32 340 läst ·
19 svar
32k läst
19 svar
Trallskruv: Kvalitet eller billigt?
Fick komplettera med en ask rostfria skruvar ifrån Biltema och jämförde dom lite med varandra.
Ca 1200 skruvar av de jag köpte från Netonnet: 1 dålig (trasiga gängor, gjutfel)
Ca 200 Biltemaskruvar: 6 dåliga. Böjde sig lätt, gängfel.
Ca 1200 skruvar av de jag köpte från Netonnet: 1 dålig (trasiga gängor, gjutfel)
Ca 200 Biltemaskruvar: 6 dåliga. Böjde sig lätt, gängfel.
Chansar att du hänger här ff, hur håller skruvarna så här något år efter?C Christoffer Olsson skrev:Körde på Heco A2, 59,90 på Juila, dock har Netonnet större paket till ännu bättre pris på dessa skruvar har jag sett i efterhand.
Är nu klar med altanen, har dragit 20 paket (4000 skruvar), använt mig av samma bits hela tiden(!) från bosch.
Inte EN enda skruv har slirat, gått sönder eller visat någon vinglighet. Alla har gått ner hur fint som helst! Fattar inte att inte en enda skruv på 4000 skruvar hade dåliga spår eller var dålig på annat sätt. Får väl se hur de håller nu framöver, ca 120 kvm altan.
Är själv på gång med 40m2 altan och 34x145.
Lite frågor i ämnet....:
1)Har någon vågat använda galvad spik med spikpistol?
2)Kanske även med dold montering?
3) vet någon vad "svenskt trä" (eller liknande organisation) tycker om dold montering- med så lite material under skruven/spiken?
4)Själv tycker jag att dessa "skruvfixturer" med dess egna "specialskruv" är lite väl mycket ocker för en privatperson (kanske inte för timdebiterat proffs).
Kommer själv försöka använda en BORRMALL och förborra dold montering av skruv.
Lite frågor i ämnet....:
3) vet någon vad "svenskt trä" (eller liknande organisation) tycker om dold montering- med så lite material under skruven/spiken?
4)Själv tycker jag att dessa "skruvfixturer" med dess egna "specialskruv" är lite väl mycket ocker för en privatperson (kanske inte för timdebiterat proffs).
Produkter som diskuteras: "dold skruv"
Trallverktyg Deck Tool 2.0 FAST
För dolt skruvmontage av trall
545 kr inkl moms
606 kr
Läs mer
Spika gjorde man förr och jag skulle aldrig spika trall igen.M molndal skrev:Är själv på gång med 40m2 altan och 34x145.
Lite frågor i ämnet....:
Trät rör på sig och spikarna kommer upp och blir vidriga för bara fötter.
34x145 skulle jag aldrig använda annat än rostfri skruv av bra kvalitet, minst A2. Nära havet aldrig annat än A4
Dessutom med rätt längd då 34mm kräver 75mm skruv.
Dold montering så får du kolla lämplig skruv.
Dold montering så är väl fixturen en bråkdel av priset för hela bygget.
Svenskt trä instruktioner skulle avråda för då de inte är kloka med sina vansinniga regler.
Köp skruv av bra kvalitet.
Klicka här för att svara