Snoevaranen
Snoevaranen: Jag är i färd med att isolera uterummet samt glasa in detta, dock har jag ett huvudbry och det är att fasaden är byggd med lockläkt. Verandan är tillbyggd senare och det betyder att väggen som vetter in mot huset på verandan också har läkt. Detta i sin tur betyder ju att det kommer sippra in en betydande mängd kalluft där på vintern antar jag? Hur hade ni gjort? Funderar på att ta
0 svar · 1,7k läst
M
meea: Det bästa är nog att tvätta med målartvätt.
1 svar · 1,3k läst
pacman42
pacman42: Den oxiderar med stor sannolikhet bort över vintern. Tvätta altanen med såpa nu för att få bort så mycket som möjligt.
1 svar · 11,4k läst
N
noupe: [citat] Låter bra, då har vi samma erfarenhet. Byggmax trallskruvar är ganska mjuka och böjer sig ibland (särskilt de längre som du säger). Julas är betydligt bättre. Båda i klass A2.
10 svar · 5,8k läst
C
Carlfile: om du har möljighet att ha vanligt trä i stolparna så kommer de fungera ännu bättre då den hyvlade ytan på tryckat inte är bäst att måla på, ska helst va sågat.. Om du redan köpt tryckta stolpar så målar du dom i slutet av nästa sommar, rengör dom noggrant innan och köp fina alkyd grund och täckfärger. Färghandeln har säkert nån lämplig för snickerier utomhus. Lägg även
5 svar · 6,6k läst
K
Kaitsu: [citat] Okej okej, jag läste det här om impregnerat trä. " Det kan ytbehandlas på samma sätt som oimpregnerat. Eventuella saltutfällningar på färskt saltimpregnerat trä tvättas eller borstas bort före målning om man inte kan vänta några månader med målningsbehandlingen. Då har i regel saltutfällningar försvunnit från ytan. Se bara till att inte måla på trä med en fukthalt
8 svar · 5,7k läst
DaErkiman
DaErkiman: Om du är sugen på lösni gen med betongstolpar så ser det ut såhär när man får dit ribborna. [bild]
25 svar · 13,4k läst
·
A
andersmossing: [citat] Yes, det är tanken. Dörrarna lyfter man lätt av och sen är det bara att lätta på listen. Just nu funderar jag mest på vilken 'gegga' jag ska täta/bygga upp stödet med. Det är fukt under klinkers en bra bit in, men det går inte att komma åt utan att riva ganska mycket (därav 'fusk' i rubriken). Det ventileras en del underifrån, men bara lite.
5 svar · 4,5k läst
·
J
justusandersson: Det beror på hur poolens last landar på underlaget, hur många ben eller stöd den har. En 45x145 regel som ligger ner har ungefär samma bärförmåga som en 45x70 regel på högkant. Du måste tänka praktiskt också. Hur bär jag mig åt för att fixa detta? Reglar direkt på marken tror jag inte på annat än undantagsvis.
1 svar · 1,5k läst
A
AKällberg: Hej Om du tänker på huset på bilden så är det från programmet på byggbeskrivningar. Mvh Andreas
5 svar · 5,1k läst
·
S
stugfar: [citat] Men placeringen av lilla wc som stoppblock mellan kök och v-rum är mystisk...varför? :thinking:
10 svar · 2,6k läst
T
Tosse: Om du ska sätta skruv och mutter måste du förborra med samma diameter som skruven, men du menade kanske i fallet träskruv? I så fall behöver du inte det om det är en vanlig 6 mm-skruv och det inte är så nära änden på brädan. Om det är nära änden kan du förborra med 3 mm borr och någon cm kortare än vad skruven är lång.
