Hej,

Jag är i tagen på att beställa ett SPA-bad med dimensionen 226 x 226 cm samt totalvikt (med vatten) på 2320kg. Jag får det till 454kg/m2 som altanen måste klara av.

Altanen är byggd enligt dessa specifikationer:
Plintavstånd: 2,2m (1,6m mellan bärlinorna)
Bärlina: 45x170
Reglar: 45x120 (cc40)

När jag byggde altanen hade jag lite extra virke som jag använde som förstärkning mellan plintarna för att kunna få in några fler bärlinor. Förstärkningen är 45x170 (vilar på plintarna) och de extra bärlinorna är 45x120.
Om man tittar på bilden så förstår man kanske lite bättre hur jag menar. Det är alltså en fyrkant av 45x170 och sedan två extra rader med, cirka, cc53 som sitter med balkskor mot de tvärliggande 45x170.

Altanens stomme av träreglar med balkskor, plintar och komposittrall ses ovanifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ovanpå allt så ligger komposittrall 25x140.

Eftersom badet är större än min fyrkant så är planen att ställa badet så alla fyra plintar hamnar under SPA-badet. Borde det inte räcka när man har en plint i varje hörn tillsammans med den förstärkning som gjorts?
Jag har tittat lite på denna sidan och försökt räkna men får inte riktigt till det då jag inte vet vad min förstärkning kan klassas som?

Någon vänlig själ som kan hjälpa mig lite på traven?

• Gilla
Lars48
  • Laddar…
Min spontana reaktion är att det kommer hålla så länge du får punktbelastningen någorlunda nära plintarna. I annat fall kan du väl bara trava under lite gamla (eller nya) betongplattor på några ställen?

• Gilla
Niklasgustaf och 1 till
  • Laddar…
K
Det ser väldigt stabilt ut, får du dessutom spabadet att vila delvis på plintarna kan jag inte se några som helst problem med bärigheten.

Men som Thiger skriver, är du ändå orolig eller märker att det sviktar någonstans så kan du väl skjuta in några betongplattor under knutpunkterna innan du fyller på vatten. Du har ju lite stenar på bilden du kan trava upp

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.