Hammarlack. Snudd på underhållsfritt, luftigt och relativt billigt. Dålig bild men man ser hur det ser ut... [bild]
sepani: Tack, låter som Waldstenia kunde vara något
thomasx: Jag tror att det är i runda slängar 1,4m Här är bilden på trappan :) [bild]
BElofsson: Klart du kan:-) Men skruva hellre än spika så att det inte rekar. Visste inte att man kunde komma så precis, själv saknar jag tomtmarkeringar och har gissat...
thomas33: Snedstäva. Den sneda brädan mellan de vågräta brädorna. Den gör att grinden behåller sin form. På bilden jag visade det, skall gångjärnen sitta på den vänstra sidan, för att få maximal hållbarhet.
Finndjävel: 45x220 är tillräckligt och sviktar inte med en spännvidd på 2,6 meter.
Peter2400: Vi har 32mm kanalplast och vi satte silikontätningslist i överkant, på kortling och i nederkant. Tanken var mest att få det helt vindtätt, men även att få det tyst genom att skivorna inte har någon kontaktyta mot trä. Det har fungerat väldigt bra för oss.
nikasp: Då har man lärt sig något nytt, får se hur det går. Enkelt att byta men jag har räknat med åtminstone finare sprickor med tiden, det blir alltså bara en arbetsbänk till garaget med budgetambitioner men det drar snabbt iväg ändå. 200 för ben, 600 för furubänkskiva, 300 för 100 mm hjul med broms, 300 kr för fällbara konsoler för klaff, sen lite 45x70 och en hylla under. Tipset i
osiris: Så blev det faktiskt av, idag lades hela altanen om. Det var inte så munter stämning men det blev gjort. Och Stenbolag fick ge oss 10 nya plattor pga bristande instruktioner (de har dessutom just den här stenen lagd utan fogar i sin utställning X-) )
Finndjävel: Hade blivit starkare att fästa vinkeljärnen direkt i vangstyckena, lockläkten tar man bort där de ska sitta. Tror nog att det där håller även om beslagen inte är menade att användas som krokar.