8 svar · 3,0k läst
X
xLnT: Då är jag beredd att hålla med mexitegel ;)
6 svar · 2,3k läst
·
S
stugfar: kolla på hemsidorna byggbeskrivningar.se, traguiden.se och traradhuset.se t.ex. https://www.traradhuset.se/tradgard.html#c/attefallshus/tradackaltan där finns info om nedsänkt bjälklag, där skruvreglarna är nedsänkta mellan bärlinorna. Det verkar bli lite mera arbete med en sådan lösning tycker jag, jämfört med att lägga skruvreglarna ovanpå bärlinorna. De kraftiga bärlinorna
1 svar · 1,1k läst
M
Murdoc12: Hej Byggplast på marken under altangolvet? Ställer denna frågan eftersom den informationen jag hittar här är tvetydig. Vi har byggt ett sommar uterum på befintlig altan och vi kommer att vilja isolera golvet något. Det gamla trallen står ca 20 cm från marken bestående av numera torr jord. Det är så gammalt att det inte går o skruva upp så vi avser lägga ca 50mm cellplast ovanpå
0 svar · 1,4k läst
E
EliasLindgren: Vi har byggt med lösvirke och skjutpartier (vår/höst =dubbelglas) från skånska. Sen har vi lagt ett kanalplasttak 16mm (av bra kvalitet, minns ej märket men via glasmästare på orten). Jag upplever partierna från skånska som bra. Lite knöliga att sätta ihop karmarna med många delar men i övrigt inga problem. För priset tycker jag att vi fått mycket glas för pengarna . Skulle kosta
13 svar · 5,3k läst
Papphammar666
Papphammar666: [citat] Då är vi 2
13 svar · 81,4k läst
·
P
Plutus: Har inget med din fråga att göra, men jag la trall direkt på ölandsten (bara markduk) och jag blev väldigt nöjd med det, inget ogräs och man kan gå barfota.
1 svar · 3,7k läst
·
P
patfred: Ingen aning angående kallras, inget jag märkt av. Ser fler fördelar med luft. Har du ett helt tätt räcke får du tex ett räcke som är känsligare för hårda vindar. Sen är det ju skönt att kunna sopa all skit som samlas på altanen under räcket. Slutligen, beroende på hur högt räcket skall vara så måste du ha luft mellan planken annars behöver du söka bygglov (beror på höjd
4 svar · 2,2k läst
D
Don_Tom: Tack! Påminn mig nästa gång jag skall modifiera en gammal altan att göra alla justeringar i formstabilt stål.....
2 svar · 1,9k läst
·
platon1980
platon1980: Hur hårt har du dragit åt? Ska inte läcka alls. Om grejerna är nya, gå tillbaka till BH med dem.
3 svar · 6,2k läst
·
J
justusandersson: Man brukar för det mesta få det man betalar för. Trallvirke är normalt kvalitetssorterat. För ett bra resultat ska man aldrig köpa sämre än G4-2, som motsvarar gamla 4:e sortering. Kvistarna som syns på bild 2 och 3 är oacceptabla och visar att du fått en sämre sortering.
2 svar · 6,8k läst
·
R
Ryden: [citat] Google maps skulle jag tro det var.
23 svar · 6,6k läst
·
Dan_Johansson
Dan_Johansson: [citat] Har du nån länk till en sån byggsats? Det man kan säga generellt är väl att eventuell frakt brukar göra det mindre prisvärt att köpa byggsatser ...
3 svar · 1,5k läst
H
Henkedonken: Inga svar o så men jag gick på lite magkänsla och insåg att det bara är o köra på och inte övertänka saker och ting. Det löser sig under byggts gång. Blev 145 trall och 1 fris. Såhär blev det tillslut. Nöjd Räcket ska målas vitt om 1 eller 2 år
1 svar · 2,6k läst
·
rampante
rampante: Ställ dit ett par högklackade nere i uteduschen, som kan klivas i på plats istället vetja
24 svar · 3,5k läst
·
Darling McFluff
Darling McFluff: [citat] Eller kanske bygga på likvärdigt sätt med lösvirke och därmed få mindre skarvar.
11 svar · 1,9k läst
·
raveper
raveper: Skruvarna är konstruerade för olika ändamål. "altanskruven" har en bit utan gängor som drar det man skruvar i, fast mot regeln. Är Skruven helgängad som gipsskruven kommer det fungera på en gipsskiva men om man skruvar fast en bräda kommer den inte dras fast på samma sätt som altanskruven. Oftast pressas bräda och regel isär lite när gängorna går i genom bägge materialen. Vilket
7 svar · 2,1k läst
T
tobbbias: Jag röstar också på 3an. För så gjorde jag. Fast jag tyckte det var lite klent med 90x45 så körde 120x45 :)
11 svar · 4,1k läst
S
Snorkeljohn: [citat] Jag undersökte detta lite för många år sedan men tyckte då att det var för mycket jobb och pengar. Skorstenspipan behöver slammas om och takstolar behöver växlas av om jag minns rätt. Fast det finns all anledning att ta ett omtag på detta och se vad som måste göras. [citat] Ja det är nog en bra början i vilket fall som helst och dessutom till ett förhållandevis lågt
11 svar · 15,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.