9 809 läst ·
24 svar
10k läst
24 svar
Cellulosaisolering i golvbjälklaget
Precis så tänkte jag. Jag ska vispa i en plasttunna där jag skärav toppen,
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu har jag skruvat det två första plankorna ( torx). Isoleringen ska jag stoppa in efterhand. På vissa ställen är det sprickor i leran och där blåser det in en del kalluft. Kan jag lägga vindduk över leran och bjälkarna och sen cellulosaisoleringen ovanpå för att stoppa draget?
Det blir inte mycket isolering som ni ser, ca 5 cm. Grålumppappen är nog inte nödvändig men å andra sidan skadar det väl inte heller.
Redigerat:
Appropå sprickor i leran: gör inget dumt, som att blanda in fogskum i projektet. Onödig risk. Jag skulle hellre själv då ta lite ny lera och stoppa i. Förr transporterade man inte sånt så långt, leta omkring dig, gräv nära diken och dylikt tills du hittar lite. Man måste ned under matjorden bara. Sedan finns detta alternativ:
Skrapa/skär försiktigt bort lite lera från andra, hela ytor, utan att göra nya sprickor eller hål såklart. Smula sönder och ha i några droppar vatten och arbeta in tills du får en mjuk lera med bra konsistens. Använd denna för att fylla igen sprickorna.
Någon duk eller papp fungerar nog tyvärr inte. Brukar bli att de är för "stela", och det blir glipor som det drar igenom. Möjligtvis att lindrev eller en tygremsa skulle fungera, men det känns som ett sämre alternativ.
PS ett tredje alternativ är såklart att köpa lite drejlera i en hobbybutik så klart. Blir dyrt på sikt om man ska ha mycket, men fungerar utan vidare.
Skrapa/skär försiktigt bort lite lera från andra, hela ytor, utan att göra nya sprickor eller hål såklart. Smula sönder och ha i några droppar vatten och arbeta in tills du får en mjuk lera med bra konsistens. Använd denna för att fylla igen sprickorna.
Någon duk eller papp fungerar nog tyvärr inte. Brukar bli att de är för "stela", och det blir glipor som det drar igenom. Möjligtvis att lindrev eller en tygremsa skulle fungera, men det känns som ett sämre alternativ.
PS ett tredje alternativ är såklart att köpa lite drejlera i en hobbybutik så klart. Blir dyrt på sikt om man ska ha mycket, men fungerar utan vidare.
Men vindduk är ganska mjuk och följsam. Den har ju fördelen att den stoppar vinddrag men ändå släpper igenom fukt. Att dreva tror jag inte på för det är lätt att leran spricker sönder mer. Mera lera, ganska lös skulle säkert funka. Ska kanske prata med min kakelugnsmakare som har lera i 10-litershinkar. Eller kanske löst gipsbruk, snabbt och billigt.torparavgrund skrev:
Appropå sprickor i leran: gör inget dumt, som att blanda in fogskum i projektet. Onödig risk. Jag skulle hellre själv då ta lite ny lera och stoppa i. Förr transporterade man inte sånt så långt, leta omkring dig, gräv nära diken och dylikt tills du hittar lite. Man måste ned under matjorden bara. Sedan finns detta alternativ:
Skrapa/skär försiktigt bort lite lera från andra, hela ytor, utan att göra nya sprickor eller hål såklart. Smula sönder och ha i några droppar vatten och arbeta in tills du får en mjuk lera med bra konsistens. Använd denna för att fylla igen sprickorna.
Någon duk eller papp fungerar nog tyvärr inte. Brukar bli att de är för "stela", och det blir glipor som det drar igenom. Möjligtvis att lindrev eller en tygremsa skulle fungera, men det känns som ett sämre alternativ.
PS ett tredje alternativ är såklart att köpa lite drejlera i en hobbybutik så klart. Blir dyrt på sikt om man ska ha mycket, men fungerar utan vidare.
Klicka här för att svara

