Altan & Uteplats
mag00: Nu vet jag ju inte hur det ser ut i övrigt, men jag hade nog föredragit det ändå. Svårt att se hur du ska få någon mer bärighet genom att lägga regelbitar ovanpå bärlinan. Men jag är ju bara en glad amatör... :) Ev skulle du ju kanske kunna lägga den extra bärlinan på "utsidan" och komplettera med ytterligare 45x95 på utsida stolparna för den att vila på. Då slipper du flytta
lagre: Jag har precis byggt ett uterum som liknar ditt i storlek och utförande. Jag valde att sätta plast på den delen av takfoten som ligger närmst uterumstakets avslut mot fasaden för att förhindra att varm luft stiger upp i kattvinden. Husets tak ventileras fortfarande genom att den yttre delen av takfoten är öppen (endast täckt med insektsnät). När det gäller element så har jag satt in
AXS: Det är oftast enklare och enligt mig snyggare med första steget ett steg ner. Det gäller om det är en rak trappa, ska den gå åt flera sidor blir det såklart annorlunda.
Joco_: Det hela slutade med att jag lade hela däcket flytande på betongplattor i två rader, 7 i varje rad, och 145 reglar till såväl bärlinor som golvreglar. [bild] [bild]
AndHay: Borde det inte vara en mindre risk att tjälen får tag i och lyfter en slät och fin gjutning i ett rör än en väldigt "bucklig" gjutning direkt i ett hål?
Satsuki: Jag håller på att sätta plattor runt alla rabatter, och återanvände då ett "sättgrus" från en annan plattsättning. Tyvärr tog detta slut och jag behöver köpa mer. MEN jag vet inte vad rätt benämning är, och hoppas att någon kan hjälpa mig... [bild] Det är lite rödaktigt (speciellt när det är vått) och ser ut att bestå av ganska små fraktioner, men till skillnad från
Fjojtmehmet: [citat] Det är ju såklart en smaksak. Jag har en liten "svans" runt knuten på min som bara är 140x200cm med dubbelradig mot hus pch ytterkant, jag tycker det blev snyggt.
Marilis: Tack för era svar. Jag återkommer med bilder och ritning. Ja jag vill ha staketet i trä:) stolpskon att fästa på sidan kan absolut vara ett alternativ:)
LinaOlsson: Kommer troligtvis göra ett likadant räcke och likadant i hörnet. Jag har byggt altan på lecablock och har alltså inga gjutna stolpar. Hur gjorde du?
Drömma: Ingen som har kunskaper som kan dela med sig?
smurfen72: Jag skulle inte snåla på skruven man ångrar sig när dom börjar rosta.
Anna1984: [citat] Du får lämna tillbaka virket på Bauhaus om det är inom 60 dagar.
tasman: Jag ska bygga ett plank på cirka 2 meter (höjd) och cirka 7-8 meter i bredd. Planket ska dels utgöra simpelt insynsskydd, men nästa år kommer jag med största sannolikhet att ansluta en trall på cirka en halvmeters höjd direkt i planket. Tanken är helt enkelt vertikala stolpar och horisontell panel. Jag har försökt läsa på lite men inser att det finns massor av sätt att göra detta
Ganescha: Hej, Har tänkt att olja in min altan som är byggd i cumaru. Har hittat en bra säljare som säljer Cuprinol 5L för 500:- inkl frak (Ebay) men det finns ej i cumaru. Då min altan är grådassig som tusan så är pigmenterad olja att föredra antar jag? Hur stor är skillnaden mellan cumaru och cedar? Cedar är det enda jag hittat som är hyffsat likt cumaru.
Jonas_80: Ja det är ingen dum ide alls. Såg att Ntr A var ok i mark och sötvatten, så klarar mig väl utan grus. Så kan jag ta överliggare i "vanligt tryckimpregnerat". Tackar! :-)
Gete: Haha dålig på att beskriva! :p Kommer ju göra en stadig grund med plintar på 2m mellanrum med 45x195 bärlinor. 2x45 stolpar på kanten av inglasningen som kommer att fästas i en plint. Men därimot ingen mittenstolpe som ska på bärlinans tak. För då kommer ju inglasningsskenan komma i vägen för stolpen. Är mer rädd att det inte ska hålla trycket på vintern. Tänkte att då kan jag
GadgetMaster: Tack, tror det blir snyggast så dessutom.
MaM: [citat] Vi har nyttjat grönsåpa... Såpas in rikligt varje vår med hjälp av sopkvast och vatten, ger en vacker grå nyans... Kostar en bråkdel av priset för Sioo.....
simm: 45x145 inköpt i mängder, nu kvarstår bara att få dessa på plats på de utplacerade stenarna också, vilket blir ett lagom terapijobb i gassande sol på en baksida där vinden knappt kommer åt :)
Gusten82: Hej, Skall förlänga en befintlig altan längs ena husväggen. Den "nya" delen kommer sträcka sig over ingång till garage och tanken är att den kommer fungera som altan/carport Den "gamla" delen känns väldigt stabilt byggd: Avståndet mellan bärlinorna samt mellan plintarna under den befintliga altanen är ca 185cm (Bärlinor 45x195, Reglar 45x145 (cc 60, nerfällda med balkskor)). Trall:
holmberg87: Har tittat närmare på grunden och jag tror det är betonghålsten den är byggd av.
Mattias_Eson: För att få bra bördighet i golvet och inget svikt är nog jordgolv det bästa. I synnerhet för bördigheten ;)
F_man: Jag hade bara dragit dit billig frigolit med någon enkel ribba/spillbit som håller dom på plats. Det håller ju åratal under bryggor så under en altan kommer det nog hålla längre än brädorna. (Jag är ingen fackman dock) Risken är väl att smågnagare älskar frigolit, dom trivs även under altanen.
AliasJones: Den här modellen kanske kan fungera? http://www.swedol.se/bergdubb-med-kil-18x175-510.html Begriper inte riktigt måtten dock, 175mm borrdjup och en totallängd 510 mm?