1 779 läst ·
12 svar
2k läst
12 svar
Dimension golvregel
Hej.
Jag har ett uterum som är 4.8 meter djupt, allt i golvväg är byggt i 45x195 reglar cc60. Det är byggt i 2 fack, det ena är 100cm medan det andra är 380cm, det sitter även plank som stötta i mitten av 380 facket. Jag funderar dock på om jag skulle stötta upp det Stora facket med en bärlina, så mina frågor är
1. Behövs det?
2. Hur gör man på bästa sätt, har svårt att komma under förutom ca 1 meter från varje kant, det är ca 6 meter brett
Tack på förhand
Jag har ett uterum som är 4.8 meter djupt, allt i golvväg är byggt i 45x195 reglar cc60. Det är byggt i 2 fack, det ena är 100cm medan det andra är 380cm, det sitter även plank som stötta i mitten av 380 facket. Jag funderar dock på om jag skulle stötta upp det Stora facket med en bärlina, så mina frågor är
1. Behövs det?
2. Hur gör man på bästa sätt, har svårt att komma under förutom ca 1 meter från varje kant, det är ca 6 meter brett
Tack på förhand
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Ingen kristallklar beskrivning tyvärr... Inget vanligt konstruktionsvirke klarar en spännvidd på 4,8 m
Den totala längden är 4.8m, men det är plintar längst ut och efter 3.8 meter, med 45x195 tvärgående regel, som golvreglarna vilar på.
För en tvärgående regel som är fäst i syllen på huset, sen gjutna plintar 3.8m ifrån huset med tvärgående 45x195 sen plintar längst ut. Golvreglarna är 45x195.
Hoppas det förklarades bättre?
För en tvärgående regel som är fäst i syllen på huset, sen gjutna plintar 3.8m ifrån huset med tvärgående 45x195 sen plintar längst ut. Golvreglarna är 45x195.
Hoppas det förklarades bättre?
Plintarna ska sitta tätare
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
En skiss hade varit allra bäst. En 45x195 regel C 24 klass klarar inte ens 3,8 m spännvidd med OK sviktförhållanden. Max 2,8 m.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Vad är "brädor som stöttar på mitten"? En plint eller en bärlina som finns på mitten ger en spännvidd på 1,9 m vilket fungerar utmäskt med 45x195.
Jag är rätt säker på att jag ska gräva ner plint, för att stötta den långa spännvidden, problemet är att jag inte kan göra det i mitten, utan det blir bara i ytterkanterna,
Ökar hållfastheten mycket om jag kör dubbla 45x220 mellan plintarna?
Ökar hållfastheten mycket om jag kör dubbla 45x220 mellan plintarna?
Kan du inte lägga ut en skiss på var reglar och plint sitter eller en bild på bygget?
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Din skiss fungerar inte. Kan du inte bara lägga plattor under på mitten om du inte slipper åt att gräva?
Klicka här för att svara