Byggahus.se

170 kvm altan + fasad med OrganoWood

1. D
    Medlem · Stockholm · 21 inlägg

DCHPL

Medlem
    Hej,

Någon mer som har erfarenhet av OrganoWood?

Vi har lagt ca 170 kvm altan i tre nivåer (juni/juli) med vanlig OrganoWood trall samt penslat fasaden (råspont) med OrganoWood på burk.

Förrutom att vi fick sortera o skicka tillbaka MASSOR av bräder, tog det dubbelt så lång tid att lägga för planken var snea, vilket i sin tur ledde till att skruvarna sitter huller om buller. Inte en rak linje om man säger så.... Och eftersom vi hade hantverkare blev det riktigt dyrt!

Men min fråga; där det varit mycket vått har planken blivit mörkt fläckiga, ser väldigt fult ut o nästan som de håller bli förstörda. Och väggarna som vi har penslat har bara gått från "gula" till ljusa ljusa gula, mer åt vita hållet.

"Det är en del av processen" får vi bara höra, men det är ju inte för inte man är lite orolig....

Bland annat har vi fått riktigt fula ringa där tex blomkrukor stått osv...

2. S
    Medlem · Skåne · 511 inlägg

sulfobus

Medlem
    Det är svartmögel och det angriper allt trä utomhus, Organowood skyddar mot röta men inte mot ytligt mögel som främst är kosmetiskt. Även tryckt virke får det till slut men det går snabbare på trä fritt från biocider. SP har testat (rapport) och skriver:

Skillnaderna i resistens mot mikrobiella angrepp har i första hand betydelse på kort sikt, då den med
    tiden utjämnas. Även material som är behandlade med biocider kan så småningom angripas om
    exponeringen innebär en gynnsam kombination av luftfuktighet, fukt på träets yta och temperatur.

Jag har lagt organowood-trall i somras, och det börjar också bli grått, mer på några ställen än andra. Mitt virke var också krokigt, men det betyder bara att det är torrt vilket kan vara en fördel. Hade inga problem att få det rakt vid läggningen. Jag förstår inte riktigt varför skruvarna skulle behöva sitta huller om buller... Jag reklamerade dock ca 5% som var felaktigt hyvlade.

3. D
    Medlem · Stockholm · 21 inlägg

DCHPL

Medlem
    Svartmögel, låter ju inte så kul. Men du menar att det bara är kosmetiskt o på så sätt går ta bort? Hur har du gjort?

Intressant när de säger att trallen ska vara helt underhållsfri...?

4. sir_erken
    Medlem · Stockholm · 555 inlägg

sir_erken

Medlem
    Den är väl underhållsfri men under processen när den blir grå brukar det se riktigt dassigt ut, tror det finns bilder på nätet någonstans över hur det ser ut månad för månad.

5. S
    Medlem · Skåne · 511 inlägg

sulfobus

Medlem
    Bilder finns i rapporten jag länkade till. Jag har inte gjort något än, men räknar med att få tvätta däcket emellanåt precis som med alla trädäck.

6. J
    Medlem · 27 inlägg

Johannes88

Medlem
    Hej!
    Hur har er fasad utvecklats?
    Funderar själv på Organowood som stående fasad, men blir lite skraj av allt negativt som skrivs om det (dock med för altaner) här på forumet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.