N
Just det, glömde att jag körde med papp mellan ändträt och plattan...

• Gilla
linneac
  • Laddar…
Det går inte sätta ett bord o stolar så minimi 3 helst 3,5 beroende på hur kanten ser ut

Skrämde vi bort TS?

Slutsatsen i dessa diskussioner brukar alltid bli att den som vill bygga en liten altan för två stolar och ett litet bord måste bygga den minst 200m2 stor, inget annat fungerar. Den som har störst altan då den dör vinner.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Nej, den som har flest proffsverktyg Festool eller blå Bosch när den dör vinner men det var inte det TS frågade :).

Men en två meter bred altan blir som påpekat svår att möblera. Du kan med nöd och näppe få plats med ett bord och fyra stolar på längden men då blockerar du hela uteplatsen. Man kan heller inte sätta en solstol eftersom den blockerar att kunna gå på altanen samtidigt. 2 meter är helt enkelt för smalt för att det ska bli praktiskt :). Att TS altan skulle följa husets längd var kanske en estetisk aspekt snarare än en praktisk. Isåfall kan ju ett alternativ vara att låta en 2 meter bred altan löpa längs huset men att bygga den bredare på något ställe för att möjliggöra rimligt stor plats för en utegrupp eller vad man nu vill använda sin altan till.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Hej, jo tack för tipsen. Det börjar dra ihop sig till slutplanering och start om två veckor.

Det är lätt att altanprojektet "växer" av bara farten. Saken är också den att vi förmodligen kommer vilja ha en förmiddagsplats på andra sidan huset (denna långsidan vetter mot SV)-

Tanken med trall ut ifrån huset skulle vara dels enkelhet och att vi kan köra med en standardlängd, säg 2,4m om vi tar till överhäng från plintarnas bärlina. Då får vi inga skarvar alls (inga stickor). Men det kanske är att förenkla för mycket. Längden är 10,5 m skulle man ändå köra med längder längsmed huset skulle man kunna ha 5,4m längder, men då blir det kanske mycket skarvar runt mitten.

Bjälklaget skulle vara smidigt att göra som kryssbjälklag enligt tidigare i tråden. ute vid plintraden finns det gott om höjd, men hur ska man göra vid huset? Eftersom huset står på plintar och har 45x195 bjälklag så är det ca 2dm fasad under altandörren att fästa bjälke/bärlina. Det finns alltså inte plats för bjälke ovanpå bärlina. Däremot ligger ju husets bjälklag längs hela vägen, så det är mycket stabilt att skruva i.

Hur gör man bäst mot huset? Fäster en enda 45x145 eller 195 som sedan bärlinor eller golvreglar får hänga på med balskor, och sedan kryssbjälklag ute vid plintarna?
Fäster man med fransk träskruv med jämna mellanrum? KA tyckte att man borde lägga någon distans mellan regeln och väggen för att skapa luftspalt.

Mvh
/O

Fattar inte varför man inte kan epoxilimma skarvar och använda dold förskruvning och SIO2 metod för att skydda trallen.... Viktigt är att skarva på regel lägg trall minimi avstånd så torkar den isär

Mot väggen se till att lyssna med smart kunnig plåtslagare för att fuktskydda väggen och trallen närmast vägg... Bärlinan mot vägg skruvas med fransk träskruv och brickor med speciell tjärpapp bara vid varje väggregel

byggarätt skrev:
Fattar inte varför man inte kan epoxilimma skarvar
För att trä sväller och krymper även på längden när det omväxlande torkar och blir fuktigt.

Sådär då har jag börjat så smått.

En fråga om bärlina, blir det svajjigt om jag sätter plintarna något närmare huset än tänkta 2m?

Tanken är att golvreglarna överhänger bärlinan med 40cm, så att altanen blir 2,4m bred. Dock är bärlagret precis 2m ut från husen (enligt min lite för tajta spec till grävaren), så om jag drar in plintarna något behöver jag inte grundlägga nåt själv utan endast fylla upp runt plintarna, men i gengäld blir överhänget mer än 40 cm.

//O

Då är själva altanen kvar och det ska bara till lite avslut mm i kanterna, har inte bestämt riktigt ännu.

Jag tänkte göra en kökstrapp rakt ut från altanen mitt emot köksdörren. Har mycket 120x28 trall över för det och tänkte mig öppen trapp med bara plansteg. Har någon en beprövad vang gärna på 145x45 regel , altantopoen är 50 cm över gräsmattan.

• Nybyggd träaltan vid hus med möbler och ofärdig kökstrappa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.