H
HittePå: Ja, det är det jag funderar över, om man bara komplicerar saker. Man vill ju göra så rätt som möjligt men ändå hålla kostnaden nere..
4 svar · 2,3k läst
J
Jotsat: [citat] Noteras (till TS) ska att PU (liksom fogskum) behöver fukt för att fungera bra. Är trät inte fuktigt brukar jag spotta på ena regeln och lim på andra. Finns nog mer raffinerade metoder (läs: vatten), men munnen är alltid med mig så att säga.
11 svar · 8,0k läst
·
Nyfniken
Nyfniken: Ta med en rasp och fila till sågsnitten så de blir lite rundade så man inte slår i tårna bara.
6 svar · 6,0k läst
·
S
Solskiftet: Gungställningen monterad och testad. Det blev bra, sprickorna verkar inte påverka.
2 svar · 3,2k läst
A
AndreasAce: [citat] Aha okej Tack
3 svar · 2,0k läst
·
S
stugfar: hej, behöver skaffa nytt parasoll till altanen. Linan gick av och bromsen är hursomhelst sönder och fastrostad på nuvarande - har försökt reparera men utan framgång. [bild] Jag skulle vilja ha något snarlikt men är lite rudis på området. Behöver ett rejält som klarar hårda vindar i Sthlm skärgård. Någon som är nöjd med sitt och vill tipsa?
0 svar · 1,8k läst
·
L
Leif i Skåne: Dom som skrivit den rekommendationen har aldrig lagt trall. En gång i tiden när trallen var torkad till rätt fukthalt hyvlade man den till exakta mått t.ex. 120 mm alla brädor! Problemet är att det är bara två gånger på året trallen har detta mått. På våren när snön smälter är den helt blöt och är allt mellan 121-125 mm beroende på hur många årsringar den har, (läs
24 svar · 6,1k läst
B
bjuran76: Hej, jag har funderingar kring att lasera min altan på 108kvm men undrar lite om hur det klarar sig med tiden. Hur blir det med stolar som dras ut och in t.ex nöts det bort fort? Jag har spabad i altanen, klarar laserad yta kloret som blir runt omkring? Ni förstår osv. Ni som har erfarenheter av tex DemiDekk terraslasyr kom hemskt gärna med input. Tack!
0 svar · 1,3k läst
R
Remco: Helt rätt Claes. I min iver att läsa in mig på olika betongsorter, har jag blandat ihop olika produkter.
2 svar · 2,9k läst
J
JeeyBee: [citat] Ok tack, jag vill dock fästa den i huset för nu är plintarna nedgrävda :)
25 svar · 14,4k läst
·
Åsa Lund
Åsa Lund: Vi monterade ner markisen Lade på gräsmattan Vevade ut hela Drog ut duken (4 personer, en i varje hörna) Vände 180° och drog i duken i spåren igen Så fick vi den oanvända duken som varit längst in på rullen att hamna ytterst Upp med markisen på väggen igen Tog en timme totalt
1 svar · 5,4k läst
prototypen
prototypen: En lagom kloss tryckt virke. Väg upp med en planka och ställ dit klossen. Protte
1 svar · 2,2k läst
·
T
tompajo: Försök att få skruvarna mer genom trallen in i någon bärlina så håller det. Eftersom det inte ligger något tungt tak på så kan du ha valfritt mått på takstolar a men 60 eller 120 cc är standard. Det är snarare än utseendefråga.
2 svar · 13,6k läst
A
Adcadc: Tack för svar, det kanske vore något! Hade helst haft det på muren men de kanske blir mkt jobb och somsagt det kanske är risk att den kan ge vika? Mvh
2 svar · 3,8k läst
·
P
Pappa1986: [citat] Använder du dig utav tryckt virke så ska du inte olja in ändar på varken stolpar eller trall.
