7 640 läst ·
21 svar
8k läst
21 svar
Kan man inte lägga marksten i en mjuk upphöjning vid dörrar?
Det går naturligtvis alldeles utmärkt. Det är bara en fråga om hur utsträckt den blir. 2 dm/m går fint, och ju mer utdragen lutning desto mindre märkbar. Däremot som påpekats så vill man ha en plan yta utanför dörren.
Jag har själv gjort en sådan "ramp" vid utgången från stallet till stallbacken. Dock i grus eftersom det är en stallbacke/vinterhage där hästarna går. Har heller ingen stor höjdskillnad att ta upp så den är knappt märkbar.
Jag har själv gjort en sådan "ramp" vid utgången från stallet till stallbacken. Dock i grus eftersom det är en stallbacke/vinterhage där hästarna går. Har heller ingen stor höjdskillnad att ta upp så den är knappt märkbar.
Äntligen så hittade jag ett ställe där man lagt marksten i en mjuk upphöjning vid en dörr.
Fasaden är ju inte trä som min och det är en del påväxt på stenarna men principen framgår. Frågan är om det är snyggt eller fult. Jag känner att det skulle vara gott att slippa det "obligatoriska" trappsteget ...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fasaden är ju inte trä som min och det är en del påväxt på stenarna men principen framgår. Frågan är om det är snyggt eller fult. Jag känner att det skulle vara gott att slippa det "obligatoriska" trappsteget ...
Jag tror att det skulle se bättre ut med liten gatsten, men smaken är ju som...
Dock misstänker jag att färgsläpp/omputsningar på fasadens nederdel kommer från markstänk pga att de hårda plattorna ligger ända uppe vid putsen. En hög sockel tar annars normalt den smällen. Jag vet, för vi bor i en gammal Skånelänga med väldigt låg grundmur. Det märks väldigt tydligt på vår panel var det funnits en hård yta under/utanför, för där är panelen fuktskadad, medans några brädor bort är den ok. (Absolut bäst antistänkfunktion har högt gräs.)
Dock misstänker jag att färgsläpp/omputsningar på fasadens nederdel kommer från markstänk pga att de hårda plattorna ligger ända uppe vid putsen. En hög sockel tar annars normalt den smällen. Jag vet, för vi bor i en gammal Skånelänga med väldigt låg grundmur. Det märks väldigt tydligt på vår panel var det funnits en hård yta under/utanför, för där är panelen fuktskadad, medans några brädor bort är den ok. (Absolut bäst antistänkfunktion har högt gräs.)
Bästa svaret
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 302 inlägg
Jag måste erkänna att jag inte tänkt så mycket på det där med stänk. En del stensätter ju inte en remsa intill huset och jag har mest tänkt att det beror på att man inte vill lägga smått material ovanpå dräneringen som normalt ligger runt huset. (Jag har löst det med en avskiljande markduk) Mitt hus påminner ju mycket om det som @Johannes Carlsson lagt ut bild på i föregående inlägg. Liggande träpanel och en distans till färdig mark på drygt 10 cm (så att man kan måla underkant panel vid behov).Oldboy skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 302 inlägg
Jag har varit lite orolig för stänk samtidigt som jag önskar mig längre taköverhäng.. jag har lagt med fall i alla riktningar även fast det bara rinner rätt ner genom plattorna (16-32 och 2-5 under)
Det där tycker jag ser bra ut. Tack för ett tydligt exempel!Johannes Carlsson skrev:
Det ser ut som om du valt en liten mindre sten för upphöjningen. Upplever du att det känns osäkert att gå på när det är halt ute?
Det känns som om jag ska försöka mig på att göra en upphöjning för åtminstone 3 av husets 5 ingångar.
Klicka här för att svara