Altan & Uteplats
BerraBrus: Jag tog den enkla vägen, kanske så det är tänkt att man ska göra. Tryckte in den ena regeln ända in i hörnstolpen och då kunde den andra komma in typ 5 mm sen var det bara att skruva fast dom. Syns ju ändå inte nåt utvändigt. Tack för tipsen iaf. Bifogar bild på slutresultat.
justusandersson: Spännvidd är det fria avståndet mellan två näraliggande upplag som en balk vilar på, oberoende av balkens totallängd. En hel balk som vilar på tre eller flera upplag kallas för en kontinuerlig balk. Nedböjning pga nyttig last brukar begränsas till 1/300 av spännvidden. Det ska inte förväxlas med sviktkriteriet som gäller den momentana nedböjningen av en punktlast på 1kN (ca 100
Dvillan: Hej! Spontant så känns det lite lurigt med att fästa träbjälklag som växer och krymper med tiden. Om muren ska putsas eller liknande kan det bli sprickbildning. Jag hade hellre lagt en plintrad innanför muren så altanen blir fristående från muren. Edit: mestadels av muren hamnar under mark så puts eller ytskikt kanske klarar sig då det bara är den översta stenraden som berörs.
olofh: Planerar för altanbygge där bärpunkterna kommer ligga på plattor. Efter tips i en annan tråd ang impregneringsgraden lutar det åt att jag vill köra med 45x145 som bärlina. Men skulle behöva hjälp med att förstå mig på spännviddstabellen. Altanen kommer vara 4.8 x 6.7 där de sista två meterna gå runt husknuten. Trallen vill jag ha uppifrån ned i bilden och tänker mig 45 x 95 som
Rabbithole: Bra ide med en instruktion på lådan! Då är det enkelt att fota av med mobilen om man är osäker
olofh: [citat] Hatar sten, drar bara in massa bös under fötterna. + just denna stenläggning kan få vem som att bli sjösjuk
Bamsenalle: Oj har det redan gått ett år? [MEDIA=youtube]JLfqisYM9yU[/MEDIA]
InsidersUnited: Är din mark fast så går det fint att skala av matjord i ca 50x50 rutor, fylla med lite lämpligt grus, kompaktera medelst "hälstamp" lägga i en vanlig gammal trädgårdsplatta och sedan ställa lecablock på, sedan din bärlina. Om din altan lutar någon cm efter några år är det ingen som kommer att märka. Bara att börja) Alternativet är att gräva hål för stolpe så gott det går,
Yoomooo23: Jättefint! Den mittersta plankan mellan trallen, är det vanligtrallplanka du kapat av på längden eller kan man köpa så smal någonstans..?
optimum: [citat] Bra, då varierar det nog bland försäljningsställen. Dock inget som framgår på deras nya hemsida. Däremot för vanligt virke framgår det om det är C24 eller C14 Däremot om man kikar på t.ex. Bauhaus så står det C24 om det är det. Har för mig att det stod så på Byggmax gamla sida men den uppgiften nu är borta
Korvgubbe: Oljar du den med träolja så kommer den att kunna andas, och står emot fukt bättre. Om det är det enda rätta vet jag inte, men då hade jag gjort.
Jörgen Alw: Men å andra sidan så är vred och ignitionknapp samma lika upptäckte jag efter att jag vänt på batteriet. Så nu funkar det men det är urdåliga instruktioner ......eller så är jag korkad, låter det vara osagt
Ljummern: Hejsan. Vi beställde ett komplett uterum från skånska byggvaror i Mars. Det är ett Fira med måtten 4990*4675 Problemet är egentligen bara frontbalken/bärlinan är för kort jämfört med måttskissen. Nu hävdar skånska byggvaror att man inte ska bygga efter måttskissen för den är ändrad (trots att man i monteringsinstruktionen blir hänvisad till den). Vi har sågat till och monterat
Patzie: Byggde en nu i våran sluttning , bara skönt att kunna använda utrymmet till nåt :D
alacs: Det blev ingen betongplatta utan trall. Eftersom jag inte fick några svar som kan vara till nytta för ngn annan stänger jag tråden.
Kullan: Men stolpskorna gick rätt bra att få dit. Var 22st och några kärvade en del (betong i gängen mm), men löste sig tillslut iaf.
mickeburr: Jag råkade precis ut för samma sak och hittade den här tråden med samma typ av markis. Du råkar inte veta vad det är för fabrikat på den, jag kan inte hitta något som gör så den går att identifiera :/
lars@skogshus.se: [citat] Tack för svar. Då blir det så... Lim på och 80x5 skruvar från båda sidor som förband.
Sweedbanana: [citat] Hej! Hoppas bygget är klart och allt gick bra? Jag hoppas jag kan få ställa en fråga som jag har svårt att få svar på. Jag ska köra med 45x145 och plintar och jag har hittat en tabell som snurrar här på forumet men lyckas inte fullt ut tolka den. Hur gjorde du för att beräkna avståndet mellan plintarna?
crazytok: [citat] Dom håller bara i två veckor... :oops:
nu1mlock: [citat] Nej, jag ska ha vindskyddet runt allt förutom den sidan med det korta räcket - alltså där jag har tagit kort. Jag tog kort på den sidan för att visa lite hur det ser ut, då det ser likadant ut runt hela. [citat] Jag kan tyvärr inte svara på alla dina frågor, i alla fall inte just nu - jag får göra en uppdatering när det är ljust ute så att jag kan mäta lite bättre.
Pangkaka: Gött, då kör jag på det. Kan komma behov av att måla och i värsta fall byta huspanel framöver så lite spelrum längst in skadar ju inte.
Deathtrip2000: [citat] Det logiska borde vara att den första siffrorna motsvarar avståndet från topp till topp, eller från dal till dal. Båda måtten ska vara samma.
Dallastower: Snözon fick man bara välja för underlaget till bilaga 3, så vet inte vad som gäller för bilaga 1-2 egentligen. Känner också att det förmodligen är enklare att man sätter ihop två 45x95. Har mailat svensk trä också, kan återkomma här ifall jag får svar därifrån.
mickejn: Fixar veranda till huset och dags för räcket. Vill ju inte köpa något färdigt, utan tänker bygga det själv. Utan någon figursågning. Men vad brukar man använda för material till spjälor? Vanliga klädselbrädor? De är ju hyvlade på en sida, blir det verkligen bra?
Noseone: Du kan självklart ta bort stolparna om du växlar av, ev förstärker upp de yttre stolparna. Men man behöver veta avstånd, hur det ser ut på insidan av taket osv.
fered: Vilken balksko storlek passar bra för virke 45*195 ? Passar bra 2*45*168 eller mindre?
BGA: Söker en vindkännare/givare till min gamla motordrivna markis. Letar efter en trådbunden givare, sånna som användes för 20-30 år sedan och ofta fästes i hängrännan. Verkar vara svåra hitta. SOMFY har en trådansluten vind/sol givare för 3495kr !! Tipps?