1 svar · 4,5k läst
M
Mikaela123: Tack
3 svar · 2,0k läst
·
M
K
kanonkula: [citat] Då är det inte paddat rejält innan! Efter några år sätter sig stenen och ligger troligtvis minst 5mm lägre hur du än gör. Inte pga paddningen men att fogen försvinner och vatten samlas mellan plattorna. Oundvikligt om man inte lägger cement i fogen. Det är sämre och ha stenen 5mm högre i några år än att ha dem jämns med. Underhålls gången och fogen fylls på brukar
6 svar · 1,5k läst
J
Jotsat: 90 tycker jag är bra. 70 kommer att kännas som att du välter över. Överväg kraftigt om ni inte förstör mer än vad ni vinner med räcke om ni bara vill ha det för rumskänsla. Går ju att uppnå på andra sätt (pergola, långa och låga bäddar med blommor i ytterkant, belysning, krukor etc)
6 svar · 4,7k läst
D
Don_Tom: Vi tröttnade på vårt ideligen flagnande krysstaket och rev bort det. Nu skall det istället bli en trappa runt hela altanen som fasar ut mot den omkringliggande gräsmattan. Eftersom nivåskillnaden mellan altan och gräsmatta inte är så stor blir det en ganska "lång" trappa, som delvis skall fungera som sittplats också. Pga markanpassning blir det två steg på en del och endast ett litet
0 svar · 2,5k läst
·
J
jal2018: Tack för era snabba och bra svar! Ersätter med ankarskruv (med rätt rostskydd ;))
5 svar · 2,7k läst
E
EyEr0n: Jordskruven ersätter i de flesta fall betongplinten rätt av så du ska ha lika många skruvar som du skulle haft vanliga plintar. Beroende på vikten som skall bäras upp så tar man en längre, eller kortare skruv.
16 svar · 8,3k läst
·
J
Jotsat: Om du är flexibel med riktningen kan du väl bara säga åt dem att lägga åt andra hållet. Du kommer då ner ca 40mm under altandörren vilket inte är någonting man kommer märka. Vore fint med fris också, men det är smaksak. Jag skulle lagt fris i mitten också för att slippa skarvar, men också smaksak. Fint däck i övrigt!
13 svar · 2,9k läst
·
tttomten
tttomten: Ett av dom absolut enklaste sätten är att ta en kraftig regel som du väger av lite ovan rören du ska gjuta. skruva sedan fast järnen i den. Skulle skruvat i trä, inte i skarv.
1 svar · 4,5k läst
·
Z
Zkee: En tanke är att skruvlimma en extra regel sista 30-70 cm på varje sida av befintliga reglar så får du mer att skruva i också. Edit Med lite tur kanske det går att dra stolpens infästning ner i regel?
5 svar · 3,5k läst
·
Magnus E K
Magnus E K: Den där är bara för inomhusbruk enligt beskrivningen. Eftersom du ändå ska måla så behöver det ju inte vara träfärgat. Sök efter något som heter "utefog".
3 svar · 3,9k läst
Åsa Lund
Åsa Lund: Ok Tack för svar!
10 svar · 15,6k läst
Åsa Lund
10 svar · 15,6k läst
G
Ganescha: [citat] Jag oljade dem, blev skit snyggt i 2 år.. detta året är dom silvriga igen. Låter det vara nu då det va ett jäkla jobb och gick åt olja till en förbannelse. :-)
12 svar · 4,7k läst
·
V
ViktoriaK: Vi funderar på att införskaffa paviljongen Luxor från Hillerstorp men hittar ingen information om hur starka vindar den tål. Någon som har erfarenhet av just denna, eller annan vindtålig paviljong? Helst ska både tak o väggar vara i tyg, så att det inte blir någon diskussion med kommunen om bygglov. Bor på Västkusten så man vill ju helst slippa ta bort väggar o tak titt som tätt...
0 svar · 3,0k läst
J
justusandersson: Spännvidd är avståndet mellan två näraliggande stöd som en bjälke vilar på, oberoende av om det är en bärlina eller en golvbjälke. En bjälke kan spänna över tre eller flera stöd och kallas då för kontinuerlig. Den uppträder då på ett lite annorlunda sätt.
1 svar · 4,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.